جهانگیری در دماوند: فضای ظاهری مذاکرات خبر از توافق حتمی می‌دهد

معاون اول رئیس‌ جمهور گفت‌: پوشش 40 درصدی تورم و سوددهی در حوزه تولید، شدنی نیست و از نظر بسیاری از صاحبان صنایع و کارشناسان اقتصادی، باورکردنی نبود که در کمتر از یک سال 20 واحد درصدی تورم در کشور کاهش یابد که این رکورد بی‌سابقه است.

4534534 (1)

به گزارش تارود، اسحاق جهانگیری در جمع مدیران اجرایی شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه اظهار کرد: فضای ظاهری مذاکرات نشان می‌دهد که حتماً به توافق نهایی در گفت‌وگوها خواهیم رسید، اما اگر به توافق نرسیم نیز پیش‌بینی‌های لازم انجام شده است که کشور چگونه اداره شود که وضع مردم رو به بهبودی برود و در مسیر رشد و توسعه قدم بگذاریم.

وی ادامه داد: باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که بار تورم از دوش مردم برداشته شده و جلوی شکاف تورمی موجود در کشور گرفته شود.

معاون اول رئیس‌ جمهور خاطرنشان کرد: با وجود تورم 40 درصدی، سخن گفتن از توسعه و ورود به بخش کار و تولید و استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی، حرف بیهوده‌ای است و در این شرایط جز با کارهای غیرشفاف، غیرتولیدی و زد و بندها نمی‌شود به شیوه دیگری سودآوری داشت.

جهانگیری تصریح کرد: پوشش 40 درصدی تورم و سوددهی در حوزه تولید، شدنی نیست و از نظر بسیاری از صاحبان صنایع و کارشناسان اقتصادی، باورکردنی نبود که در کمتر از یک سال 20 واحد درصدی تورم در کشور کاهش یابد که این رکورد بی‌سابقه است.

وی بیان کرد: تورم اسفندماه سال 92 در کشور 35 درصد اعلام شد، در صورتی که تورم سال گذشته به 15 درصد رسیده بود و این نشان می‌دهد در این بخش 20 درصد شاهد کاهش تورم بوده‌ایم.

معاون اول رئیس‌ جمهور عنوان کرد: رونق اقتصادی در دستور کار دولت قرار دارد و این رونق بدون افزایش تولید و توجه بیشتر به تولیدکننده ممکن نخواهد شد.

جهانگیری تأکید کرد: دولت مصمم است تا کشور در مسیر رونق اقتصادی قرار گیرد و امروز همه باید آستین‌ها را در این بخش بالا بزنیم و مصمم شویم تا سال 94 به سال رونق اقتصادی ایران تبدیل شود.

وی یادآور شد: با عزم، اراده و حمایت مشخص دولتی می‌توانیم به این هدف دست یابیم و دولت می‌کوشد مسیر را برای افزایش تولید باز کند و موانع را از پیش‌روی این بخش بردارد.

معاون اول رئیس‌ جمهور متذکر شد: لایحه رفع موانع تولید رقابتی از مردادماه سال گذشته به مجلس شورای اسلامی ارسال شده است و مجلس پس از تصویب این لایحه،‌ آن را به شورای نگهبان فرستاد و اکنون تا حدود زیادی اشکالات آن برطرف شده است.

جهانگیری ادامه داد: از مجلس انتظار داشتیم در نهایت تا مهرماه سال گذشته مصوبه این لایحه را در اختیار دولت قرار دهد تا با تکیه بر آن بتوانیم بخش اعظمی از موانع تولید را در کشور برطرف سازیم.

وی بیان داشت: منابع مورد نیاز تولید باید به خوبی تأمین شود و بخش خصوصی در صورتی که شرایط اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور را مطمئن ببیند، اعتماد می‌کند و منابع خود را در حوزه تولید درگیر خواهد کرد.

معاون اول رئیس‌ جمهور عنوان داشت: نظام بانکی نیز باید وارد حوزه کمک به تولید شود و در سال گذشته با وجود اینکه مقرر شده بود 280 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانک پرداخت شود، این رقم به 320 هزار میلیارد تومان رسید و عملکرد بسیار خوبی را در این بخش شاهد بودیم.

جهانگیری در ادامه توضیح داد: برای سال 94 افزایش سرمایه و کاهش نرخ تسهیلات بانکی طراحی شده است و از بانک‌ها خواسته‌ایم با مبنای مسائل اقتصادی روز تصمیم بگیرند.

وی تشریح کرد: در شرایطی که نرخ تورم 15 درصد است پرداخت سود بانکی بیش از 20 درصد حرکت غیراقتصادی بوده و دولت قصد ندارد با نظام بانکی دستوری برخورد کند، اما از آنها خواستة‌ایم که از اوایل امسال نرخ سود بانکی را کاهش دهند.

معاون اول رئیس‌ جمهور افزود: صندوق توسعه ملی یکی دیگر از منابع مهمی است که به ویژه در حوزه ارزی باید از آن و از منابع صندوق توسعه ملی و در بخش‌های صنعت، معدن و کشاورزی استفاده و سرمایه‌گذاری در این بخش تقویت شود.

جهانگیری، استفاده از منابع خارجی را از سیاست‌های جدی دولت در راستای افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در بخش تولید دانست و گفت: سال گذشته با خیلی از کشورهای دوست تفاهم‌نامه امضا شد و اجرای طرح‌ها از سال جدید قوت می‌گیرد.

وی در پایان تبیین کرد:‌ در قالب فاینانس، منابع خوبی به کشور تزریق می‌شود و تولید جهت مناسبی را در سال 94 پیش خواهد گرفت.

منبع: فارس

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا