یادداشت مهمان؛

شهرستان دماوند؛ گره‌ها و راهکارها

رضا عیوضی پور عضو شورای ادوار روستای محمودیه و عضو انجمن علمی حقوقی دماوند در این مقاله به اختصار به مهمترین مشکلات و معضلات شهرستان دماوند می‌پردازد و امید است مورد عنایت مسئولان مدیران محترم ذیربط قرار گیرد.

1. با عنایت به سفر اسفندماه سال گذشته ریاست محترم قوه قضائیه حضرت آیت‌الله رئیسی به دماوند ضمن استقبال همه جانبه از کاندیداتوری ایشان در انتخابات ریاست جمهوری با عنایت به اینکه در سال 1396 در رقابت با دکتر روحانی به لحاظ کمیت و کیفیت ستادهای انتخاباتی در شهرستان دماوند متعلق به معظم له بوده است. که به صورت خود جوش و مردمی فعال شده است.

با تاکید معظم له بر حفظ اراضی منابع طبیعی و ملی انتظار می‌رود حداکثر رأفت اسلامی با مالکین ساختمان‌هایی که در غیر از اراضی منابع طبیعی و ملی و حریم رودخانه‌ها به هر دلیلی ساخته شده است چرا که تخریب یک ساختمان که سرمایه ملی محسوب می‌شود تبعات ویرانگر و غیر قابل جبران به همراه داشته و امنیت عمومی را خدشه دار می‌سازد با توجه به اینکه بیشتر مواقع سازندگان ساختمان‌ها قربانی اختلافات ارگان‌های دولتی و نبود سامانه مناسب و قابل اتکا از جمله در اداراتی مانند راه و شهرسازی، زمین شهری، بنیاد مسکن و جهاد سازندگی و شوراها و شهرداری‌ها می‌باشد. و در این میان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بیشترین تخلفات را در اجرای طرح‌های هادی داشته که تماماً غیر کارشناسی بوده و مصداق ترک فعل که مورد تاکید ریاست محترم قوه قضاییه می‌باشند.

2. جمعیت شهرستان دماوند نسبت به بیست سال پیش و توسعه شهرها و شهرک‌های اقماری و روستاهای آن مانند آبسرد – آبعلی – رودهن – گیلان – مهرآباد – آینه ورزان و افزایش مهاجرانی از استان‌های خراسان، لرستان، تهران و مهاجران افاغنه حدود سه برابر شده است.

3. بزرگترین و مهم ترین معضل فعلی و در گذشته و آینده دماوند نبود کمربندی می باشد دلیل اینکه وزارت راه و شهرسازی دنباله آزادراه تهران – پردیس را با عنایت به اینکه عمده سرمایه گذار آن بخش خصوصی بوده و برای دماوند این کمربندی واجبتر از نان شب برای ساکنان آن بوده است پیگیری نکرده است. معلوم نیست در حالیکه دماوند مرکز اتصال از طریق استان مازندران به شمال و شمال شرق کشور و از طریق شهر توریستی کیلان به استان سمنان و همچنین دسترسی به کمربندی قم – ورامین و اتصال به جنوب کشور از این مسیر می باشد.

4. قطار بین شهری پردیس تهران در حال انجام و در شرف افتتاح است دلیل اینکه این قطار به شهرستان دماوند نمی رسد هیچگونه توجیه عقلانی و کارشناسی ندارد تا دیر نشده مسئولان شهرستان و استانداری تهران و وزارت راه و شهرسازی و پیگیری شورای شهر شهرستان دماوند و نماینده مجلس شورای اسلامی و فرمانداری احداث قطار بینشهری تهران پردیس – دماوند را به عنوان اولویت بسیار مهم و حیاتی خود قرار دهند. هزینه های رفت و آمد بین تهران و دماوند واقعاً کمر شکن شده است.

5. دماوند با احتساب شهرستان فیروزکوه با داشتن دها شهر و صدها روستا و نزدیک به یک میلیون نفر جمعیت تنها یک نماینده در مجلس شورای اسلامی دارد. گستردگی جغرافیایی و افزایش جمعیت روز افزون آن با توجه به آلودگی غیر قابل سکونت شهر تهران و مشکلات فزاینده ایجاب می‌کند هم شهرستان فیروزکوه و هم دماوند دارای یک کرسی نمایندگی به صورت مجزا در پارلمان باشد.

6. احداث فرودگاه پرواز داخلی کشور و عندالزوم پروازهای خارجی واقعاً از ضروریات و یکی از نیازهای اصلی در حال حاضر و آینده و ملزومه توسعه می‌باشد. با توجه به اینکه فاصله دماوند با فرودگاه مهرآباد حدود هشتاد کیلومتر و فرودگاه بین‌المللی پرند حدود صدوبیست کیلومتر است زمان دسترسی به آن حداقل یک تا یک ونیم ساعت باشد که این در برخی از روزها ایام تعطیل و مناسب‌هایی که تعطیلی به همراه دارد بین چهارتا شش ساعت زمان می‌برد.

7. ایجاد مرکز امداد هوایی و پایگاه دائمی هوانوردی توریستی از ضروریات شهر توریستی است که می‌تواند برای شهرستان اشتغال‌زا و درآمدزا نیز باشد. جاده قدیم تهران – جاجرود – دماوند نیاز اساسی به تعمیر توجه و تجهیز و آسفالت دارد. وزارت راه و شهرسازی می‌تواند کم کاری‌های گذشته را با تعویض و چهار بانده کردن و تبدیل آن به بزرگراه استاندارد و اصلاح نقاط کور و حادثه‌ساز آن بر شکوه و عظمت این جاده تاریخی و ملی بیفزاید با توجه به تردد روزانه هزاران خودرو در این مسیر و سالانه صدها میلیارد تومان هزینه صرفه جویی بنزین و جلوگیری از استهلاک خودروها به عمل می‌آید.

8. دماوند قطب دانشگاهی کشور است متخصصان و اساتید دانشگاه می‌توانند مورد مشورت مدیران و مسئولان شهرستان باشند. دانشگاه آزاد اسلامی دماوند رودهن و پیام نور دماوند دانشگاه ارشاد به‌عنوان چهار دانشگاه برتر در استان تهران مطرح هستند. ساختمان دانشگاه آزاد دماوند می‌تواند به نماد فرهنگی و تبلیغی شهرستان تبدیل شود مثل برج آزادی و برج میلاد برای تهران.

9. ضمن تشکر از کادر درمانی پزشکان و پرستاران محترم بیمارستان سوم شعبان دماوند تجهیز و توسعه بروز و استقرار دستگاه‌های مهندسی پیشرفته و افزایش کادر تخصصی و فوق تخصصی در این بیمارستان و و احداث کلینیک‌های تخصصی حداقل آن در شهرهای آبسرد، کیلان، آبعلی، رودهن، مهرآباد، آینه ورزان و مراکز کوچک‌تر در روستاها نیاز مبرم امروز می‌باشد.

10.- با توجه به گستردگی تردد خودروها در جاده غیر استاندارد و حادثه خیز وادان – محمودیه –کیلان و وقوع تصادفات بسیار در ساله‌های گذشته که منجر به فوت و صدمات مادی بسیاری گردیده است اصلاح و تجهیز و دو بانده کردن این جاده از ضروریات می‌باشد و لذا مسئولین امر به این امر خطیر بسیار عنایت داشته باشند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا