ایجاد ۲۸ کیلومتر کمربند سبز حفاظتی در شهرستان دماوند

mostafa parvizi moghadmمعاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران با بیان اینکه طرح صیانت از عرصه‌های جنگلی در این استان با مشارکت مردم در حال اجراست گفت: به منظور حفظ، احیاء و توسعه مناطق جنگلی، این طرح با رویکرد مشارکت پذیری مردم در قالب پروژه‌های ابلاغی در حال اجراست.
به گزارش تارود، مصطفی پرویزی مقدم که در جمع اعضای شورای اسلامی و معتمدین روستای کهنک دماوند سخن می‌گفت افزود: این طرح در محدوده مناطق رویشی زاگرسی وجنگل‌های خارج از شمال با ابلاغ از سوی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در حال اجراست و در استان تهران نیز با توجه به قابلیت‌های موجود در شهرستان‌های دماوندو فیروزکوه به مرحله اجرا درآمده است.
وی با اشاره به اینکه توجه بیشتر به مدیریت منابع طبیعی و ظرفیت‌های مردمی از بروز بسیاری از مشکلات در عرصه‌های منابع طبیعی جلوگیری می‌کند اظهار داشت: جنگل‌ها و عرصه‌های جنگلی جزو ثروت‌های طبیعی است که هم برای نسل حاضر و نسل‌های آینده از اهمیت بسزائی برخوردار است و این ذخایر علاوه بر نقشی که در بهبود و سالم سازی محیط زیست دارد، باعث رونق اقتصادی، درآمد زایی و توسعه جوامع محلی و روستا‌ها می‌شود که براین اساس حفظ و توسعه عرصه‌های منابع طبیعی یک وظیفه همگانی بشمار می‌رود.
معاون حفاظت و امور اراضی استان تهران در ادامه اضافه کرد: بسیاری از مشکلاتی که در زمینه حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی با آن روبرو هستیم بخاطر عدم مشارکت مردم است که بایستی در این زمینه اطلاع رسانی و آموزش‌های لازم انجام شود.
پرویزی مقدم نقش بهره برداران از منابع طبیعی را در جلوگیری از تخریب این عرصه‌ها مهم دانست و تصریح کرد: بهره برداران واقعی خود باید در حفظ و حراست از این عرصه‌ها کوشا باشند و برای جلوگیری از وقوع هر گونه تخریب و آتش سوزی راهکارهای پیشگیرانه را اتخاذ نمایند.
وی به نقش محوری رسانه‌ها در زمینه آموزش و ترویج فرهنگ حفاظت و بهره برداری صحیح از منابع طبیعی اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: رسانه‌ها در این زمینه می‌توانند نقش محوری داشته باشند تا جوامع محلی، بهره برداران و آحاد مردم برای حفاظت و توسعه این عرصه‌ها تلاش بیشتری کنند تا این منابع ارزشمند در اختیارنسل‌های آینده نیز قرار گیرد.
معاون حفاظت و امور اراضی استان تهران بیان داشت: طرح صیانت از عرصه‌های جنگلی در استان تهران با کمک روستائیان مناطق محدوده اجرای این طرح در حال اجراست و ما بر این اعتقادیم که این کار تنها با توانمندسازی جوامع محلی موفق خواهد بود چرا که با استفاده درست از پتانسیل این عرصه‌ها، شیوه معیشتی مردم نیز تغییر خواهد کرد.
وی پروژه‌های طرح صیانت را شامل کمربند حفاظتی، توسعه، احیاء و غنی سازی جنگل‌های طبیعی، پیشگیری و کنترل آفات و بیماری‌های جنگلی، نگهداری مناطق احیاء شده و قرق، گشت و مراقبت و کنترل دام، ایجاد پاسگاه‌های بازرسی، کشت و توسعه گیاهان مولد محصولات غیرچوبی برشمرد و افزود: بخشی از این طرح با اجرای پروژه‌های پیشگیری و کنترل آفات و بیماری‌های جنگلی در مساحتی معادل ۲۵۰۰ هکتار در شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه و ایجاد ۲۸ کیلومتر کمربند حفاظتی در شهرستان دماوند در حال اجراست.
شایان ذکر است؛ در تکمیل این طرح پروژه‌های توسعه، احیاء و غنی سازی در سطح ۱۵۴ هکتار در شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه و کشت و توسعه گیاهان مولد محصولات غیرچوبی درسطح ۱۴هکتار در شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه اجرائی شده است.

انتهای پیام/ر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا