رئیس شورای اسلامی روستای یدره:

روستای یدره دماوند همچنان از داشتن امکانات اولیه محروم است/ مردم روستای یدره از یک خانه بهداشت در روستای کلاک استفاده می‌کنند

رئیس شورای اسلامی روستای یدره گفت: روستای یدره بخش مرکزی دماوند همچنان از داشتن امکانات اولیه محروم بوده و نبود آب شرب باعث تعطیل شدن واحدهای مرغداری در این روستا شده است.

مجتبی معینی رئیس شورای اسلامی روستای یدره در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری تارود دماوند اظهار کرد: این روستا در 43 کیلومتری شهرستان دماوند واقع شده است، اما فاقد امکانات اولیه همچون آب شرب است که با پیگیری‌های چندساله و فراوان، سال گذشته این مشکل تا حدودی برطرف شد.

وی افزود: در خصوص مخزن آبی که قرار بود سال گذشته افتتاح شود به دلیل نداشتن بودجه مشکلاتی داشتیم، امسال به دستور فرمانداری کلنگ زنی آن شروع و مقرر شده با هزینه‌ای بیش از 140 میلیون تومان از محل ارزش افزوده این مخزن ساخته شود.

رئیس شورای اسلامی روستای یدره بیان کرد: 43 سال از عمر مخزن موجود در روستا می‌گذرد و آب شرب آن دارای مشکلات بهداشتی بود و دیوارها دارای ترک خوردگی نیز بودند که با پیگیری‌های مسئولان بخشداری و فرمانداری این مشکلات در حال رفع شدن هستند.

معینی فر عنوان کرد: هنوز آب بهداشتی نشده است و مقرر شده مخزن آب جدید با حجم 100 هزار لیتری ساخته شود تا مشکل آب شرب مردم رفع شود، این مخزن جوابگوی 20 تا 30 سال دیگر خواهد بود.

*افت فشار برق و نداشتن گاز شهری از مشکلات روستای یدره است

وی با اشاره به محرومیت روستای یدره از گاز شهری گفت: تمام روستاهای اطراف دارای انشعاب گازرسانی هستند اما این روستا همچنان فاقد گاز است و مسئولان قول داده‌اند که امسال اجرا و در تیرماه کلنگ زنی شود.

رئیس شورای اسلامی روستای یدره گفت: افت فشار برق از دیگر مشکلات این روستاست و طی بازدیدی که سال گذشته مسئولان از روستا داشتند مقرر شده این مشکل رفع شود.

*حدود 23 خانوار در روستای یدره سکونت دارند/ حفر تعداد زیادی چاه‌های عمیق در بالادست روستای یدره موجب خشک شدن منطقه شده است

معینی فر بیان کرد: در حال حاضر 23 خانوار در روستا زندگی می‌کنند، اما جمعیت بیش از 30 خانوار است که به علت نبود آب کشاورزی با مشکل اشتغال و سکونت در روستا روبرو هستند.

وی افزود: حفر تعداد زیادی چاه‌های عمیق در بالادست یدره موجب خشک شدن روستا و نبود آب کشاورزی شده است. مسئولان باید به فکر این موضوع باشند.

*نبود آب شرب باعث تعطیل شدن واحدهای مرغداری در روستای یدره شده است

رئیس شورای اسلامی روستای یدره اظهار داشت: نبود آب باعث تعطیل شدن واحدهای مرغداری در روستا شده، با رفع مشکل آب درصد بالایی از کسانی که روستا را ترک کرده‌اند دوباره باز می‌گردند.

معینی فر ادامه داد: در حال حاضر تنها یک واحد مرغداری و 4 واحد دامداری فعال است و دو واحد دیگر مرغداری تعطیل شده‌اند.

*مردم روستای یدره از یک خانه بهداشت در روستای کلاک استفاده می‌کنند

وی در رابطه با وضعیت بهداشتی روستای یدره تصریح کرد: یک خانه بهداشت در روستای کلاک وجود دارد که یک پرسنل گاهی به روستا مراجعه و خدمات اولیه را ارائه می‌دهد.

وی افزود: تمام مردم روستا دارای حمام در منزل هستند و گرمابه عمومی ابتدای روستا مخروبه شده و نمای زشتی دارد که در صورت وجود بودجه برای کاربری‌های دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رئیس شورای اسلامی روستای یدره گفت: این روستا فاقد هر گونه وسیله ایاب و ذهاب عمومی است، در تعطیلات مشکل چندانی وجود ندارد اما در ایامی غیر از تعطیلات که تردد کمتر است با مشکل روبرو می‌شویم.

*وضعیت آسفالت سطح روستای یدره اصلاً مناسب نیست

معینی فر بیان کرد: وضعیت آسفالت سطح روستا اصلاً مناسب نیست و مسئولان اداره راه قول مساعد برای اجرای روکش آسفالت بعد از گازرسانی داده‌اند.

وی افزود: مسیر فرعی روستا صعب‌العبور است، این مسیر با هدف راه دسترسی برای ساخت مخزن ایجاد شد که حدود 20 میلیون تومان هزینه داشت، اما مسیر اصلی یدره آسفالت است.

*یدره دهیاری و بودجه مشخصی ندارد/ شبکه داخلی آبرسانی روستای یدره همچنان فرسوده است

رئیس شورای اسلامی روستای یدره در خصوص پروژه‌های عمرانی روستا اظهار کرد: احداث بوستان در زمان مسئولان وقت در دستور کار قرار گرفته بود اما به علت مشکلات مالی نیمه کاره مانده است، یدره دهیاری و بودجه مشخصی ندارد از این رو از محل ارزش افزوده به روستا کمک می‌شود.

معینی فر ادامه داد: شبکه داخلی آبرسانی روستای یدره 45 سال عمر کرده است و لوله‌های فلزی پوسیده شده که موجب هدر رفت آب می‌شد، فرمانداری و دیگر مسئولان شبکه داخلی را انجام دادند اما هنوز به علت مخزن راه اندازی نشده است.

وی تصریح کرد: اعتباری که سال گذشته به روستا داده شد 170 میلیون تومان برای شبکه آبرسانی به طول 2500 کیلومتر بود، این پروژه انجام شده و تنها کدگذاری منازل و انشعابات باقی مانده است که 30 تا 35 میلیون هزینه دربر دارد.

رئیس شورای اسلامی روستای یدره گفت: گرچه آب شرب غیربهداشتی است، اما خوشبختانه بیماری خاصی را در بین اهالی شاهد نشده‌ایم.

معینی فر در رابطه با محل درآمد اهالی روستا بیان کرد: دامداری پیشه اهالی روستاست و اغلب روستائیان بیرون از روستا مشغول به کار هستند.

وی تصریح کرد: مردم این روستا به علت آمار جمعیتی کم مظلوم واقع شده‌اند، مشکل جمعیتی یدره به این علت است که در سرشماری سال 95 به علت نبود اینترنت در روستا اهالی از دیگر شهرها ثبت نام کردند از این رو مشکل در آمار جمعیتی ایجاد شد، این در حالی است که جمعیت واقعی این روستا بیش از 200 تا 250 نفر است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا