فرماندار شهرستان دماوند خبر داد؛

تحقق 110 درصد سهم اشتغالزایی شهرستان‌ دماوند  در سال ۹۹/ رفع بروکراسی‌های اداری در امر کارآفرینی تاثیرگذار است 

فرماندار شهرستان دماوند از تحقق 110 درصد سهم اشتغالزایی این شهرستان‌  در سال ۹۹ خبر داد و گفت: رفع بروکراسی‌های اداری در امر کارآفرینی تاثیرگذار است.

مهدی حیدری در گفت‌وگوی اینستاگرامی زنده با خبرنگار پایگاه خبری تارود دماوند در خصوص مهمترین چالش‌های در مسیر کسب و کار گفت: یک بخش از این مساله مربوط به مجموعه ادارات پاسخگو به حوزه کارآفرینی هستند، در دماوند فردی که می‌خواهد کارآفرینی کند با بخشنامه ها و قوانینی روبرو می‌شود که از گذشته ایجاده شده‌اند، شاید این قوانین در گذشته نیاز بوده اما کم کم از یادها رفته و در بدنه اداری باقی مانده است و مردم با مراجعه به ادارات با چالش‌هایی در این رابطه روبرو می‌شوند، قطعا برای کسب و کارهای امروز باید اصلاحاتی درقوانین صورت گیرد.

وی اظهار کرد: مساله دیگر عدم اختیار مدیران شهرستانی است چراکه عمده اختیارات در ادارت کل و توسط مدیران کل استانی حبس شده‌اند، بسیاری از موضوعات مهمی که قرار است مجوزهای خوب و طلایی را صادر کنند در چارچوبی قرار گرفته‌اند که یک کارآفرین شهرستانی مجبور می‌شود جهت انجام بخشی از کار به مرکز استان مراجعه کند، این رفت و برگشت قطعا توان یک کارآفرین را کاهش می‌دهد.

حیدری افزود: پیشنهادات بسیاری برای رفع این مساله در دماوند مطرح کرده‌ایم اما توجهی نشد و این موضوع  باید در جایی موردتوجه قرار گیرد و اختیارات مدیران شهرستانی افزایش یابد تا کار و صدور مجوزها در شهرستان‌ها اتفاق افتد ضمن اینکه قوانین هم باید اصلاح شوند.

وی ادامه داد: در کنار موضوع اداری، بخش دیگر مربوط به افرادی است که به دنبال کارآفرینی هستند این افراد از خلاقیت برخوردارند اما سرمایه ندارند، گاهی نیز سرمایه‌دار وجود دارد اما خلاقیت لازم را ندارد لذا این دو مولفه در کنار هم قرار نمی‌گیرند تا اتفاق مثبت و جدیدی را شاهد شویم لذا این موضوع باید در حوزه آموزشی برای افراد علاقمند به کارآفرین و دارای سرمایه مورد توجه قرار گیرد.

حیدری تصریح کرد: باید بین افراد خلاق و سرمایه‌گذاران رابطی پیدا شود تا تیمی برای کارآفرینی ایجاد و به سرانجام برسد، توجه به این مهم حدود 70 تا 90 درصد از کار را به پیش می‌راند و بسیاری از مشکلات را رفع می‌کند.

وی در رابطه با اقدامات انجام شده در دماوند برای رفع بروکراسی‌های اداری عنوان کرد: چارچوب اختیارات یک فرماندار به این گستردگی نیست که بتواند چارچوب تمام ادارات استانی را زیرپا بگذارد و خود قانون جدیدی برای صدور مجوزها ایجاد کند و یا از کارآفرینی حمایت کند، جایگاه فرماندار عمدتا جایگاه نظارتی بر دستگاه‌هاست و اگر اختلافی بین دو دستگاه ایجاد شد بتواند میانجیگری کرده و راه سومی برای رفع مشکل پیدا کند.

حیدری اضافه کرد: جایگاه‌ها مشخص است و فرمانداری مشکلاتی که تجربه می‌کند را به بالادستی‌ها ارجاع می‌دهد تا اصلاح قوانین انجام شود اما قطعا گرفتن اختیارات یک مدیرکل کار سختی است، مدیران یا مسئولان در سطوح بالاتر به راحتی اختیارات خود را تفویض نمی‌کنند.

فرماندار شهرستان دماوند گفت: اینکه برخی دوست دارند اختیارات را در وزارتخانه‌ها و ادارات کل استان حبس کنند یکی از موانع توسعه ما درهمه حوزه هاست، قطعا اگر تفویض اختیار بین مدیران استانی و شهرستانی رخ دهد تسریع در صدور مجوزات و خدماتدهی به مردم اتفاق می‌افتد.

وی اظهار کرد: پیشنهادی را برای اولین بار ارائه دادم که هنوز توجه چندانی به آن نشده، بهترین اتفاق این است که یک اداره سرمایه‌گذاری را در شهرستان‌ها ایجاد کنیم یعنی هر شهرستان اداره سرمایه‌گذاری با مدیریت شخص فرماندار تشکیل دهد و تمام ادارات در آن نماینده داشته باشند تا تمامی اداراتی که در صدور یک مجوز نقش دارند در اداره سرمایه‌گذاری حضور داشته باشند.

حیدری افزود: به این شکل کارآفرین می‌تواند به جای مراجعه به فرمانداری به اداره سرمایه‌گذاری مراجعه کند و امضاها و تاییدیه‌ها را در درون این ساختمان بگیرد، اگر قرار است کار فراتری در دستگاه استانی پیگیری شود کارشناس مربوطه در داخل این اداره کار آن کارآفرین را پیگیری کند، این یعنی فرش قرمز زیرپای کارآفرین است نه اینکه او را به تهران ارجاع دهیم.

وی ادامه داد: اگر این اتفاق در شهرستان محقق شود با نظارت و مدیریت فرماندار قطعا شاهد اتفاقات مثبتی در زمینه کارآفرینی می‌شویم، علت عدم تحقق این طرح این است که شاید افرادی که در سطح تغییر قوانین قرار دارند از تغییر می‌ترسند یک مدیر باید شجاعت تغییر را داشته باشد تا به اهداف عالی دست یابد.

حیدری تصریح کرد: شجاعت در تغییر قوانین بسیار مهم است و باید به این نکته برسیم که اولا کسانی که در جایگاه‌های مهمی همچون اشتغال و سرمایه‌گذاری هستند افرادی ریسک پذیری باشند زیرا محافظه‌کاران نمی‌توانند در حوزه سرمایه‌گذاری تحول ایجاد کنند، هر طرح اقتصادی بزرگی که به نتیجه رسیده در ریسک پذیری موفق بوده است.

وی عنوان کرد: باید در چینش مدیران دقت بیشتری کنیم تا بتوانیم نگاه شجاعانه ریسک پذیری را در حوزه تصمیم گیریهای اقتصادی و سرمایه‌گذاری را در کشور ایجاد کنیم.

حیدری اضافه کرد: من جایگاهی برای اجرا یا عدم اجرای این طرح ندارم اما نظرم این است که باید نگاه مدیریتی تغییر کند و افرادی که نگاه‌های بلند دارند را برای مدیریت انتخاب کنیم نه افرادی که یک متر بیشتر از مقابل خود را نمی‌بینند چراکه به کارهای بزرگ فکر نکرده و از آن فرار می‌کند.

فرماندار شهرستان دماوند در مورد عدم جوانگرایی در مدیریت و نقش ریسک پذیری در این زمینه گفت: قطعا شرایط سنی تاثیرگذار است و جسارت جوانانه با محافظه کاری متفاوت است، از آنجا که در گذشته به سبب اینکه بسیاری از مدیران در شرایط سنی بالایی بودند و اتفاقات مثبت چشمگیری را شاهد نبوده ایم ممکن است جوانگرایی در رشد و شکوفایی بیشتر تاثیرگذار باشد.

وی در ادامه در رابطه با تاثیر سیاست گذاریها اظهار کرد: سیاست گذاری‌های داخلی و بین المللی یک کشور در حوزه فرهنگ، ورزش، اقتصاد و… می‌تواند این حوزه ها را ارتقا دهند اما اگر این سیاست به سیاست‌زدگی تبدیل شود و بخش منفی آن در حوزه های تخصصی دخالت کند قطعا سرعت حرکت را کند خواهد کرد.

حیدری افزود: سیاست زدگی می‌تواند یک عامل متوقف کننده باشد اما اگر سیاست بتواند راه را باز کرده و نقشه راه بدهد مفید خواهد بود، همچنین می‌تواند در بازار اقتصاد امروز حرفی برای گفتن داشته باشد و موفقیت‌هایی را رقم بزند.

وی در خصوص نقاط ضعف در سیستم کارآفرینی فرمانداری دماوند که قابل جبران بوده و شناسایی و از بین رفته‌اند، ادامه داد: عمر حضور من در جایگاه فرمانداری دماوند از شروع کرونا آغاز شد یعنی وقتی شروع به کار کردیم و سیاست هایی داشتیم با شیوع کرونا مواجه شده و اتفاقات بسیار بدی در حوزه کسب و کارها افتاد، اما سیاست‌های کلی برای رفع خطر این بیماری باید مورد توجه قرار می‌گرفت.

حیدری تصریح کرد: در حوزه اشتغال تلاش کردیم که در مدت شیوع کرونا حمایت‌های حداقلی از کسب و کارهایی که بیشترین آسیب را دیده بودند داشته باشیم، در این راستا گزارشات متعدد از حوزه های گردشگری و دیگر حوزه‌های آسیب دیده گرفته و پرداخت تسهیلات را در دستور کار قرار دادیم که نزدیک به 250 از اصناف تسهیلات کرونایی دریافت کردند.

وی عنوان کرد: هنر ما در مدت کرونا نگه داشتن برخی از کسب و کارها بود نه توسعه آنها، برای ارزیابی نقاط ضعف باید گفت که در این مدت شرایط گسترده ایجاد نشد، کمک برای حفظ کسب و کارها و نیز سهمیه اشتغالزایی دماوند از اقدامات مهم دراین دوران بود.

 

حیدری اضافه کرد: هر ساله سهمیه‌ای برای اشتغالزایی شهرستان‌های استان تهران در نظر گرفته می‌شود که در سال 99 موفق شدیم 110 درصد سهم اشتغالزایی را تحقق بخشیم و 10 درصد بیشتر از تعداد نفراتی که اعلام کردند را تحت پوشش حمایتی پرداخت تسهیلات قرار دادیم تا به کسب و کارخود ادامه دهند.

فرماندار شهرستان دماوند گفت: در راستی آزمایی 6 ماه ابتدای امسال مشخص شد که 100 درصد افرادی که تسهیلات کرونایی دریافت کرده بودند این تسهیلات را به سمت کسب و کار برده بودند که عمدتا در حوزه های گردشگری فعالیت می‌کردند.

وی اظهار کرد: اتفاق مثبت دیگر این بود که در سال 99 نرخ بیکاری شهرستان دماوند 3.8 اعلام شد و دومین شهرستان هستیم که نرخ بیکاری در بین 16 شهرستان استان تهران در پایین‌ترین رده قرار دارد. نرخ بیکاری در استان تهران 6.3 است و این جایگاه پایین دماوند اتفاق خوبی برای ما با توجه به شرایط کرونایی می‌باشد.

حیدری افزود: علاوه بر این حمایت از شهرک صنعتی دوم شهرستان دماوند در دستور کار قرار داده شد تا بتوانیم این مهم را با سرعت بالا به مرحله نهایی برسانیم.

وی در خصوص برنامه فرمانداری برای اشتغال و کاریابی جوانان تحصیلکرده در صورت توان مدیریتی ادامه داد: اگر توان مدیریتیم می‌رسید سه موضوع را اصلاح می‌کردم که یکی از آنها اصلاح قوانین و بخشنامه‌ها است تا موارد مشکل در کارآفرینی اصلاح شود، دومین مورد تفویض اختیارات به شهرستان‌ها برای صدور مجوزها است، این اتفاق باعث می‌شود که فساد کمتری اتفاق افتد و مراحل کار کوتاه‌تر شود، سومین نکته در حوزه آموزش قرار دارد که اگر توانم می‌رسید به آن می‌پرداختم.

حیدری تصریح کرد: آموزش یکی از موضوعات مهم در توسعه کشورهاست، در مدارس زمانی که دروس اجباری به دانش آموزان یاد داده می‌شود باید درس مسئویت پذیری نیز به عنوان یک درس مهم آموزش داده شود که در این صورت این نوجوان می‌داند که در چه سنی باید مستقل شود.

وی عنوان کرد: دانش اموزان همچنین باید سختی پذیری و مسئولیت پذیری را در مدارس بیاموزند،‌ بحث کارآفرینی و مهارت آموزی باید در دل کتابهای درسی باشد، دانش آموزانی که از هنرستان‌ها فارغ التحصیل می‌شوند بسیار موفق هستند و اکثر آنها در بازار کار جذب می‌شوند زیرا مهارت دارند اما مابقی نگاهشان به استخدامی‌های دولتی است.

حیدری در رابطه با لیستی از مجوزهای لازم برای راه اندازی کسب وکارها اضافه کرد: اولین شرط موفقیت در کارآفرینی خلاقیت، علاقه و عشق و مطالعه قبلی است، اما به طور کلی برای اینکه شهرستان دماوند مسیر توسعه را با سرعت بیشتری طی کند باید نگاه به دماوند نگاه گردشگری و کشاورزی باشد. کشور ما چهار فصل است و باید در حوزه های مختلف نسخه های جداگانه پیچید لذا نباید نسخه ای که برای توسعه دماوند تجویز می‌شود همانند سایر شهرستان‌ها باشد زیرا شرایط آنها از هر لحاظی با ما متفاوت است.

فرماندار شهرستان دماوند گفت: نیاز است نسخه‌های جداگانه‌ای برای استان‌ها و حتی شهرستان‌ها تعریف شود اگر یک قانون و بخشنامه برای همه استان‌ها تعریف شود موفق نخواهیم شد بنابراین سیاست‌های هر نقطه از کشور متفاوت از یکدیگر باشند.

وی اظهار کرد: باید سیاست‌گذاری‌های شرق استان تهران با غرب استان متفاوت دیده شوند، دماوند باید به سمت گردشگری کشاورزی پیش برود، این مهم می‌تواند حوزه باغداری و کشاورزی گذشته خود را در میان ساخت و سازها حفظ کند همچنین می‌توان با توجه به شرایط خوب آب و هوایی و گردشگرپذیر بودن دماوند، از مردم با صنعت گردشگری استقبال کنیم.

حیدری افزود: اگر صنعت گردشگری کشاورزی دردماوند تقویت شود و تمام خلاقیت‌ها و تفکرات در این حوزه شکل گیرد یکی از شهرستان‌هایی خواهیم شد که بالاترین تولید ثروت را خواهد داشت، از حیث صنعتی بودن نیز از شهرک‌های صنعتی برخورداریم و می‌توانیم آنها را توسعه دهیم.

وی ادامه داد: باید شرایط به گونه‌ای باشد که سرمایه‌گذاران توسط وزارتخانه‌های مربوطه طرح‌های مربوط به هر شهرستان را اجرا کنند تا در هر رشته تخصصی به آن منطقه معرفی شوند اما اکنون این اتفاق نیافتاده است.

حیدری در رابطه با اقدامات انجام شده برای کارآفرینی در بخش بانوان تصریح کرد: کارآفرینی بانوان بسیار مهم است زیرا اشتغال آنها نه تنها منجر به ایجاد اشتغال و تولید ثروت و منبع درآمد برای افراد می‌شود، بلکه شکوفایی و نشاط را در خانواده و اجتماع به همراه دارد، لذا یکی از اولویت‌های اصلی مجموعه اشتغالزایی و سیاست‌گذاری ها باید در بخش بانوان باشد.

وی عنوان کرد: دو اقدام برای حمایت از اشتغال بانوان صورت گرفته است؛ یکی از حمایت‌ها در حوزه مشاغل‌های خانگی است که عمدتا متوجه بانوان و به ویژه بانوان خانه دار است که با اخذ تسهیلاتی می‌توانند علاوه بر مدیریت خانه دارای شغل و درامد باشند، این اقدام در شهرستان دماوند اتفاق مثبتی بود که عمدتا در حوزه تولید صنایع دستی و خوارکی‌های بومی و محلی رفت.

حیدری اضافه کرد: ایجاد شغل برای بانوان موضوع بسیار مهمی است که از سال گذشته در دماوند با سیاست‌های مشاغل خانگی آغاز شد، حمایت‌های دیگری نیز صورت گرفت از جمله برگزاری نمایشگاه‌هایی که بتواند تولیدات و صنایع دستی و توانمندی‌های بانوان را معرفی کند در دوران کرونایی به صورت مجازی تحقق یافت و موجب عقد قراردادها و فروش محصولاتشان شد.

فرماندار شهرستان دماوند گفت: قبل از کرونا نیز چندین نمایشگاه حضوری در روستا و شهر برگزار شد و باعث شد بخشی از صنایع دستی در حوزه تولید تابلوفرش‌ها و دیگر صنایع دستی به عنوان تولیدات شهرستان دماوند معرفی شوند که این بخش از تولیدات مختص به حوزه بانوان بود، علاوه بر این‌ها تولیدی‌هایی را با مدیریت و حضور و اشتغال 100 درصدی بانوان با همکاری دهیاری‌ها و بهزیستی دایر شدند که دو مورد در روستا و دو مورد در شهرها قرار دارد.

وی اظهار کرد: با توجه به ارتباطات خوبی که در حوزه بانوان ایجاد کرده‌ایم به دنبال ارتقای اشتغال بانوان هستیم و با آرام شدن وضعیت کرونا قطعا طی یک تا دو سال آینده اتفاقات مثبتی را در این زمینه شاهد خواهیم بود.

حیدری در خصوص حمایت از جوانان خلاق و ایده پرداز افزود: مراجعاتی در این زمینه به فرمانداری داشته‌ایم و اولین گام برقراری ارتباط نزدیک بین فرد سرمایه‌گذار با مدیر مستقیم در شهرستان بوده است تا توضیحات درباره طرح توجیهی خود را بیان کنند. این ارتباط نزدیک را برای تسریع در کارها ایجاد می‌کنیم و در جلساتی با حضور سرمایه‌گذاران طرح ها ارائه می‌شوند.

وی ادامه داد: طرح‌ها با رای اکثریت مورد توجه قرار می‌گیرند و بعد از روشن شدن اهمیت نیاز به اجرای یک طرح، پرونده شروع به کار طرح را تشکیل می‌دهیم، در هر جایی که نیاز بوده شخصا باکمک مسئولان استانی و شهرستانی برای تسریع این مهم تلاش کرده‌ایم.

حیدری تصریح کرد: این طرح‌های نو و سرمایه‌گذاری برای آنها اگر در شهرستان نیازمند باشد پیگیری‌ها قطعا انجام شده و مورد استقبال قرار می‌گیرد.

وی عنوان کرد: دستورالعمل‌هایی برای پرداخت تسهیلات داریم که در دستگاه‌ها سهمیه بندی می‌شوند، نقاط ضعف و قوت بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های کشوری برای پرداخت تسهیلات در جلسه ای مورد نقد و بررسی قرار گرفته، آسیب شناسی شده و مصوبات لازم ایجاد و پیگیری می‌شود تا موانع اجرای طرح‌ها رفع شوند.

حیدری در خصوص پیام لاریجانی در مورد تعامل با دنیا اضافه کرد: سیاست داخلی و خارجی کشور در کنار هم قرار می‌گیرند و سیاست‌هایی که برای رونق اقتصادی، اشتغال و کارآفرینی در حوزه بین الملل ایجاد می‌شود را قطعا نوع ارتباطات ما با دنیا مشخص می‌کند، یک کشور زمانی می‌تواند موفق باشد که بتواند تولیدات خود را به صادرات برساند همچنین تولیدات خود را با استفاده از مواد اولیه در دنیا انجام دهد لذا برای تولید نیز به ارتباط با دنیا نیاز داریم و این اصلی است که همه عقلا آنرا قبول دارند.

فرماندار شهرستان دماوند گفت: ارتباط با همسایگان اهمیت بسیاری دارد و این ارتباط باید تعاملی باشد هرچند با کشورهای دورتر متفاوت است، برای اینکه در حوزه اقتصاد وتولید موفق شویم نیاز به ارتباط با دیگر کشورها داریم و این مهم باید ضمن حفظ اقتدار و چارچوب نظام و قوانین سرزمینمان باشد تا نیازهای اقتصادی خود را در تعامل و قراردادهای برد برد به نتیجه مثبت برسانیم.

وی اظهار کرد: تعامل هوشمندانه یعنی اینکه اقتدار ما زیر سوال نرود و بتوانیم به اهدافمان برسیم، این اهداف خواسته‌هایمان است که بارها به دیگر کشورها گفته شده است اما اگر یک قرارداد باعث زیر سوال رفتن اقتدار کشور شود پذیرفتنی نیست، باید در دل قرارداد و توافق با کشور دیگر منافع کشور خود را دیده و تامین کرده باشیم.

حیدری در مورد استخدام نیروهای پیمانی شهرداری افزود: قانون استخدام شهرداری‌ها مخصوص به خود است و در چارچوب قوانین شهرداری‌ها این دستورالعمل‌ها در کشور به آنها ابلاغ می‌شود و هرگونه جذب نیرو در شهرداری‌ها همچون دیگر دستگاه‌ها ممنوع است همچنین تبدیل‌ وضعیت‌ها نیز در چارچوب قوانین خاص خود است اما اگر حق کسی در این زمینه ضایع شده باشد با مراجعه به فرمانداری مشکل را پیگیری می‌کنیم.

وی در پایان ضمن پیامی دلگرم کننده به جوانان جویای شغل گفت: در کارخانه‌های شهرک‌های صنعتی دماوند ظرفیت معرفی و کمک به جوانان برای اشتغال به کار را داریم، در سال آینده با توجه به فعالیت دیگر شهرک‌های صنعتی در منطقه به بالاترین سطح و ظرفیت اشتغالزایی خواهیم رسید و شاید نگران این هستیم که بومیان منطقه استقبال نکنند اما اتفاق خوبی است تا جوانان علاقمند استقبال کنند تا بیکاری را به پایین‌ترین حد خود در کشور برسانیم.

حیدری تصریح کرد: طرحهای اشتغالزایی در حوزه صنعت گردشگری و کشاورزی که به محیط زیست احترام بگذارد نیز مورد توجه قرار می‌گیرد. در این دو بخش به جوانان قول کمک می‌دهیم.

وی عنوان کرد: ایجاد یک کارآفرینی و محلی برای اشتغال معلولان شهرستان آرزوی شخصی من در حوزه اشتغالزایی است تا فضایی مخنص معلولان برای کار باشد، این مهم از دغدغه های من است که طی نشست با معولان این نیاز حس شده زیرا این افراد را هر کسی برای اشتغال نمی‌پذیرد که یک معضل و درد بزرگ است و باید نگاه ویژه‌ای به این افراد داشت.

حیدری اضافه کرد: نیاز است که خیرین کارآفرین و سرمایه‌گذارانی را برای این نیت جذب کنیم تا فضایی را برای همه معلولان که واقعا نیاز به شغل دارند ایجاد کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا