وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی:

اعتقادی به ایجاد بیمارستان در آبسرد و توسعه بیمارستان حضرت فاطمه(س) دماوند ندارم/ تقویت پایگاه‌های اورژانس در دماوند و فیروزکوه دستور کار است

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه اعتقادی به ایجاد بیمارستان در آبسرد و توسعه بیمارستان حضرت فاطمه(س) دماوند ندارم، گفت: تقویت پایگاه‌های اورژانس در شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه دستور کار است.

سعید نمکی در نشست بررسی مسائل و مشکلات بهداشت و درمان شهرستان دماوند اظهار داشت: ما در یک برهه بسیار حساس تاریخی قرار داریم، اگر به عقب برگردم می‌بینیم که دستاوردهای بسیار مغتنمی در نظام سلامت داریم و دستاوردهای امروز قابل قیاس با دیروز نیست.

وی افزود: قبل از انقلاب از هر هزار تولد زنده حداقل 120 نوزاد به یک سالگی نمی‌رسید، این رقم متوسط است و در سیستان و بلوچستان این رقم بیش از 250 مرگ و میر در هزار تولد زنده بود.

وی افزود: در گذشته، از هر 100 هزار زن باردار، حداقل 260 نفر به سبب عوارض بارداری و زایمان جان خود را از دست می‌داد، پوشش واکسیناسیون در کشور 25 درصد بود و تعداد تخت‌های بیمارستانی و دسترسی مردم به خدمات بسیار کمتر از امروز بود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: فقط 1050 روستا دارای مرکز بهداشتی درمانی بود اما امروز 18 هزار خانه بهداشت در اقصی نقاط کشور وجود دارد و پوشش واکسیناسیون به 100 درصد رسیده است و 66 دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی در کشور دایر هستند.

نمکی با بیان اینکه نظام سلامت در دوره روحانی و دکتر هاشمی تحولات بسیاری را شاهد شده است، گفت: توسعه زیرساخت‌ها، ماندگاری پزشک در مناطق محروم، رسیدگی به بیماران صعب‌العلاج و کاهش پرداخت از جیب مردم برخی از این تحولات هستند.

وی عنوان کرد: منابع کشور ما محدود است و باید با ایستادگی بر اصول و مبانی نظام، تسلیم خواست‌های فزون طلبانه قدرت‌های جهان نشویم، کشوری که می‌خواهد عزت خود را حفظ و به مردم خدمت کند باید به منطقی‌تر شدن هزینه‌های نظام سلامت قطعاً فکر کند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: در این شرایط پرونده الکترونیک سلامت را به عنوان یک ریل و زیرساخت برای ورود سه جزء دیگر شامل پزشک خانواده، سیستم ارجاع و اعمال راهنماهای بالینی برای پروسه‌های درمانی، افتتاح شد.

نمکی ادامه داد: امروز در نمایشگاه الکامپ از نسخه دیگری از پرونده الکترونیک سلامت پرده‌برداری خواهد شد که شامل پیوستن موبایل به پرونده الکترونیک سلامت است و همه مردم از فردا می‌توانند با این برنامه از پرونده الکترونیک خود مطلع باشند.

وی گفت: طی چند روز گذشته، پرداختن به اولویت‌های بهداشت و پیشگیری بر درمان و درمان سرپایی و روان بستری نیز مورد توجه قرار گرفت.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: در دنیا بیمارستان‌های 20، 30 و 60 تختخوابی ساخته نمی‌شود زیرا اقتصادی نیستند، از این رو کلونی‌های کوچک را جمع کرده و بیمارستان‌های بزرگ منطقه‌ای ساخته‌اند.

نمکی تصریح کرد: حدود 5 هزار تخت بیمارستان با ضریب اشغال تخت زیر 30 درصد اداره می‌شوند که این به معنای دور ریختن منابع مالی است و هیچ جای دنیا چنین کار غیراقتصادی را انجام نمی‌دهد اما مردم را نیز با حداقل نیازهای بهداشتی درمانی رها نمی‌کند.

وی عنوان کرد: باید مدلی را طراحی کنیم که بتواند حداقل نیاز مردم را در همه نقاط کشور فراهم کند و دسترسی مردم به گونه‌ای باشد که هیچ‌کس از این دسترسی محروم نماند، همچنین منابع کشور را در نظام سلامت به سمتی سوق دهیم که با کمترین هزینه بیشترین اثربخشی را شاهد شویم.

*تقویت پایگاه‌های اورژانس در شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه دستور کار است

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تقویت پایگاه‌های اورژانس در شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه دستور کار است و کمبود نیروها جبران می‌شوند.

نمکی تاکید کرد: با توجه به امکانات موجود در شهرستان دماوند و استان تهران باید مرکزی ایجاد شود تا حداقل امکانات و دسترسی برای مردم فراهم باشد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: 11 هزار نفر جمعیت نیاز به یک مجتمع با پزشک و اورژانس و تعدادی تخت برای دریافت خدمات اورژانسی دارند، متراژ ساختمان مربوطه مهم نیست بلکه آنچه که به مردم خدمت می‌کند نیروی انسانی کارآزموده و سیستمی است که بتواند این خدمات را مدیریت کند.

نمکی با بیان اینکه  اعتقادی به ایجاد بیمارستان در شهر آبسرد، تصریح کرد: در کشورهای پیشرفته شرایط بهداشت و درمان بسیار متفاوت است از این رو با توجه به منابع و درآمد سالانه موجود در کشور باید در آبسرد امکاناتی را فراهم کنیم که مردم احساس رضایتمندی و عدم هراس و اضطراب داشته باشند و از سوی دیگر هزینه‌های سنگین را بر دوش نکشند.

وی گفت: برای هر ریال از بیت‌المال باید در پیشگاه خداوند و مردم پاسخگو باشیم از این رو برای این بیت‌المال حساب و کتابم دقیق است، قول می‌دهم در دوران وزارتم به هیچ منطقه محرومی بی توجهی نکنم و نمی‌گذارم سنار از بیت‌المال در جای نادرست صرف شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: من وزیر بهداشت همه مردم این کشور هستم اعم از اصلاح طلب، اصولگرا، زندانیان محکوم به اعدام و… هستم، معاونان من حق ندارند اگر نماینده‌ای حتی مخالف دولت بود به مردم آن منطقه بی‌توجهی شود، هیچ شهروندی در رسیدگی و عدالت در سلامت با دیگری تفاوتی ندارد.

نمکی بیان کرد: من واگن وزارت بهداشت را به لکوموتیو سیاست نمی‌دهم و حق ندارم در رسیدگی به دردمندان این مملکت سیاست زدگی را اعمال کنم؛ از این رو عدم آلودگی به سیاست زدگی، رعایت بیت‌المال در کنار رسیدگی به محرومان و اولویت‌های کشور جزو پروتکل‌های من هستند.

نمکی ادامه داد: به دلایل مذکور تمرکز باید در زمینه تقویت بیمارستان‌های موجود باشد و اعتقادی به توسعه بیمارستان حضرت فاطمه زهرا (س) دماوند نداریم؛ امروز 13 تخت اورژانس در این مکان راه‌اندازی شد و با توجه به وجود بیمارستان دیگر، می‌تواند کمک حالی برای پوشش بسیاری از مشکلات در این حوزه باشد.

*مردم شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه از وزارت بهداشت درخواست احداث بیمارستان جدید نداشته باشند/ پیگیری ایجاد یک مرکز بهداشتی شبانه‌روزی مناسب در شهر کیلان

وی بیان کرد: مردم شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه از وزارت بهداشت درخواست احداث بیمارستان جدید نداشته باشند، مگر اینکه مردم این منطقه با تعداد کم تخت بیمارستانی مواجه باشند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: مردم همچنین درخواست دستگاه سی تی اسکن و آم آر آی جدید نداشته باشند زیرا بعضی از آنها فساد آورده، تقاضاهای القایی ایجاد کرده و سطح‌بندی نظام سلامت را به هم ریخته‌اند.

نمکی با بیان اینکه خیرین نقش مهمی در زمینه سلامت دارند و درخواست‌های آنها تماماً پیگیری می‌شوند، گفت: در شهر کیلان باید حتماً یک مرکز بهداشتی شبانه‌روزی مناسب ایجاد شود، مسئولان این شهر باید این مهم را پیگیری کنند تا در اسرع وقت محقق شود و علاوه به را این نیازهای رودهن نیز حتماً پیگیری می‌شود.

نمکی در پایان تصریح کرد: منابعی که قول داده شد اعم از منابع بازسازی دو بخش در این مکان و مرکز بهداشت فیروزکوه را تأمین می‌کنیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا