رئیس شورای اسلامی روستای آیینه ورزان:

30 درصد جمعیت روستای آیینه ورزان را اتباع تشکیل می‌دهند/ لاتکیلفی زمین واگذار شده به اداره ورزش و جوانان در روستای آیینه‌ورزان/ نارضایتی مردم نسبت به زمین ۱۰۰ هکتاری واگذار شده به یک ارگان

رئیس شورای اسلامی روستای آیینه ورزان گفت: ساخت‌وسازها در بافت روستا با مجوز داده می‌شود و شورا با هیچ عملیاتی در خارج از بافت موافق نیست؛ همچنین به دلیل مشکلات حوزه آب به‌عنوان یکی از حساسیت‌های مردم از این کار جلوگیری می‌کند.

سیدمحمد احسانی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری تارود دماوند اظهار کرد: یک چشمه آب در این روستا وجود دارد که نیاز روستا را تأمین می‌کند و نگرانی ما این است که با کمبود آب، مسائل و مشکلاتی پیش آید؛ ازاین‌رو در حال حاضر به کسی اجازه ساخت‌وساز در حریم بافت داده نمی‌شود.

وی افزود: در این مدت دهیاری را سروسامان داده‌ایم و ساختمانی تحت عنوان کانون فرهنگی در روستا ساخته‌ایم؛ بانوان روستا در این کانون توانمند می‌شوند و خیاطی، بافندگی، آرایشگری را آموزش می‌بینند، این اقدامات را شورای روستا تقبل کرده است.

رئیس شورای اسلامی روستای آیینه ورزان تصریح کرد: تعداد شرکت‌کنندگان در این کلاس‌ها بالاست و به‌طورکلی اگر فضا برای آموزش وجود داشته باشد همه علاقه‌مندی نشان می‌دهند؛ کما اینکه داوطلبان فعالیت در این کانون زیاد هستند.

*عدم رضایت مردم نسبت به زمین 100 هکتاری واگذار شده به یک ارگان

احسانی ادامه داد: با مردم در زمینه‌های مختلف تعامل خوبی داریم؛ اما یک مشکل عمده این است که زمین 100 هکتاری غرب روستا را یک ارگان در دست گرفته است؛ در حالی که مردم نسبت به این موضوع رضایت ندارند.

وی با بیان اینکه با پیگیری‌های انجام‌شده در خصوص زمین، آن ارگان نیز تقریباً این مهم را درک کرده است، تصریح کرد: در این زمین منبع و پمپاژ آب وجود دارد و تعدادی خانواده‌ها دارای سند در زمین هستند. همچنین پیگیر رفع این مشکلات با کمک مسئولان هستیم و مراقب هستیم که به مراتع و جنگل‌ها و رودخانه‌ها تجاوز نکنیم.

رئیس شورای اسلامی روستای آیینه ورزان گفت: طبق پیگیری‌ها، آخرین گفته مسئولان این بوده است که در حال حاضر به علت اینکه زمین توسط منابع طبیعی به این ارگان واگذارشده است نمی‌توانند تا تعیین تکلیف نشده، عملیاتی روی آن صورت دهند.

*30 درصد جمعیت روستای آیینه ورزان را اتباع تشکیل می‌دهند

احسانی خاطرنشان کرد: در گذشته در این روستا کشاورزی خرده مالکین وجود داشت؛ اما در سطح وسیع نبود و شغل اکثر مردم کشاورزی، دامداری و باغداری بوده که امروز نیز ادامه دارد اما نه به‌اندازه گذشته و جوانان دنبال این مشاغل نیستند و زمین‌های موجود جوابگو نیستند.

وی افزود: از روستا مهاجرت‌هایی صورت گرفته است و جوانان انگیزه چندانی برای ماندن ندارند. جمعیت روستا حدود یک هزار و 200 نفر در قالب 338 خانوار است که در گذشته جمعیت زیر هزار نفر بوده است و رقم مذکور مهاجران ایرانی و اتباع را شامل می‌شود.

رئیس شورای اسلامی روستای آیینه ورزان با اشاره به اینکه درصد جمعیت اتباع افغانی به دلیلی آمدورفت دقیق نیست، تاکید کرد: حدود 300 تا 400 نفر در قالب 150 خانوار را اتباع افغانی تشکیل می‌دهد و 70 درصد ظرفیت مدارس دانش آموزان افغانی هستند.

احسانی در خصوص شایع بودن قتل در بین اتباع افغانی در گذشته‌ این روستا ادامه داد: خوشبختانه اخیراً دیگر این اتفاقات را شاهد نشده‌ایم و باید ما ایرانی‌ها بر روی این جامعه تأثیرگذار باشیم تا فرهنگ‌های نامناسب در بین آنها از بین برود.

وی با اشاره به دیگر مشکلات روستا گفت: زمین به جوانان داده نمی‌شود تا با ایجاد امکانات و شرایط لازم مانع مهاجرت آنها شویم، در این راستا مکاتبات بسیاری صورت گرفته اما کسی پاسخگو نیست.

رئیس شورای اسلامی روستای آیینه ورزان بیان کرد: امکانات رفاهی امروزه کامل شده است؛ اما جوانان بیکار هستند و آنچه نیاز آنهاست باید داده شود؛ نه اینکه در روستا بیمارستان ساخته شود که در این بین مهم‌ترین مؤلفه اشتغال است که در روستاها شاهد نیستیم.

احسانی تصریح کرد: معضل دیگر نبود کارگران فصلی در آیینه ورزان، مانند جابان و چند روستای اطراف است و اغلب کارگران غیربومی و اتباع هستند.

وی با اشاره به فعالیت‌ها و ظرفیت‌های ورزشی و فرهنگی در آیینه ورزان بیان کرد: چند سالی می‌شود که در روستا یک روز از سال پیاده‌روی خانوادگی برگزار می‌شود.

*رها شدن زمین 11 هزار متر در غرب روستای آیینه ورزان واگذار شده به اداره ورزش و جوانان شهرستان دماوند

رئیس شورای اسلامی روستای آیینه ورزان ادامه داد: شورای دوره‌های قبل زمینی به مساحت 11 هزار متر در غرب روستا را به اداره ورزش و جوانان شهرستان واگذار کرده است و این اداره سند رسمی این زمین یک هکتاری را دارد؛ اما اطراف آن را محصور و رهایش کرده‌اند.

احسانی گفت: در این زمینه با اداره ورزش مکاتبه کرده‌ایم که آمادگی کمک مشارکتی را داریم تا جوانان که هفته‌ای دو روز برای استفاده از سالن ورزشی به آبسرد می‌روند، از ظرفیت‌های همین روستا بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به اینکه بیش از یک دهه از این مهم می‌گذرد و اگر برای اهداف فرهنگی و ورزشی واگذارشده است، باید بالاخره عملیاتش آغاز شود، تأکید کرد: اگر کمبود بودجه وجود دارد به هر صورت باید رقم و طرحی را تخصیص دهند و شورا و دهیاری روستا حاضر است مقدمات لازم را فراهم کند و مسئولان اداره ورزش باید ورود کنند نه اینکه زمین بعد از چندین سال بلاتکلیف باقی بماند.

رئیس شورای اسلامی روستای آیینه ورزان تصریح کرد: رفع این چالش‌ها در اختیار ما نیست و مسئولان شهرستان باید در ایجاد انگیزه و رفاه و ماندگاری روستائیان اقدامی صورت دهند، ما در بخشی از حوزه‌ها همچون راه‌اندازی کانون فرهنگی موفق شده‌ایم.

احسانی گفت: درزمینهٔ ورزش خلأ وجود دارد این روستا شرایط ویژه اقلیمی دارد و شرایط سرمایه‌گذاری در آن مهیا است اما مسئولان شهرستان باید نگاه ویژه‌تری به این روستا داشته باشند.

وی بیان کرد: نظر شورا بر حفظ باغات و کشاورزی روستا است؛ اما کمک مسئولان شهرستان را می‌طلبد تا مشکل زمین مذکور رفع شود.

رئیس شورای اسلامی روستای آیینه ورزان افزود: در دوره‌های قبل و این دوره نامه‌های بسیاری با منابع طبیعی، میراث فرهنگی و… در خصوص رسیدگی به جوانان و احداث پارک و… مکاتبه شده است؛ اما به هیچ‌کدام پاسخی داده نشده است.

احسانی گفت: تعداد دامداران انگشت‌شمار شده است و شرایط طوری شده که دیگر انگیزه‌ای ندارند و می‌گویند همسایه‌ها از وجود احشام ناراحت هستند، دامداران نیاز به فضای خاصی برای نگهداری احشام دارند و اگر زمینی به دامداران واگذار شود از مشکلات روستا کاسته می‌شود.

رئیس شورای اسلامی روستای آیینه ورزان گفت: همچنین برگزاری مراسم‌های مذهبی را در روستا شاهد هستیم و از سخنرانان بزرگ دعوت می‌شود و امامزاده عبدالله یک اثر معنوی خاصی به روستا داده است و از نقاط مختلف به این روستا می‌آیند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا