لزوم بازنگری و پالایش اطلاعات طرح‌های هادی روستایی در دماوند/ بافت‌های روستایی حفظ شود

نشست دهیاران و رؤسای شوراهای اسلامی روستاهای شهرستان دماوند در سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان برگزار شد.

dehyaran4

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تارود، ظهر امروز نخستین نشست دهیاران و رؤسای شوراهای اسلامی روستاهای شهرستان دماوند در سال 94، با حضور مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان تهران، فرماندار شهرستان دماوند و دیگر مسئولان شهرستانی در سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان برگزار شد.

در این نشست، جمعی از دهیاران و رؤسای شوراهای اسلامی روستاها مشکلات موجود در روستاهای خود را مطرح کردند که یکی از خواسته‌های عموم آنها، بازنگری طرح هادی روستایی بود که در بعضی از روستاها نیازمند توجه ویژه‌ای است.

محدودیت طرح هادی و بازنگری آن، معضلات صدور جواز و زمان طولانی پاسخ استعلام برای ساخت و سازها، از جمله بحث‌هایی بود که در جمع دهیاران و رؤسای شوراهای روستاهای شهرستان دماوند مطرح شد.

برخی از روستائیان با توجه به مهاجرت معکوس و افزایش جمعیت، خواستار افزایش محدوده و توجه جدی مسئولان به بخش عمران روستاها شدند.

*نگاه ویژه به بخش عمران روستاهای استان تهران/ بافت‌های روستایی حفظ شود

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان تهران با بیان اینکه در بخش عمران نگاه ویژه‌ای به روستاها داریم، گفت: باید بافت‌های روستایی حفظ شود و با القای زوری روستاها به شهر مخالف هستیم.

نصرالله دهقان در این نشست اظهار داشت: با وجود اینکه شناخت کافی از جغرافیا و فرهنگ شهرستان دماوند نداریم، اما شناخت مناسبی از وظایف کاری که باید برای روستاییان انجام دهیم، وجود دارد.

وی با بیان اینکه همه باید برای رسیدن به اهداف تلاش کنند، افزود: کارهای عقب‌افتاده بسیاری وجود دارد که البته هنوز ریشه آنها را متوجه نشده‌ایم؛ امروز در بخش عمران روستاها نگاه ویژه‌ای داریم تا دیگر خیلی از اشتباهات گذشته تکرار نشود.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان تهران تصریح کرد: اکنون با توجه به شکل‌گیری شوراهای روستایی و ایجاد یک اراده منسجم در مدیران محلی و ملی، بهترین موقع برای برنامه‌ریزی مناسبت است.

دهقان ادامه داد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تجربه‌ 30 سال فعالیت در روستاها را دارد و اکنون با تجربه‌ای که در اختیار داریم به دنبال این هستیم تا بتوانیم نواقص گذشته را برطرف سازیم.

وی با بیان اینکه قطعاً تلاش خواهیم کرد تا مشکلات را به حداقل برسانیم، گفت: سعی داریم تا محیط زیست مردم را ارتقا دهیم و از همه مهم‌تر رضایت‌مندی آنها را به دست بیاوریم.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان تهران بیان کرد: قطعاً در تهیه طرح‌های هادی، اطلاعاتی از وضع موجود روستائیان از شوراها، دهیاران و نماینده بخشداری‌ها در خود محل دریافت می‌شود تا این طرح در روستاها تأثیرگذار باشد.

دهقان با تأکید بر اینکه باید بافت‌های روستایی حفظ شود و با القای زوری روستاها به شهر مخالف هستیم، افزود: خدماتی که برای روستائیان در درازمدت تأثیرگذار به‌ حساب می‌آید، استفاده از تسهیلات بانکی با سقف 15 میلیون تومان است؛ البته این سقف، رقم بزرگی نیست، اما با بهره‌ پنج درصد و بازپرداخت 10 یا 15 ساله نعمت بسیار خوبی برای روستاهاست.

وی با اشاره به صدور اسناد روستاها گفت: نشستی با مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان تهران داشتیم و امیدواریم این موضوع نیز به عنوان یک کار زیرساختی انجام شود.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان تهران اضافه کرد: از هر آنچه در اختیار داریم برای رفع مشکلات روستائیان استفاده می‌کنیم و برای رفع مشکلاتی که خارج از وظیفه ماست، با دستگاه‌های مربوطه مکاتبه خواهیم کرد.

*ستاد مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز به حفظ منابع طبیعی دماوند کمک کرد

فرماندار شهرستان دماوند با بیان اینکه ساخت و سازهای غیرمجاز یکی از آسیب‌های جدی روستا‌های این شهرستان است، گفت: ستاد مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز کمک شایانی به حفظ منابع طبیعی روستا‌های این شهرستان کرده است.

dehyaran1

ناصر محمودی فرد در این نشستی ضمن تبریک به مناسبت فرا رسیدن ایام شعبانیه و گرامیداشت حماسه آزادسازی خرمشهر اظهار داشت: دولت تلاش می‌کند به دور از شعارزدگی برای عمران و آبادی روستاها گام بردارد.

وی با اشاره به مشکلات روستاها در حوزه عمرانی افزود: در شهرستان دماوند سعی شده با حفظ منابع روستاها، کمک‌های زیادی در حوزه عمرانی به روستاها به لحاظ اعتباری اختصاص یابد تا در آینده شاهد مهاجرت معکوس از شهرها به سوی روستاها باشیم.

فرماندار شهرستان دماوند حفظ منابع طبیعی روستاها از جمله آب و خاک را اولویت توسعه روستاها دانست و گفت: با فعال شدن ستاد مقابله با ساخت و سازهای غیر مجاز توانسته‌ایم مشکلاتی که از گذشته در این حوزه بود را کاهش دهیم و به حفظ منابع طبیعی روستاها کمک شایانی کنیم.

محمودی‌فرد تصریح کرد: پیش‌بینی‌های اعتباری که از سال 1392 تاکنون در بودجه شهرستان دماوند برای عمران روستاها صورت گرفته، باعث شده است تا دولت نگاه توسعه‌ای به روستاها داشته باشد.

وی ساخت و سازهای غیرمجاز را یکی از آسیب‌های جدی روستاهای دماوند دانست و خاطرنشان کرد: در گذشته در روستاها با صدور غیرقانونی پروانه‌ها شاهد ساخت و سازهای غیرمجاز در مناطق ممنوعه و خارج از بافت قانونی بودیم که با توجه به ضوابط این موضوع را به خوبی مدیریت کردیم.

فرماندار شهرستان دماوند هدف از برگزاری این نشست با حضور مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان تهران را بیان دیدگاه‌ها و مشکلات روستاها در حوزه عملیاتی این نهاد دانست و افزود: این مشکلات توسط اعضای شورای اسلامی و دهیاران بیان می‌شود تا تصمیم‌های بهتری در این زمینه اتخاذ شود.

*مشاوران تهیه طرح‌های هادی روستایی دماوند اطلاعات خود را پالایش کنند

سرپرست معاونت امور فنی و عمرانی فرمانداری شهرستان دماوند با بیان اینکه روستائیان باید از حریم خود حفاظت کنند، گفت: برای تهیه مناسب طرح‌های هادی روستایی در این شهرستان، مشاوران این طرح‌ها اطلاعات خود را پالایش کنند.

علی شیوا در این نشست با اشاره به سوابق درخشان مدیرکل بنیاد مسکن در ستاد بازسازی راه و شهرسازی استان خوزستان اظهار داشت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، نهادی مقدس به‌حساب می‌آید که با فرمان تاریخی امام راحل تأسیس شده است.

وی با بیان اینکه نتایج بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در مدت 30 ساله از تأسیس آن، قابل رویت است، افزود: قطعاً دهیاران و شوراهای اسلامی که به صورت 24 ساعته در روستاها حضور دارند، مشکلات را به‌ خوبی درک می‌کنند.

سرپرست معاونت امور فنی و عمرانی فرمانداری شهرستان دماوند گفت: به طور اساسی، دریافت اطلاعات مبنای برنامه‌ریزی برای کارهای مختلف به‌حساب می‌آید و اگر برنامه‌ریزی‌ها بر اساس اطلاعات نادرست انجام شود، این موضوع منجر به خروجی نامناسب در کارها می‌شود.

شیوا خطاب به مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان تهران گفت: تقاضا داریم که مشاوران تهیه طرح‌های هادی روستایی در جهت پالایش اطلاعات خود تلاش کنند.

وی ادامه داد: قطعاً دهیاران و شوراهای روستایی بهترین کسانی هستند که می‌توانند برای جمع‌آوری اطلاعات روستایی کمک کنند و مشاوران تهیه طرح‌‌های هادی روستایی از آنها به خوبی استفاده کنند؛ اگر اطلاعات درستی از مجموعه روستاها جمع‌آوری شود، خروجی کارها رضایت‌مندی مردم خواهد بود.

سرپرست معاونت امور فنی و عمرانی فرمانداری شهرستان دماوند با اشاره به اینکه برخی از دهیاران و شوراهای روستاها تعریف نادرستی از حریم روستاها دارند، گفت: حریم محلی جهت تأمین سرانه‌ها در آینده به‌حساب می‌آید و هرگونه ساخت و ساز چه در حریم روستایی و چه در حریم شهری غیرقانونی است.

شیوا اضافه کرد: باید از حریم شهرها و روستاها حفاظت شود تا در آینده برای تأمین سرانه‌ها و همچنین افزایش جمعیت روستاها از آن استفاده کنیم، قطعاً باید مسئولیت حفاظت از حریم روستاها برای جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز به خود روستائیان داده شود.

وی با بیان اینکه باید فرآیندهای قانونی را تسهیل کنیم، افزود: اگر بتوانیم انجام مراحل قانونی را تسهیل کنیم، راه‌ها را برای کارهای غیرقانونی بسته‌ایم و از بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تقاضا داریم که پاسخ استعلام دهیاران را سریع‌تر، کارشناسی شده و با دقت بدهند تا این موضوع مردم را از انجام کارهای غیرقانونی دور سازد.

براساس گزارشات دماوند نام یکی از شهرستان‌های استان تهران در ایران است. این شهرستان با مساحتی حدود 188 هزار هکتار در محدوده شهرستان‌های فیروزکوه، گرمسار و تهران قرار دارد و منطقه‌ای کوهستانی است که متوسط ارتفاع آن از سطح دریا حدود 2000 متر است.

شهرستان دماوند دارای دو بخش مرکزی و رودهن است و در مجموع شامل پنج دهستان، پنج شهر و 11 روستا است که آب و هوای این منطقه بسیار مساعد بوده و اغلب پایتخت‌نشینان برای دوری از آلودگی شهر تهران به این شهرستان سفر می‌کنند و برخی نیز در دماوند سکونت دارند.

منبع: فارس

انتهای پیام/ش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا