فرماندار شهرستان دماوند:

تعیین تکلیف و ساماندهی چاه‌های برداشت آب توسط شهرداری‌ها در شهرستان دماوند/ 90 درصد مصرف آب شهرستان دماوند در حوزه کشاورزی است/ جلوگیری از فعالیت تانکری‌های حمل آب در دماوند

فرماندار شهرستان دماوند با بیان اینکه چاه‌های برداشت آب توسط شهرداری‌ها باید تعیین تکلیف و ساماندهی شود، گفت: 90 درصد مصرف آب شهرستان دماوند در حوزه کشاورزی است.

به گزارش پایگاه خبری تارود دماوند، مجید صفری در نشست شورای حفاظت از منابع آب شهرستان دماوند در سالن جلسات فرمانداری با حضور جمعی از مسئولان اظهار کرد: یکی از راه‌ها و برنامه‌ها برای حفظ منابع آب در این شهرستان پر کردن چاه‌های غیرمجاز است و شرکت امور آب برنامه‌هایی ترتیب داده و در کنارش آبفای شهری و روستایی باید ورود پیدا کنند تا حداقل در تأمین آب شرب مصرفی اقداماتی را پیش گیرند.

وی افزود: این موارد جزء برنامه‌هایی است که باید حتماً براساس زمان‌بندی پیش برود، اما منطقه رودهن در این زمینه عقب است.

فرماندار شهرستان دماوند با تاکید براینکه کلیه عوامل دستگاه‌های اجرایی باید این موضوع مهم را جدی بگیرند،‌ گفت:  یکی از راهکارهای جلوگیری یا کند کردن روند ساخت و سازهای غیرمجاز قطع کردن دسترسی تانکرها به آب است، زیرا در نبود آب نمی‌توان ساختمان را بنا کرد که در این زمینه فعال شده‌ایم.

صفری با بیان اینکه از سال‌ها پیش قرار بوده که چاه‌هایی که مجاز یا غیرمجاز در اختیار شهرداری‌هاست ساماندهی شوند، گفت: اگر در شهرستان چاه‌هایی در اختیار شهرداری وجود دارند، نیز باید تعیین تکلیف و ساماندهی شوند.

وی ادامه داد: باید چاه‌های غیرمجاز را پر کنیم و چاه‌های مجاز نیز مجهز به کنتور هوشمند باشند تا در مصرف آب دقت شود و همه این اقدامات باید در کنار هم انجام شود.

وی عنوان  کرد: شرکت امور آب یک موضوع حاکمیتی و از منابع دولتی است یعنی کسی نمی تواند نسبت به آب ادعای مالکیت کند، بنابراین همه ارگانها همچون شهرداری ها و ادارات دولتی باید تابع قوانین حاکمیتی باشند.

فرماندار شهرستان دماوند افزود: طبق آمارها از برنامه کاری جلو هستیم اما با بیش از 900 چاه مجاز باید تلاش کنیم تا طبق زمان‌بندی پیش برویم، لذا نصب کنتور هوشمند بر روی چاههای مجاز و تاکید بر ساماندهی چاههای غیرمجاز باید بدون استثنا در دستور کار قرار گیرد.

صفری بیان کرد: همه باید به این موضوع تمکین کنند تا بتوانیم با این ساماندهی منابع آب را حفظ کنیم، همچنین باید از هم‌اکنون برای تأمین آب سال آیندهبرنامه‌ریزی کنیم.

وی ادامه داد: میزان بارندگی‌ها قابل اتکا نیست و تنها مورد مهم این است که منابع آب را به درستی مصرف و مدیریت داشته باشیم.

فرماندار شهرستان دماوند با اشاره به اینکه همه جای دنیا این محدودیت‌ها وجود دارد و به هر حال باید برنامه داشته باشیم،‌ گفت: در شهرستان منابع امور آب،آبفای شهری و روستایی باید تلاش و برنامه‌ریزی دقیقی را بکار ببرند و براساسمیزان آب موجود مصرف کنیم.

صفری عنوان کرد: جهاد کشاورزی نیز باید وارد میدان شده و برنامه کاری پیشنهاد بدهد زیرا دیگر مثل گذشته نیست که هر مقدار آب که بخواهد مصرف کند چراکه بیش از 90 درصد مصرف آب در حوزه کشاورزی است و باید این رقم در شهرستان دماوند برعکس شود که تاکنون برنامه خاصی در این زمینه نبوده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا