واکنش دوگانه شهرداری در مقابل برجهای سپاه و گمرک ؟ + تصاویر

در حالیکه قالیباف که در خصوص برجهای پادگان عشرت آباد میدان سپاه بعد از مطالبه افکار عمومی در اقدامی دیرهنگام اما قابل تقدیر شخصا وارد میدان شده و دستور فرمانده سپاه در اینخصوص را گرفت،علیرغم سایه سنگین برجهای گمرک بر سر دانشگاه شهید بهشتی هنوز واکنشی نشان نداده است.

حدود ۲۰ روز است که از رسانه ای شدن برج سازی در حریم دانشگاه شهید بهشتی می گذرد و هنوز شهرداری تهران موضع خاصی اتخاذ نکرده است.

به گزارش مسیرآنلاین علیرغم تذکرات اکید رهبر انقلاب، ارتفاعات البرز در کوه‌های شمال تهران، به‌عنوان محدوده‌ای که بالاتر از «تراز ۱۸۰۰متر» قرار گرفته، مدتی است به محل جدید ساخت‌وسازها تبدیل شده است. حرکت بسازبفروش‌ها از دامنه غرب کوه‌های البرز به بهانه ساخت یک مجتمع دانشگاهی آغاز شد و حالا بعد از چند ماه به شمالی‌ترین نقاط شهر رسیده و حریم ممنوعه ساخت‌وساز در ارتفاعات شمال در برخی مناطق دیگر شهر هم شکسته شده است. به گزارش مسیرآنلاین ، دنیای اقتصاد در اینخصوص می نویسد:  اخیرا حریم ۶۲ هکتاری دانشگاه شهید بهشتی که باید به‌عنوان فضای آموزشی مورد حفاظت باشد زیربار ساخت‌وسازهای مسکونی-تجاری قرار گرفته است و نمای بصری این دانشگاه را مخدوش کرده است؛ موضوعی که اخیرا مورد گلایه رئیس این دانشگاه و نامه نگاری با دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری کشور شده است. گلایه محمد مهدی تهرانچی رئیس دانشگاه شهید بهشتی نشان می‌دهد که در شکسته شدن خطوط ممنوعه در این محدوده شهر تهران بازهم پای کمیسیون ماده پنج و صدور مجوز ناهماهنگ با اسناد فرادستی در میان است.

behesh08

۲۰ روز پیش تهرانچی، رئیس دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به ساخت دو برج در مقابل دانشگاه شهیدبهشتی گفت: باتوجه به اینکه کمیسیون ماده ۵ مجوز ساخت این برج‌ها را صادر کرده است، ‌من بیش از دوماه پیش شکایتی را تنظیم کرده و به معاون وزیر مسکن و شهرسازی ارسال کردم.

اما گویا حناچی معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی علیرغم آنکه مصوبات مناسبی در طی دوران مسوولیت خود در اینخصوص داشته است (هرچند بسیاری از مصوبات در خصوص پروژه هایی همچون اطلس مال و اطلس پلازا و … هیچ وقت اجرایی نشده و بیشتر بنظر ظاهری بوده است) هیچ واکنشی رسانه ای نداشته است؛ البته احتمالا عضویت وی در هیات مدیره شرکت نوسازی عباس اباد که زیرنظر شهرداری تهران اداره می شود وی را در برخورد با شهرداری محتاط کرده است

behesh02

ساخت و سازهای مزبور شامل بر دو برج مسکونی-تجاری در پهنه R112 با ۱۶ طبقه است که هیچ گونه سنخیتی با بافت موجود در منطقه ندارد. پهنه R112، جزو پهنه مسکونی حساب می‌شود که طبق ضوابط طرح تفصیلی حداکثر تراکم ساختمانی مجاز در این پهنه، ۳ طبقه تعیین شده است.

behesh07

به گفته باقر شاملو، مدیر کل حقوقی دانشگاه شهید بهشتی ساخت‌وسازهای مسکونی در محدوده ۶۲ هکتاری فضای دانشگاه در حالی است که مطابق با مقررات و اسناد فرادستی یکی از معیارهای صدور مجوز ساخت رعایت تقارن فضای ساخت وساز با بافت شهری است.

مجوز صادر شده برای ساخت این دو برج مسکونی- تجاری در حالی است که یکی از معیارهایی که در زمان صدور مجوز ساخت‌وساز باید رعایت شود تقارن فضای ساخت‌وساز با بافت شهری است که علیرغم تاکید رهبر انقلاب در خصوص تغییرات اساسی در حوزه شهرسازی و معماری و نمای شهری تهران برجهای مزبور در حال ساخت و ساز است

behesh06

مدیرکل حقوقی دانشگاه شهیدبهشتی در اینخصوص می گوید: «از بین بردن آرامش منطقه با افزایش تراکم جمعیت ناموزون، آلودگی صوتی و بصری سه پیامد منفی اولیه از این نوع ساخت‌وسازها است»

وی می افزاید: «از آنجا که صدور این‌گونه مجوزها مبتنی بر منافع خاص است، نامه‌ای به وزارت راه‌وشهرسازی ارسال شد که در قالب آن مدیران ارشد دانشگاه شهید بهشتی خواستار لغو مجوز این برج‌ها و صدور مجوز مطابق با ضوابط شهرسازی منطقه شدند»

رییس دانشگاه شهید بهشتی نیز با اذعان به موارد بالا می گوید:«ساخت این برج در مقابل دانشگاه به طرحی که از حدود ۵۰ سال قبل پیش بینی شده بود مبنی بر اینکه دانشگاه شهیدبهشتی به عنوان یک شاخص نمایان باشد،‌ آسیب وارد کرده و این برج نه تنها به بخش های دانشجویی، زمین ورزش و تربیت بدنی بلکه به همه بخش‌های دانشگاه مشرف است به نحوی که آن هماهنگی که در طراحی فضا و جانمایی دانشگاه شهیدبهشتی مدنظر بود، با ساخت این برج از بین رفته است.»

behesh05behesh04behesh03behesh01

منبع: دانا

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا