دبیر اتاق اصناف شهرستان دماوند:

برای رونق بازار شهرستان دماوند، مردم و کسبه پروتکل‎‌های بهداشتی را رعایت کنند/ نرخ قالیشویی در شهستان دماوند نسبت به سال گذشته 10 درصد افزایش داشته است

رئیس اتحادیه پوشاک، قماش و دوزندگان و دبیر اتاق اصناف شهرستان دماوند با بیان اینکه برای رونق بازار، مردم و کسبه پروتکل‎‌های بهداشتی را رعایت کنند، گفت: نرخ قالیشویی در شهستان دماوند نسبت به سال گذشته 10 درصد افزایش داشته است.

حسن هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری تارود دماوند اظهار داشت: با فرا رسیدن شب عید بازار رونق بهتری پیدا می‌کند اما با شرایط کرونایی، امسال نیز ‌تا حدودی رکود در بازار شب عید پیش بینی می‌شود.

وی افزود: هرچند کرونا مشکلات اصناف را زیاد کرده است اما اگر محدودیت‌های کرونایی تشدید نشود، انتظار می‌رود امسال شب عید خوبی برای اصناف باشد.

دبیر اتاق اصناف شهرستان دماوند ادامه داد: ضرورت دارد برای رونق بازار، مردم و کسبه پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند تا وضعیت کرونای شهر مثل قبل نشود و محدودیت‌های کرونایی سال گذشته را دیگر شاهد نباشیم.

هاشمی گفت: به طور کلی با توجه به مساله کرونا و تحریم‌ها، مشکلاتی در سطح بازار در خصوص تامین برخی اقلام همچون روغن، شکر، تخم مرغ و مرغ داشتیم اما با پیگیری‌های انجام شده در سطح شهرستان مخصوصا در تامین روغن اشباع شدیم و مشکلات کمتری را در این زمینه شاهد هستیم.

*یکی از اقدامات مثبت اتاق اصناف شهرستان دماوند پروژه ساخت ساختمان جهت استقرار اتحادیه‌ها است

وی تصریح کرد: یکی از اقدامات مثبت در حوزه اتاق اصناف شامل پروژه ساخت اتاق اصناف است که به سرعت در دست پیگیری می‌باشد و امیدواریم تا 22 بهمن ماه سال آینده یا زودتر افتتاح شود.

دبیر اتاق اصناف شهرستان دماوند بیان کرد: باید اتاق اصناف 20 سال پیش ساخته می‌شد اما به هر دلیلی این اتفاق نیافتاد، تکمیل این پروژه نتایج مثبتی برای شهروندان و اصناف خواهد داشت، اگر شهروندان شکایتی از صنف داشته باشند می‌توانند از طریق اتاق اصناف پیگیری کنند.

رئیس اتحادیه پوشاک، قماش و دوزندگان شهرستان دماوند گفت: بسیاری از اصناف از جمله کیف و کفش، لوازم آرایشی بهداشتی، قالیشویی و… جزو این اتحادیه هستند، در رابطه با ساماندهی این اصناف مشکل چندانی وجود ندارد اما برخی از واحدها فاقد پروانه کسب هستند و تعدادی از پرونده‌ها در دست اقدامند.

هاشمی عنوان کرد: اقلامی که توسط رسته‌های این اتحادیه عرضه می‌شود جزو نیازهای ثانویه مردم است،لذا اصناف مربوطه رونق کمتری نسبت به اصناف مواد غذایی دارند البته در پایان سال شرایط بهتر است و خرید و فروش بیشتری در بازار صورت می گیرد.

وی افزود: افزایش قیمت اقلام از جمله پوشاک و کیف و کفش دو تا چهار برابر شده است و این موضوع باعث کاهش قدرت خرید مردم در پوشاک، کیف و کفش و حتی فرش شده است.

رئیس اتحادیه پوشاک، قماش و دوزندگان شهرستان دماوند ادامه داد: این افزایش قیمت‌ها باعث تورم و از رونق افتادن کاسبی شده است.

*حدود 650 نفر عضو اتحادیه پوشاک، قماش و دوزندگان شهرستان دماوند هستند

هاشمی تصریح کرد: حدود 650 نفر عضو اتحادیه پوشاک، قماش و دوزندگان شهرستان دماوند هستند که از این تعداد حدود 600 مورد دارای پروانه هستند و مابقی در دست اقدامند.

وی عنوان کرد: از 650 عضو مذکور، 250 مورد در رسته پوشاک، 80 مورد در رسته لوازم آرایشی بهداشتی، 50 مورد در رسته لوازم التحریر، 35 مورد در رسته کیف و کفش، 20 مورد در رسته خرازی، 15 مورد تزئینات ساختمانی و تعدادی دیگر در سایر رسته‌ها مشغول به کار هستند.

رئیس اتحادیه پوشاک، قماش و دوزندگان شهرستان دماوند در خصوص مشکلات صنف لوازم آرایشی مبنی بر اجناس قاچاق یا غیربهداشتی که مشکلاتی را برای این صنف ایجاد می‌کند، گفت: بخشنامه‌هایی جهت کاهش عرضه کالای قاچاق به اتاق اصناف و صنعت و معدن فرستاده می‌شود مبنی بر اینکه باید در کف بازار با آنها برخورد کرد.

هاشمی بیان کرد: مبارزه با فروش کالای قاچاق باید از مبادی آن انجام شود نه در کف بازار که موجب متضرر شدن کاسب می‌شود، وقتی کالای ایرانی وجود ندارد به ناچار نمونه خارجی تهیه می‌شود، از سوی دیگر وقتی کالای خارجی برند وجود نداشته باشد نیز کالای قاچاق توسط کاسب فروخته می‌شود.

وی افزود: به کسبه تاکید کرده‌ایم که تا جای ممکن کالای قاچاق تهیه نکنند، بخشنامه‌هایی در این زمینه در برخی شرایط موجب تشدید برخورد با کالای قاچاق می‌شود که این امر مسئولیت نهادهای دیگر است.

*کنترل مبادی ورودی و نیز افزایش تولیدات ایرانی میزان لوازم آرایشی قاچاق را کاهش دهد/ در بحث لوازم آرایشی قاچاق مقصر کسبه نیستند

رئیس اتحادیه پوشاک، قماش و دوزندگان شهرستان دماوند در خصوص درصد لوازم آرایشی قاچاق ادامه داد: با توجه به کنترل مبادی ورودی و نیز افزایش تولیدات ایرانی، میزان لوازم آرایشی قاچاق حدود 10 تا 15 درصد یا کمتر است، مقصر کسبه نیستند چرا که این اقلام به هر حال وارد کشور می‌شوند.

هاشمی تصریح کرد: اگر قرار است لوازم آرایشی قاچاق جمع آوری شوند باید از مبادی ورودی این مهم صورت گیرد، با دستگاه‌ها و نهادهای مربوطه رایزنی کرده‌ایم که تا جای ممکن با کسبه همکاری کنند تا کسبه خیلی متضرر نشوند.

وی بیان کرد: پیگیر این ماجرا بودیم که اگر اقلام قاچاق از سطح اصناف جمع آوری می‌شوند حداقل کسبه را جریمه و تعزیراتی نکنند. مسئولین نیز در این راستا قول همکاری‌ داده تا کسبه ضرر زیادی نبینند.

*نرخ قالیشویی در شهرستان دماوند نسبت به سال گذشته 10 درصد افزایش داشته است

رئیس اتحادیه پوشاک، قماش و دوزندگان شهرستان دماوند در خصوص اقدامات حوزه قالیشویی و اتوشویی گفت: سالانه نرخنامه‌ای در این حوزه ابلاغ می‌شود تا نظم بازار برقرار باشد و امسال افزایش قیمت چندانی نسبت به سال گذشته ایجاد نشده است.

وی بیان کرد: نرخ قالیشویی نسبت به سال گذشته 10 درصد افزایش داشته است البته با توجه به افزایش قیمت مواد شوینده قالیشویان معترضند اما فعلا با همین قیمت مصوب عمل می‌کنند.

هاشمی افزود: در اتوشویی به‌دلیل عدم افزایش نرخ از سه سال گذشته حدود 20 تا 30 درصد افزایش قیمت نسبت به سه سال گذشته صورت گرفته است.

*7 واحد قالیشویی در شهرستان دماوند دارای جواز کسب هستند

وی ادامه داد: در شهرستان دماوند هفت قالیشویی رسمی دارای جواز کسب در حال فعالیت هستند اما تاکید داریم که شهروندان تنها به مواردی قالی بدهند که پروانه کسب دارند و از این حیث اطمینان حاصل کنند.

هاشمی تصریح کرد: در سطح شهرستان دماوند 10 واحد اتوشویی فعال هستند و شهروندان در صورت هرگونه تخلف شهروندان می‌توانند با شماره ۱۲۴، ۷۶۳۱۹۹۲۹۲ و ۷۶۳۴۴۷۴۸ تماس حاصل نمایند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا