مردم شهرستان دماوند تعصبات قومی و قبیله‌ای را کنار بگذراند/ هنگام انتخاب به تجربه و تخصص افراد توجه کنید/ داوطلبین تکلیفشان را بدانند؛ عضویت در شورا شغل نیست

مردم شهرستان دماوند تعصبات قومی و قبیله‌ای را کنار بگذراند.

به گزارش پایگاه خبری تارود دماوند،  بهار سال ۱۴۰۰ مهمترین اتفاق سیاسی کشور رقم می‌خورد انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا شوراهای اسلامی در ایران سابقه تاریخی دارد قبل از انقلاب به نام انجمن شهر و روستا و با شروع انقلاب در قانون اساسی تشکیل شوراها به‌عنوان یک اصل پیش‌بینی گردید.

از همان سال‌های نخستین درانقصی نقاط کشور نهاد شورا با مشارکت مردم تشکیل و با کارهای جهادی منشأ خدمات فراوانی در روستاها و شهرها بود.

با شروع دولت اصلاحات اجرای اصل بر زمین مانده انتخابات شوراها وقانونی نمودن آن پیگیری و نخستین انتخابات درسال ۱۳۷۷ برگزارگردید و شوراهای اسلامی به طور رسمی متولد شدند.

در طول قریب به سه دهه فعالیت شوراها شاهد فراز و فرودهای فراوانی بودیم، خدمات فراوانی از شوراها شاهد بودیم ولی در برخی از شهرها و روستاها برخی از اعضا و یا کل شورا از قانون تخطی و یا منحرف شده و در بعضی شوراها شاهد بازی‌های سیاسی و حزبی بودیم که با روح تشکیل شورا مغایر بوده و به همین جهت نهادهای ناظر انتظامی مانند هیات‌های حل اختلاف و یا مراجع نظارتی و قضایی برخوردهای با اعضاء متخلف داشته‌اند تا جایی که برخی از کارشناسان وجود شورا را برای نظام مدیریت شهر و روستا مضر دانسته چیه کل خواستار حذف این نهاد بودند.

در مقابل برخی صاحب نظران اصل موضوع را مفید دانسته و اشکالات وارد بر شورا را به نظام اداری و فساد حاکم و تحولات اجتماعی و تغییر ارزش‌ها منتسب نموده و راه حل را فرهنگ‌سازی و خواستار ادامه راه یعنی برگزاری انتخابات و تشدید نظارت‌ها دانسته که راه حل دوم عقلانی تر و موافق قانون می‌باشد.

در شهرستان دماوند نیز شوراها در برخی محیط‌ها مطابق قانون عمل نموده و در برخی نقاط از قانون منحرف شدند که در این سال‌ها شاهد برخوردهای قانونی و قضایی با این افراد بودیم.

خبرهای رسمی و غیررسمی از عزم برخی شهروندان برای ثبت‌نام در انتخابات به گوش می‌رسد که اصل موضوع را باید به فال نیک گرفت و قضاوت نمی‌کنیم.

اما لازم است مجری قانون برای فرهنگ‌سازی و آگاه‌سازی داوطلبان اقدام نموده تا این افراد بدانند، عضویت در شورا شغل نمی‌باشد بنابراین این افراد تکلیفشان را بدانند.

داوطلبین قبل از ورود به عرصه انتخابات حتما نسبت به مطالعه قوانین موضوعه ازجمله قانون وظایف شوراها، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و مدیریت اقدام نمایند و بدانند جهل به قانون رافع مسئولیت نمی‌باشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا