حجتی در دماوند: شهرک‌سازی‌های ویلایی جایگزین ویلاسازی در اراضی کشاورزی شود

وزیر جهاد کشاورزی گفت: شهرک‌سازی‌های ویلایی باید جایگزین ویلاسازی در عرصه‌های منابع طبیعی شود.

2848384-4268908

به گزارش تارود، محمود حجتی در جلسه مشترک شورای اداری شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به افزایش ساخت و سازهای غیرمجاز و ویلاسازی‌ها در استان‌های مختلف به ویژه استان تهران، باید شهرک‌های ویلایی احداث شود و در اختیار متقاضیان قرار گیرد تا آسیب کمتری به منابع طبیعی وارد شود.

وی تصریح کرد: میزان بارندگی در شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه حدود 300میلیمتر است که این امر نشان می‌دهد جای کار بسیاری در عرصه‌های کشاورزی و منابع طبیعی و نیز ایجاد اشتغال و حفظ منابع آب وخاک در این شهرستان‌ها وجود دارد.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: باید با انجام عملیات آبخیزداری و مشارکت سازمان ملل متحد، جامعه روستایی را در قالب طرح‌های بین‌المللی نظیر حبله‌رود تقویت و توانمند ساخت و قابلیت‌هایی که در گذشته در این شهرستان‌ها به بهره‌برداری نمی‌رسیده است را فعال کرد.

حجتی افزود: جامعه روستایی می‌تواند در ایجاد اشتغال تلاش زیادی داشته باشد و هم‌اکنون طرح مدیریت منابع آب و خاک با مشارکت سازمان ملل متحد در 13 استان کشور در دست اجراست که باید به همه عرصه‌های منابع طبیعی تسری یابد.

وی با بیان اینکه شهرستان دماوند و همچنین فیروزکوه از قطب‌های تولید در بخش کشاورزی به ویژه تولید سیب محسوب می‌شوند، گفت: باغ‌های مدرنی در این منطقه ایجاد شد است که سیب پایه‌کوتاه مارلیک به خوبی تولید شود و در این حوزه سرمایه‌گذاری‌های مناسبی صورت گرفته است که عملکردی اندازه 140 تن در هکتار دارد در این شهرستانها تولید می شود.

وی  مشکل اساسی شهرستانهای دماوند و فیروزکوه در بخش کشاورزی را ساخت و سازهای بی رویه برشمرد که منجر باغات به عنوان منابع ملی و سرمایه های غیر تجدید شونده به ویلا تبدیل شده است.

حجتی افزود: تبدیل باغ‌ها به ویلا مشکلات بخش کشاورزی را مضاعف می‌سازد و و دولت باید برای مردمی که متقاضی سرمایه‌گذاری در این بخش هستند، شرایطی را مهیا سازد که بتوانند از واحدهای ویلایی شهرک‌ها استفاده کنند.

وی گفت: عرصه‌های منابع ملی نباید به خاطر ویلاسازی‌ها تخریب شود و پیشنهادی در دستور کار دولت قرار دارد تا مناطقی را که آسیب‌های کمتری به واسطه ساخت و ساز در آنها به وجود می‌آید، شناسایی و به صورت شهرک‌سازی‌های ویلایی در اختیار متقاضیان قرار گیرد.

وی گفت: با اجرای این طرح، فشار بر منابع طبیعی تا حدود زیادی کاهش می‌یابد و این درخواستی است که از دولت شده تا سایت‌هایی که کمتر به اراضی ملی آسیب می‌زنند، ایجاد در اختیار سرمایه‌گذاران قرار گیرد.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: باید با کمک دولت و بخش خصوصی و با ابتکار عمل و به کارگیری شیوه‌های جدید از تخریب بیش از پیش منابع طبیعی و اراضی کشاورزی جلوگیری کرد.

حجتی افزود: به کارگیری سامانه‌های جدید آبیاری با حمایت دولت از بخش کشاورزی می‌تواند تا حدود زیادی گره‌گشای مشکلات موجود در این بخش باشد.

به گزارش تارود اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی و محمد حسین هاشمی استاندار تهران روز دوشنبه برای بازدید و افتتاح طرح های شاخص گردشگری، کشاورزی و صنعتی حوزه روستایی به شهرستان های دماوند و فیروزکوه سفر کردند.

منابع: ایرنا، فارس

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا