موسیقی طنین از دل برآمده ایی که لاجرم بر دل نشیند

موسیقی از جمله هنرهایی است که سرچشمه ای از درون انسان دارد و از روح آدمی جان گرفته و به روح انسان باز می گردد، زیرا طنین از دل برآمده ای است که لاجرم بر دل می نشیند.

موسیقی، طنین نواهایی خوش آیند و شنیدنی برای هر انسانی است و در صورتی می توان یک صدا را همچون صدای موسیقی دانست که بتواند ارتباطی میان اذهان ایجاد نماید.

موسیقی هنر بیان احساسات به وسیله صداهاست و تراوش آن از اندیشه های آدمی و حالات درونی است و شیوه ای برای بیان احساسات ناملموسی است که گاهی نمی توان آن را بر زبان جاری کرد.

موسیقی فقط غذای روح و زبان احساسات نیست، بلکه درمانی برای جسم و روح انسانی است که زیبایی موسیقی را می فهمد و نوازش روح است که باعث می شود جسم انسان نیز به آرامش دست یابد.

مسوول دفتر موسیقی شهرستان دماوند با اشاره به اهمیت موسیقی در دماوند بویژه موسیقی آوایی، اظهارکرد: با توجه به شرایط و فعالیت کاری پدر و پدر بزرگم در بخش موسیقی آوایی و تعزیه خوانی، خوانندگی را از سن کودکی با تعزیه خوانی آغاز نمودم و بعد از آشنایی با موسیقی سنتی و آوایی در سال 67، زمینه آشنایی با اساتید فن برایم فراهم شد.

ˈفرهاد کیاماریˈ با اشاره به اینکه از سال 70 با ورود به دانشگاه هنر (به عنوان داوطلب آزاد)، افتخار آشنایی با اساتید موسیقی ایرانی را به دست آوردم، افزود: آشنایی من با اساتیدی چون بهنام وادانی، رضوی سروستانی و دیگر اساتید فن هنر موسیقی باعث شد با سبک های مختلف موسیقی ایرانی و سنتی آشنا شده و با استقبال از سبک موسیقی استاد شجریان، این راه را با حضور در کلاس های تخصصی ایشان ادامه دادم.

کیاماری که هم اکنون به عنوان مربی آزاد اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران و از خوانندگان مجموعه موسیقی صدا و سیما است، تصریح کرد: در این دوران با کمک اساتید فن توانستم به مرحله اجرایی دست یابم که نخستین کار من در این حوزه را می توان یک کار میهنی – ملی با نام ˈسرزمین من ایرانˈ نام برد که با آهنگ سازی و تنظیم آقای مهرداد دلوازی اجرا شد.

وی با اشاره به اینکه در سال 90 زمینه فعالیت با دفتر موسیقی را با حضور چندین هنرمند منطقه چون نصرت الله ابراهیمی، حمید گودرزی، داوود مسلمی و دیگر اساتید در منطقه فراهم نموده است، گفت: می توان حاصل این دفتر را در سال 84 دانست که توانستیم با برگزاری چندین برنامه هنری و در نهایت برگزاری یک کنسرت افتخاری و همایش بزرگداشت جناب دماوندی استاد آواز ایران، این انجمن را توسعه بدهیم.

مسوول دفتر موسیقی شهرستان دماوند با بیان اینکه این انجمن در شهرستان از سال 88 ادامه کار خود را آغاز نمود، خاطرنشان کرد: این دفتر که اکنون با حضور بیش از 15 نفر از اساتید مشغول فعالیت می باشد، تمامی روزهای هفته را به امر آموزش و ترویج فرهنگ موسیقی سنتی و آوایی می پردازد.

وی از تشکیل یک گروه دائمی به عنوان ˈآوای مهر دماوندˈ خبر داد و افزود: تا به امروز این گروه اجراهای میان برنامه ایی بسیاری داشته است، ولی با توسعه این انجمن روز به روز شاهد رشد آنان در زمینه هنری و توسعه این دفتر نیز خواهیم بود.

کیاماری با اشاره به همکاری لازم این دفتر با خانه موسیقی ایران نیز بیان کرد: هدف اصلی این دفتر شناسایی هنرمندان منطقه است تا بتواند زمینه رشد فرهنگ موسیقی را در شهرستان پرورش داده و توسعه بخشد.

این مسوول هدف اصلی این دفتر را آموزش و پژوهش در عرصه موسیقی سنتی و اصیل ایرانی دانست و تصریح کرد: در کنار آموزش و پژوهش است که گروههای هنری شکل می گیرند و با این اقدام می توانیم خلاء های موجود در زمینه موسیقی، نوازندگی و خوانندگی را در این منطقه پر کنیم.

وی افزود: در این انجمن سعی شده از اساتید موفق و مهم که دارای تجربه های مفید می باشند و قابلیت هنر تدریس را به خوبی ایفا می کنند استفاده شود تا زمینه موسیقی سنتی و آوازی را بیش از این در منطقه گسترش دهیم.

مسوول دفتر موسیقی شهرستان دماوند با بیان اینکه سرمایه های اصلی هر انجمن هنری، هنرمندان آن می باشند، گفت: تاکید به بخش آموزش و توسعه آن در منطقه، برگزاری نشست های تخصصی در بخش موسیقی و اهمیت آن در جامعه و برگزاری برنامه های هنری برای علاقمندان این رشته یکی از اهداف ما در این انجمن است.

وی موسیقی را غذای اصلی روح انسان ها دانست و ادامه داد: نیاز لاینفک خوراک فکری انسان را می توان موسیقی دانست، زیرا یکی از ابزارهای هنری است که انسان با تمامی احساس خود آن را می سراید و هر فردی در فعالیت های هنری و مذهبی و چه موسیقی آوایی حرکت می کند به نوعی از موسیقی سنتی ایرانی بهره می گیرد.

کیاماری اظهارکرد: خوشبختانه با اقدامات اخیری که در بخش هنر موسیقی شهرستان دماوند شاهد هستیم، شناسایی هنرمندان این رشته و علاقمندان به عرصه موسیقی ممکن شده و نیاز است بیش از این توجه شود.

وی با اشاره به اهمیت فرهنگ ایرانی و اسلامی در بین مردم ایران و در کنار آن مبارزه با جنگ نرم و تهاجم فرهنگی دشمن، تصریح کرد لازم است با فراهم سازی امکانات کافی و لازم برای جوانان، آنان را از خطرات امروز جامعه نجات داده و زمینه رشد سرمایه های واقعی کشور را در هر عرصه ایی که علاقمند می باشند، فراهم کنیم.

کیاماری با تشکر از مسوولان فرهنگی شهرستان دماوند، برنامه های آتی این انجمن را برگزاری کلاس های تخصصی چون تاثیر موسیقی بر کودکان، توجه به انسان و ریشه های موسیقی ایرانی در بین مردم دانست و افزود: استفاده از اساتید مجرب در بخش موسیقی به منظور ایجاد بسترها و مناسب سازی سازهای سنتی ایرانی چون تار، سه تار، تنبک، دف، کمانچه و توسعه آواز سنتی عنوان کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا