گفتگو با نویسندگان کتاب «ستارگان آسمان دماوند»؛

این خانواده نخبه از اهالی شهر آبسرد و عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد دماوند هستند

خانواده نخبه «یوزباشی» از اعضای باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند بوده که مشغول فعالیت در حوزه‌ها و رشته‌های معماری، برنامه‌ریزی شهری، ارتباط تصویری، گردشگری، قرآن و روان‌شناسی هستند.

به گزارش پایگاه خبری تارود دماوند، عطیه یوزباشی متولد ۱۳۶۸، سال ۱۳۸۸ وارد دانشگاه و در رشته نقاشی از دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی فارغ‌التحصیل و بلافاصله در کنکور سراسری کارشناسی ارشد پذیرفته شد.

سال ۱۳۹۴ در رشته ارتباط تصویری از دانشکده هنر دانشگاه شاهد فارغ‌التحصیل و بدون وقفه به‌صورت بدون آزمون (استعداد درخشان) با توجه به رزومه پژوهشی (مقالات ISI و علمی پژوهشی، کتاب‌ها و همایش‌های ملی و بین‌المللی) وارد مقطع دکتری در رشته پژوهش هنر دانشکده هنر دانشگاه شاهد شد.

برادر او امید یوزباشی متولد ۱۳۶۵، دانش آموخته کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی شهری از دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد و کارشناس جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی و صاحب امتیاز و مدیر مسئول نشریه «هفته نامه البرز شرقی» است.

خواهر عطیه؛ زکیه یوزباشی متولد ۱۳۶۶، دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت منابع انسانی اسلامی دانشگاه پیام نور مرکز دماوند و دارای دو مدرک کارشناسی حسابداری و مدیریت بازرگانی از دانشگاه پیام نور مرکز دماوند است. این خانواده هر سه عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند نیز بوده و مشغول فعالیت در حوزه‌ها و رشته‌های معماری، برنامه‌ریزی شهری، ارتباط تصویری، گردشگری، قرآن و روان‌شناسی هستند.

همچنین خبرنگاران در دماوند دقایقی را با عطیه یوزباشی به گفت‌وگو نشسته است. از او می‌خواهیم که تاریخچه مختصری از فعالیت‌های پژوهشی‌شان بگوید.

– من به همراه برادر و خواهرم از سال ۱۳۹۳ فعالیت‌های پژوهشی را آغاز کردیم در همایش‌های ملی و بین‌المللی شرکت کردیم و مقالاتی ارائه دادیم.

فضیلت‌های زیارت امام رضا (ع) و تأثیر آن در سلوک معنوی زائران؛ تحلیلی بر توسعه گردشگری مذهبی (مطالعه موردی: امام‌زاده هاشم (ع) شهرستان دماوند استان تهران)؛ بررسی نقش بقاع متبرکه در توسعه گردشگری (مطالعه موردی شهرستان تالش استان گیلان)؛ بررسی رنگ سیاه در قرآن؛ رنگ سیاه از منظر قرآن و روان‌شناسی؛ بررسی رنگ و خلاقیت در تبلیغات بدنه اتوبوس (بیلبوردهای متحرک)؛ بررسی رنگ سبز از منظر قرآن، روایات و روان‌شناسی و بررسی مدل اکولوژیکی و توان محیطی (نمونه موردی: شهر آبسرد) عنوان‌های برخی مقالات ارائه شده در همایش‌های ملی و بین‌المللی هستند.

از سال ۱۳۹۳ به نگارش کتاب «ستارگان آسمان دماوند» به عنوان کتابی مرجع از ۳۹ امام‌زاده حوزه عملکرد اداره اوقاف و امور خیریه پرداختیم. از زمانی که تحقیق این کتاب را شروع کردیم به گوشه و کنار روستاها و شهرهای شهرستان دماوند سفرهایی داشته‌ایم، تزیینات و نقوش معماری امام‌زاده‌ها توجه ما را به خود جلب کرد.

این امامزاده‌ها که در مراکز مختلف شهرستان دماوند پراکنده‌اند آثار گران‌بهایی محسوب می‌شوند که بر تارک منطقه می‌درخشند و حاصل سه سال تحقیق و پژوهش میدانی، پیمودن راه‌های صعب و دشوار، به جان خریدن بسیاری از دشواری‌ها و سختی‌ها و خطر کردن در مسیرهای ناشناخته، باعث پدید آمدن اثری درخور و مهم شده است.

این کتاب به‌زودی با کمک مادی و معنوی باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند و اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان دماوند به چاپ خواهد رسید.

*با توجه به مشکلاتی که گاهی ممکن است پیش بیاید، شما چه فرآیندی را پشت سر گذاشتید و از چه موانعی عبور کردید؟

– این کتاب «ستارگان آسمان دماوند» حاصل زحمات و تلاش‌های شبانه‌روزی نگارندگان در راستای شناساندن امام‌زادگان و بقاع متبرکه شهرستان دماوند است. کمبود امکانات و وجود برخی از مشکلات چون همکاری نکردن برخی ارگان‌ها روند کار را سخت و یا غیرممکن می‌کرد؛ اما سختی راه ما را از رسیدن به هدف نهایی دلسرد نکرد.

این پژوهش خود را مدیون و مرهون عزیزانی می‌دانیم که به نوعی در این سفر با ما همراه بودند و تمایل قلبی خود را نشان دادند. مردم مناطق دماوند، استادان، مسئولان، دوستان و خانواده که در طول تحصیل با صبر و شکیبایی سختی‌های زندگی را به دوش کشیده‌اند تا بتوانیم به سرانجام برسانیم.

* اکنون خود را در چه جایگاهی ارزیابی می‌کنید و اهداف و برنامه‌های آینده شما چیست؟

– پژوهشگر نگاهی کنجکاو و موشکافانه به پدیده‌های اطراف خود دارد و نسبت به آنچه پیرامونش می‌گذرد، حساس است و ذهنی پویا و پرسشگر دارد؛ ذهن پرسشگر او همواره در راستای یافتن پاسخ‌های تازه برای پرسش‌های موجود است.

کار گروهی در طرح‌های پژوهشی به پژوهشگران ارزش و انگیزه می‌دهد و در نتیجه آن تلاش می‌کنند، پژوهش خود را با همکاری یکدیگر انجام دهند.؛ ما نیز به عنوان پژوهشگر نتایج یافته‌های خود را منتشر ساخته و در اختیار دیگر محققان قرار می‌دهیم و لحظه‌ای از تلاش برای بالا بردن مهارت‌های علمی و هنری خویش باز نمی‌ایستیم. پژوهش در زمینه‌های هنری و علمی از برنامه‌های آتی ما خواهد بود زیرا ما علاقه و توانایی زیاد به نویسندگی داریم و تا بتوانیم این مسیر را ادامه خواهیم داد.

*نقش تحصیلات عالی را در پژوهش چگونه ارزیابی می‌کنید؟

– تحصیلات عالی در پژوهش و به‌ویژه در رشته‌های پژوهش هنری، دستاوردهای نظیر؛ تشویق و ترغیب تفکر در مقوله هنر و علم، رشد خلاقیت‌های هنری و علمی، ارتقای سطح بینش هنری در فرهنگ اسلامی، تقویت حوزه‌های آموزشی، تقویت حوزه‌های پژوهشی، تألیف و تصنیف در زمینه‌های هنری و علمی، جهت‌یابی اصلاح حرکت‌های هنری جامعهٔ اسلامی، رابطه مابین جهان‌بینی و تجلیات هنری در فرهنگ‌های مختلف از طریق تطبیق آثار مختلف هنری و آشنایی با فرهنگ و ادبیات ایران در ادوار تاریخی، شناخت هنرهای ایرانی و اسلامی به سایر کشورها، آشنایی عمیق با میراث هنری ایران و تعیین مباحث نظری هنر و ایجاد توانایی در زمینهٔنقادی و پژوهش صحیح در مباحث هنری را در پی دارد.

*و سخن آخر…

– عاشق خدمت هستیم، خدمتی صادقانه، خدمتی علمی، هنری و اخلاقی؛ با کمالمیل و اشتیاق و علاقه پژوهش را بزرگ‌ترین کار برای خدمت واقعی می‌بینیم که هم خودمان و درونمان را بیشتر ارتقا دهیم و هم از آن دانش بیشتری را به دیگران انتقال دهیم البته چنانچه لیاقتش را داشته باشیم.

از پدر و مادرمان که همیشه حامی و پشتیبان ما بوده‌اند، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی دماوند، رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند، رئیس و کارمندان اداره اوقاف و امور خیریه دماوند، رئیس سازمان میراث فرهنگی شهرستان دماوند و دفتر امام جمعه دماوند قدردانی می‌کنیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا