راهکارهای ایران برای تحریم غرب

image6559یک نماینده مجلس شورای اسلامی به یکی دیگر از راهکارهای تحریم غرب توسط ایران اشاره کرد و گفت: بستن تنگه هرمز از دیگر ابزارهایی است که ایران می تواند با استفاده از آن غرب و آمریکا را مورد تحریم قرار دهد.

به گزارش تارود به نقل از راه دانا، غلامرضا اسدالهی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تعاملات اقتصادی یک بحث 2 طرفه میان کشورهاست، عنوان کرد: قبل از به وجود آمدن بحث تحریم، ایران در سبد تجاری اروپا سهم خوبی داشت و بنابر اظهارات خود اروپایی ها، بیشتر از آنکه ما در این زمینه ضرر کنیم، آنها از این وضعیت ضرر کرده اند، چراکه اروپا یک سری از محصولات خود را در بازار ایران به فروش می رساند و از طرفی نیز نیازهای نفتی خود را از طریق ایران تامین می کردند. اما با به وجود آمدن تحریم ها، یکی از مشتریان محصولات اروپایی به نام ایران کم شده و تامین نفت مورد نیاز آنها نیز با مشکل مواجه شده است. بنابراین آنها نیز از این تحریم ها نه تنها سود نبرده اند، بلکه ضرر هم کرده اند.

نماینده مردم تربت جام در مجلس شورای اسلامی در خصوص منویات مقام معظم رهبری مبنی بر تحریم غرب و آمریکا در آینده توسط ایران، اظهار داشت: نقطه نظر مقام معظم رهبری قطعا در آینده به واقعیت می پیوندد. اگر غرب بخواهد همینطور بر تحریم ها پافشاری کند ما نیز با ابزاری همچون نفت و گاز آنها را تحریم خواهیم کرد.

اسدالهی یکی از راهکارهای تحریم غرب را اتحاد با روسیه در زمینه مسائل گازی دانست و گفت: اروپایی ها این روزها با روسیه نیز مشکلات متعددی دارند و این احتمال وجود دارد که ایران و روسیه در زمینه تحریم اروپا با یکدیگر همراه شوند. اگر این اتحاد شکل گیرد بدون شک اروپا دچار مشکلات جدی خواهد شد، چراکه اروپایی ها از ایران و روسیه گاز خود را تامین می کنند. بنابراین به راحتی می توانیم تحریم اروپا را در دستور کار قرار دهیم.

وی با بیان اینکه ایران باید اتکای خود به نفت را کاهش دهد، اظهار داشت: ما می توانیم با کمترین تاثیرپذیری از فروش نفت، اقتصاد خود را از نفتی بودن خارج کنیم. در حال حاضر نیز برنامه و پایه های این مسئله تا حد زیادی آماده شده است. به طوری که امروز اتکای ما به نفت به زیر 40 درصد و در حدود 34 درصد رسیده است. بنابراین با ادامه این برنامه ریزی می توان از هرگونه وابستگی به خارج بی نیاز شد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه به یکی دیگر از راهکارهای تحریم غرب توسط ایران اشاره کرد و گفت: بستن تنگه هرمز از دیگر ابزارهایی است که ایران می تواند با استفاده از آن غرب و آمریکا را مورد تحریم قرار دهد.

اسدالهی در بخش پایانی اظهارات خود عنوان کرد: الان بهترین فرصت است که اقتصاد کشور را متکی به داشته های خود کنیم. از سوی دیگر نیز می توان اقدامی متقابل در برابر کشورهایی که سهمی در تحریم اقتصادی ایران و برهم ریختگی اقتصاد داخلی کشور داشته اند، انجام دهیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا