سیر نزولی حریق مراتع شهرستان دماوند نسبت به سال گذشته/ ضرورت حفظ گونه‌های با ارزش درختچه‌های اُرس از آتش‌سوزی ملزم همکاری دهیاری‌ها است

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دماوند نسبت به سیر نزولی حریق مراتع شهرستان دماوند نسبت به سال گذشته تاکید کرد و گفت: حفظ گونه‌های با ارزش درختچه‌های اُرس از آتش‌سوزی ملزم همکاری دهیاری‌ها است.

حسن شکری در گفت‌وگو با خبرنگار  پایگاه خبری تارود اظهار داشت: بارندگی‌های خوب امسال موجب پوشش خوب مراتع شد اما با گرم شدن هوا مستعد حریق می‌شوند.

وی با بیان اینکه طی چند سال اخیر سیر حریق در مرتع نزولی بوده است اظهار داشت: در سال 99 حدود 600 هکتار از مراتع دچار آتش سوزی شدند همچنین در سال 1400 حدود 15 هکتار و در سال گذشته حدود یک هکتار از مراتع دچار حریق شدند اما امسال به علت پوشش گیاهی خوب احتمال حریق زیاد است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دماوند افزود: طبق قانون تمامی دستگاه‌های دولتی و شهرداری‌های نزدیک محل حریق موظفند جهت اطفای حریق به آتش نشانی کمک کنند و در صورت عدم همکاری و قصور جریمه و مجازات می‌شوند.

شکری ادامه داد: از امکانات دهیاری‌ها در خصوص اطفای حریق اطلاعی نداریم و فقط دهیاری سربندان دارای امکانات آتشنشانی است لذا باید سطح امکانات روستایی مورد توجه باشد.

وی تصریح کرد: در سطح شهرستان جنگل دستکاشت نداریم اما دارای جنگ طبیعی مانند جنگل‌های ارس در آرو، کهنک، رودافشان و.. هستیم که نیاز است دهیاران و بخشداران نسبت به حریق در این جنگل‌ها حساس‌تر باشند چراکه جنگل‌ها ذخیره‌گاه‌هایمان هستند و درختان ارس سال‌ها طول می‌کشد تا دوباره رشد کنند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دماوند عنوان داشت: از آنجا که شهرستان دماوند منطقه گردشگری است نیاز است تابلوهای هشدار دهنده نسبت به عدم ایجاد آتش در مراتع به اطلاع عموم مردم داده شود و اگر آتشی ایجاد شده آنرا خاموش کنند زیرا امسال پوشش گیاهی خوبی داریم و احتمال آتش سوزی گسترده در مراتع بسیار بالاست.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا