معاون امور فنی و عمرانی فرمانداری شهرستان دماوند:

ساخت و ساز غیرمجاز در دماوند مثل خالی کردن سمی مهلک در آب آشامیدنی یک شهر است/ تغییرات پوشش گیاهی در اراضی ارتفاعات دماوند باعث جاری شدن سیلاب می‌شود

معاون امور فنی و عمرانی فرمانداری شهرستان دماوند با بیان اینکه ساخت و ساز غیرمجاز در این شهرستان مثل خالی کردن سمی مهلک در آب آشامیدنی یک شهر است، گفت: تغییرات پوشش گیاهی در اراضی ارتفاعات دماوند باعث جاری شدن سیلاب می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تارود دماوند، علی شیوا در نخستین نشست پدافند غیرعامل شهرستان دماوند در سال ۹۸ با حضور جمعی از مسئولان در سالن جلسات فرمانداری این شهرستان اظهار کرد: بهترین راه برای تقویت پایه‌های پدافند غیرعامل تحلیل حوادث گذشته است، حوادثی نظیر زلزله و سیلاب و دیگر بلایای طبیعی که تجربه کرده‌ایم را می‌توانیم به کلاس درس تبدیل کرده و نقاط ضعف و قوت در مقابله با آنها و نحوه خدمات رسانی‌ها را شناسایی کنیم.

وی افزود: تجزیه و تحلیل بلایای طبیعی به عنوان درس گرفتن از حادثه در سطح دنیا انجام می‌شود، به عنوان مثال تا قبل از زلزله سال 74 در گیلان مهندسان ساختمان ذهنیتی در خصوص زلزله نداشتند و ساختمان‌ها حتی در برابر بارهای جانبی طراحی نمی‌شدند، اما با وقوع زلزله بارهای جانبی مورد توجه قرار گرفتند.

معاون امور فنی و عمرانی فرمانداری شهرستان دماوند گفت: اولین ویرایش آیین نامه 2800 منتشر شد و سازندگان را به رعایت نکات ایمنی برای جلوگیری از ریزش ساختمان‌ها در برابر بارهای جانبی مکلف کرد.

شیوا ادامه داد: با وقوع زلزله اردبیل علاوه بر بارهای جانبی، شتابی معکوس جاذبه زمین نیز به مبحث تحلیل دینامیکی اضافه شد، در حال حاضر آیین نامه مذکور در زمینه طراحی ساختمان‌ها در برابر زلزله بسیار مفصل است.

معاون فنی و عمرانی فرمانداری شهرستان دماوند گفت: در زمینه سیلاب‌ها نیز مباحثی همچون ورود به خشکسالی و متهم کردن نظام و دولت و از بین بردن منابع طبیعی مطرح شد، البته در مدیریت منابع آب دچار مشکل هستیم اما می‌توان سیلابی که امسال در استان‌های مختلف اتفاق افتاد را به یک فرصت تبدیل کرد و راهکارهایی را جست تا حداقل در این شهرستان این سیلاب رخ ندهد.

وی بیان کرد: باید اتفاقات قبل، حین و بعد از حادثه را مدنظر قرار دهیم، برخی از اتفاقات را خودمان به طور مجاز و یا غیرمجاز ایجاد کرده‌ایم، تعدی به حریم اسمی و واقعی رودخانه‌ها از جمله این اقدامات است که خسارات حوادث طبیعی را تشدید می‌کند.

*اصلی‌ترین اقدام برای کاهش خسارات در بلایای طبیعی، جلوگیری از تجاوز به حریم رودخانه‌هاست

معاون فنی و عمرانی فرمانداری شهرستان دماوند افزود: اصلی‌ترین اقدام برای کاهش خسارات در بلایای طبیعی، جلوگیری از تجاوز به حریم رودخانه‌هاست، بر این اساس در ستاد بحران شهرداری‌ها مکلف شده‌اند که با جدیت با هر گونه ساخت و ساز در حریم رودخانه‌ها مقابله کنند.

شیوا عنوان کرد: اعضای کمیسیون‌های ماده 100 مکلف به صدور احکام تخریب ساختمان‌ها در بستر رودها شده‌اند، این موضوع در بخشداری‌ها و دهیاری‌ها نیز نافذ است.

وی گفت: در زمینه سیلاب هر گونه تغییر پوشش گیاهی در اراضی بالادست و ملی باعث جاری شدن سیلاب می‌شود، بنابراین مسئولان منابع طبیعی، راه و شهرسازی و … موظفند از هرگونه تغییر و تصرف این اراضی ممانعت کنند.

وی افزود: مسئولان جهاد کشاورزی نیز موظفند با تغییر کاربری اراضی مقابله کنند، ساخت و ساز غیرمجاز همچون خالی کردن سمی مهلک در آب آشامیدنی یک شهر است و همه از آن متضرر می‌شوند.

*اتفاق خطرناک ناشی از ناهماهنگی بین دستگاه‌ها و نبود زبان مشترک بین آنهاست/ برای رسیدن به یک زبان مشترک و برنامه عملیاتی هماهنگ باید تلاش کنیم

معاون فنی و عمرانی فرمانداری شهرستان دماوند ادامه داد: این موضوع باید از طریق رسانه‌های جمعی به گوش مردم برسد و مردم توجیه شوند که چه بسا اگر ساخت‌وسازهای غیرمجاز کنترل می‌شد شاهد سیلاب‌ها در این حجم گسترده نمی‌شدیم، مردم باید تفهیم شوند که خودشان مانع از ساخت و سازها شوند.

شیوا با تاکید بر اینکه باید در بعد آموزشی بیش از گذشته وارد شویم، گفت: اتفاق خطرناک ناهماهنگی بین دستگاه‌ها و نبود زبان مشترک بین آنهاست، از این رو برای رسیدن به یک زبان مشترک و برنامه عملیاتی هماهنگ باید تلاش کنیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا