وزیر جهاد کشاورزی در جشنواره سیب شهرستان دماوند؛

تولیدکنندگان نباید به دولتی‌ها دل ببندند/ پایانه صادراتی محصول سیب درختی در شهرستان دماوند ایجاد شود/ کمبود سردخانه محصولات کشاورزی در شهرستان دماوند

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه تولیدکنندگان نباید به دولتی‌ها دل ببندند، گفت: پایانه صادراتی محصول سیب درختی در شهرستان دماوند ایجاد شود.

به گزارش پایگاه خبری تارود دماوند، محمود حجتی در مراسم جشنواره سیب شهرستان دماوند ضمن تقدیر از تلاش تولیدکنندگان این محصول اظهار کرد: محصول سیب درختی شهرستان دماوند سرآمد سیب‌های تولید شده در کشور است و کشاورزان این شهرستان با تولید ۳۳ تن از این محصول دو برابر متوسط ملی و حتی جهانی محصول سیب درختی تولید می‌کنند.

وی افزود: موفقیت‌های به دست آمده در شهرستان دماوند نتیجه تلاش، دلسوزی، آشنایی با دانش روز در خصوص کاشت، برداشت و مبارزه با آفات و بیماری‌ها است و ما باید به سمتی برویم که با تولید محصول سالم و ارگانیک و استفاده از کودهای طبیعی و ریزمغذی‌ها محصول خوبی به مردم ارائه کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: آنچه که باید مورد توجه قرار گیرد این است که تولیدکنندگان نباید به دولتی‌ها دل ببندند، چرا که ۷۰ درصد از کار برعهده تولیدکنندگان می‌باشد و شایسته است مابقی زحمات را نیز بر عهده گیرند.

حجتی با نگاهی بر عملکرد کشورهای پیشرفته تصریح کرد: موفقیت کشورهای توسعه‌یافته‌ای مانند فرانسه و ایتالیا که پیشرو در زمینه کشاورزی در اروپای غربی هستند حاصل تشکیل زنجیره تولید، تشکل‌ها و تعاونی‌ها بوده و ما نیز باید مانند آبا و اجداد خود که با کمترین امکانات بهترین وضعیت را داشته و دست جلوی کشوری دراز نمی‌کردند شرایط خوبی به وجود بیاوریم.

وی بیان کرد: متأسفانه کشور ما در برخی موارد با مشکل عدم فروش محصولات مواجه است که در قبال آن وجود دلالان و سواستفاده‌کنندگان مشکل بیشتری به وجود می‌آورد.

وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر شرایط مناسب شهرستان دماوند و تجربه و دانش در زمینه تولید محصول سیب درختی گفت: باید در این شهرستان زنجیره تولید شکل گرفته یک پایانه صادراتی محصول سیب درختی و شرکت بازرگانی با حضور تولیدکنندگان وجود داشته باشد تا بتوانیم به صادرات محصول سیب درختی از شهرستان دماوند بپردازیم و باید با کمک از بانک‌ها و صندوق‌های توسعه در راستای دریافت تسهیلات بکوشیم.

حجتی با بیان این که ایران یکی از مهم‌ترین کشورهای تولیدکننده محصول سیب درختی در جهان و روسیه از مهم‌ترین وارد کننده‌های این محصول است عنوان کرد: خوشبختانه بازارهای شمال کشور به سمت ما باز می‌شود و مذاکرات اوراسیا صورت گرفته تا بتوانیم به این منطقه پیوسته و به این ترتیب بازاری در اختیار ما قرار گیرد گرچه بازارهای سنتی مانند عراق و پاکستان را داشتیم اما بازارهای پایداری نیستند.

وی اشاره‌ای به موضوع کمبود سردخانه در شهرستان دماوند داشت و تاکید کرد: در حال حاضر این شهرستان با کمبود سردخانه محصولات کشاورزی مواجه است اما هیچ محدودیتی در این زمینه نداریم و روند دریافت مجوز و تسهیلات به سرعت را می‌توان به سرعت طی کرد.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: ما باید قدردان نعمت‌ها و امکانات موجود باشیم چرا که در برخی از کشورها علی‌رغم نبود امکانات مناسب اقدامات خوبی صورت می‌گیرد در حالی که ما با وجود در دست داشتن ظرفیت‌ها و امکانات کم‌کاری می‌کنیم.

حجتی در خصوص سخنان وزیر بهداشت در مورد کیفیت نامطلوب گندم تصریح کرد: من در جریان صحبت ایشان نیستم ولی هزاران سال است که مردم ایران گندم ایرانی تولید کرده و بدون استفاده از نمک بهترین نان را تولید و استفاده می‌کردند و
چند دهه‌ای است که گندم از خارج از کشور وارد می‌شود.

وی ادامه داد: ما به لطف خدا این امکان را داریم که گندم به حد کافی داشته باشیم و با وجود استفاده از گندم و آرد ایرانی شنیده می‌شود که نان‌ها شور و یا بی‌کیفیت است در حالی که این موضوع در مرکز پژوهشگاه آرد و نان مورد بررسی قرار می‌گیرد و نتیجه تحقیقات این موضوع را تأیید نمی‌کند بلکه باید دید که مشکل نانوا چه بوده است.
وزیر جهاد کشاورزی در خصوص دورنمای زنجیره صادرات عنوان کرد: شاخه‌ای از زنجیره از مزرعه تا سفره می‌تواند در بازار داخل و بخشی نیز در خارج از کشور باشد.

*تولید سه میلیون و ۶۰۰ هزار تن محصول سیب درختی در کشور

حجتی خاطرنشان کرد: ما در کشور نزدیک به سه میلیون و ۶۰۰ هزار تن محصول سیب درختی تولید می‌کنیم که تنها ۱۰ الی ۱۵ درصد از آن صادر می‌شود و مابقی در داخل کشور به مصرف می‌رسد و امیدواریم که زنجیره تولید با کمک تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایجاد شده و این ارزش افزوده را در داخل زنجیره ببینیم تا بر اساس نیاز و تقاضای بازارهای هدف محصول را بسته‌بندی و برای بازارهای هدف آمده کنیم.

وی اشاره‌ای به زنجیره صادرات محصول سیب درختی و واردات موز کرد و گفت: بر این اساس می‌توان واردات موز در ازای صادرات محصول سیب درختی را انجام داد و به طور غیرمستقیم به تشویق صادرات در زمینه سیب و کشمش پرداخت زیرا این دو محصول در کتاب مقررات صادرات و واردات مطرح شده و صادرکنندگان سیب و کشمش می‌توانند با تعرفه ترجیحی موز وارد کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا