رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان دماوند خبر داد؛

پیش‌بینی برداشت ۲۲۰ هزار تن محصول سیب درختی از باغ‌های شهرستان دماوند/ برگزاری جشنواره سیب درختی همزمان با فصل برداشت در شهرستان دماوند

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان دماوند از پیش‌بینی برداشت ۲۲۰ هزار تن محصول سیب درختی در این شهرستان خبر داد و گفت: جشنواره سیب درختی همزمان با فصل برداشت این محصول در شهرستان دماوند برگزار می‌شود.

هادی طهرانی‌پور در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تارود دماوند اظهار کرد: در شهرستان دماوند بالغ بر ۹ هزار و ۱۱۲ هکتار باغ های میوه مثمر وجود دارد که از این میزان 6 هزار و ۸۰۰ هکتار زیر کشت محصول سیب درختی می‌باشد که از این باغ‌ها بالغ‌بر ۲۰ نوع سیب تجاری با کیفیت بسیار خوب که شهرت ملی و جهانی دارند برداشت می‌شود.

وی افزود: از این میزان مقدار عنوان شده، حدود یک هزار هکتار آن از انواع محصول سیب درختی به روش پایه رویشی کشت می‌شود که تراکم کشت بالاتری نسبت به محصول سیب سنتی دارد.

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان دماوند با اشاره به توجیه اقتصادی روش پایه رویشی محصول سیب درختی گفت: این روش دارای محصول بیشتر و توجیه اقتصادی بهتر برای بهره‌برداران می‌باشد و بر این اساس پیش‌بینی می‌شود که در سال جاری ۲۲۰ هزار تن محصول سیب درختی از باغ‌های شهرستان دماوند که برابر با هشت درصد از تولید کشور است، برداشت شود.

طهرانی پور ادامه داد: به طور کلی برداشت محصول سیب درختی در شهرستان دماوند به ازای هر هکتار بیش از میانگین کشوری و استانی می‌باشد که از لحاظ آماری در سطح کشور ۱۶ تن در هکتار، در استان تهران ۳۰ تن در هکتار و در شهرستان دماوند ۳۵ تن در هکتار است.

وی گفت: با توجه به اینکه در سال‌های گذشته حدود ۱۵۰ تن محصول سیب درختی از هر هکتار در شهرستان دماوند برداشت شده است، این میزان جمع‌آوری محصول رکورد کشوری را برای این شهرستان به ثبت رسانید.

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان دماوند بیان کرد: همچنین این رکورد برداشت محصول سیب درختی باعث شد تا  از بهره‌برداران این شهرستان سه دوره به عنوان تولیدکنندگان نمونه کشوری در زمینه محصولات کشاورزی تقدیر به عمل آمد.

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان دماوند یکی از علل‌های تولید محصولات با کیفیت خوب کشاورزی در این شهرستان را ارتباط کارشناسان فنی این نهاد با بهره‌برداران عنوان کرد.

طهرانی پور با بیان اینکه کلیه باغ‌های شهرستان دماوند تحت شبکه مراقبت پیش آگاهی آفات قرنطینه و غیرقرنطینه‌ای قرار دارند، گفت: حدود ۵۰ درصد از اراضی باغ‌های تحت کشت محصول سیب درختی در شهرستان دماوند تحت بیمه محصولات کشاورزی قرار دارند و بهره‌برداران می‌توانند، در صورت بروز خسارت احتمالی از بیمه خسارت خود را دریافت کرده و جبران خسارت کنند.

*جشنواره سیب درختی همزمان با فصل برداشت در دماوند برگزار می‌شود

وی از برگزاری جشنواره سیب درختی همزمان با فصل برداشت این محصول در شهرستان دماوند خبر داد و افزود: این جشنواره با هدف معرفی قابلیت ها و توانمندی های کشاورزی شهرستان دماوند به ویژه در زمینه تولید محصول سیب برگزار خواهد شد.

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان دماوند در ادامه تاکید کرد: شهرستان دماوند یکی از قطب های مهم تولید سیب کشور است که برگزاری این جشنواره می تواند زمینه عرضه گسترده سیب تولیدی در این شهرستان را به بازارهای داخلی و خارجی فراهم کند.

طهرانی‌پور ادامه داد: همچنین در راستای برگزاری این جشنواره، تصویری با موضوعی ویژه از شهرستان دماوند در کارت‌های دعوتنامه ارسالی ترسیم شده که بهره‌برداران و کلیه عموم مردم می‌توانند، نظرات و پیشنهادات خود را از این تصویر عنوان کرده و به دبیرخانه این جشنواره واقع در اداره جهاد کشاورزی این شهرستان ارسال نمایند.

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان دماوند اضافه کرد: کلیه نظرات از تصویر کارت‌های دعوتنامه این جشنواره، در دبیرخانه اداره جهاد کشاورزی شهرستان دماوند بررسی شده و به بهترین نظردهی جوایزی اهدا می‌گردد؛ حتی در صورت لزوم از فرد منتخب به جهت نوشتن مقاله در این خصوص دعوت به عمل می‌آید.

طهرانی‌پور در ادامه تصریح کرد: این دعوتنامه به سراسر کشور ارسال می‌شود و ما در این راستا از سایر استان‌ها به خصوص مناطق تولیدکننده محصول سیب درختی انتظار داریم ما را در این زمینه کمک کنند و با شرکت در این جشنواره دستاوردهای خود را ارائه کنند.

گفتنی است که جشنواره سیب درختی همزمان با فصل برداشت این محصول در شهرستان دماوند از ۲۵ مهرماه سال جاری آغاز می‌شود و تا پایان مهرماه ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا