توافقی نمی‌کنیم که اسرار امنیتی ـ نظامی کشور به خارج درز کند/ اگر دقت نکنیم اسرار کشور از دست می رود

image264930رئیس جمهور گفت: تهران نمی تواند به همه جا رسیدگی کند و هر چه امور به استان ها واگذار می شود به نفع مرکز و استان هاست به عنوان مثال اگر این استان این استعداد را دارد که صادرات غیر نفتی به سه برابر برسد، چرا نرسد؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تارود  به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا، رئیس جمهور در جلسه شورای اداری استان با بیان اینکه سیره و فرهنگ امام حسین (ع) چه در انقلاب، چه در دفاع مقدس و چه در همه  مشکلات راه سعادت را نشان داده است، گفت: دلاوری مردم ما متاثر از امام حسین (ع) است.

رییس جمهور افزود: خیلی حوادث و فداکاری ها در انقلاب بود اما محرم 57 در عاشورا و تاسوعا نقش به سزایی در پیروزی انقلاب داشت، در آن برهه خبرنگاران خارجی می پرسیدند تاسوعا و عاشورا  یعنی چه؟ و توضیح داده شد که مردم دلبسته معشوقی هستند که در نصف روز هر چه داشت را فدای اسلام کرد و اهمیت مردم از امامشان الگو و اسوه گرفته اند.

وی با تبریک روز پاسدار گفت: در چنین روزی سپاه پاسداران راه امام حسین(ع) را انتخاب کرد و در روزهای اولیه، از انقلاب و دستاورد های آن حراست و بعد هم در زمان جنگ تحمیلی نقش خود را ایفا کردند، و امروز سپاه تنها نهاد بزرگ نظامی هست که تجهیزاتش توسط دشمن تامین شده به این معنی که سپاه آنها را غنیمت گرفته و تبدیل به سلاح سازمانی کرده است.

وی تاکید کرد: همه دیدند رزمندگان ما چه کردند، به سپاه پاسداران تبریک می گویم که بخش بزرگ بار دفاع مقدس در دیروز و  بخش بزرگی از امنیت ملی امروز   را بر دوش کشیدند.

وی ادامه داد: از طرف ملت ایران از این نهاد سپاس گذاری می کنم به خاطر فداکاری های دیروز و آمادگی و ایستادگی امروزش و از ملت بزرگ که با ایستادگی از همه مشکلات عبور کردند، تقدیر می کنم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه آذربایجان شرقی با همه تاریخ پر افتخارش و با همت والایش برای کشور افتخار  آفریده است، اضافه کرد: همه ملت وقتی اسم آذربایجان شرقی ذکر می شود احساس غرور می کنند، آذربایجان شرقی سر ایران است  البته این سر همیشه سودای ایران داشته  و امروز سودای عظمت کل ایران را دارد.

وی اظهار کرد: رحمت و بزرگواری و استقبال مردم بی نظیر است و عشق به ایران و اسلام در سیمایشان مشخص است و اگر به ما نیز نگاه محبت دارند به این دلیل است که ما را خادم دین و کشور می دانند و  امیدواریم بتوانیم با تصمیماتی که می گیریم قدم کوچکی برای مردم این استان برداریم.

روحانی ادامه داد: از  مردم همه شهرستان ها عذرخواهی می کنم که به علت کمبود فرصت نتوانستیم به آنجا برویم و از نزدیک با ایشان ملاقات کنیم اما معاونین به همه جا سر زدند و مفصل گزارش دادند و  گزارش ها به دست بنده رسید.

رئیس جمهور گفت: از آیت الله شبستری که با ایشان رفاقتی قدیمی از قبل انقلاب داریم نیز تشکر می کنم؛ ایشان در استان نقش مهمی در ایجاد اتحاد دارند به گونه ای که همه باید احساس پدری نسبت به ایشان داشته باشند که ایشان نیز نسبت به همه مردم و احزاب این حس را دارند.

وی خاطرنشان کرد: لهجه های مختلف در ایران اسلامی و گویش های متنوع عظمت کل ایران را نشان می دهد و این تقسیم بندی ها به خاطر شناسایی است نه اینکه این مردم را از آن مردم جدا کند.

وی تاکید کرد: از همه مدیران، فرمانداران، نیروی مسلح و غیره تشکر می کنیم که زحمات زیادی را در جریان این سفر متحمل شدند و انصافا نیروهای مسلح مستقر در استان با هماهنگی و صمیمیتی که دارند باعث فخر و افتخار هستند.

باید اختیار استانداری ها را افزایش دهیم

رئیس جمهور اعلام کرد: در استان اذربایجان شرقی استعداد بسیار زیادی برای توسعه وجود دارد، اینکه گفتم برخی امور از مرکز به استان واگذار بشود البته درست است که باید قدم به قدم اختیار استاندار ی و غیره را بیشتر کنیم چون آنها نسبت به امور واقف ترند.

وی اظهار کرد: تهران نمی تواند به همه جا رسیدگی کند و هر چه امور به استان ها واگذار می شود به نفع مرکز و استان هاست به عنوان مثال اگر این استان این استعداد را دارد که صادرات غیر نفتی به سه برابر  برسد، چرا نرسد؟ ما  در همهی استان ها پروژه های نیمه تمام داریم و مقامات استانی و تهرانی باید هماهنگ شوند تا هر چه می توانیم پروژه های نیمه تمام را به مردم واگذار کنیم.

ضروری است پروژه های نیمه تمام را به مردم واگذار کنیم

وی تاکید کرد: پروژه های نیمه تمام به ضرر همه ماست و خود پروژه هم آسیب می بیند و تعدیل می شود و ضروری است بخش بزرگی را به مردم واگذار کنیم و در همه استان ها بویژه استان اذربایجان شرقی این حرکت را آغاز کنیم.

وی با اعلام اینکه اقتصاد باید توسط مردم و بخش خصوصی اداره شود، افزود: تنها راه ایجاد اشتغال تولید داخلی است، زمانی که به یک فرد بیکار وام می‌دهیم، شغلی ایجاد نمی شود، تولیدی صورت نمی گیرد بلکه فقط بیکار را تبدیل به بیکار بدهکار می‌کنیم، در حالی که ما باید تولید را به حرکت درآورده و تولید غیردولتی را توسعه بخشیم. در این میان نقش مجلس و مسئولین نظام تسهیل جذب سرمایه‌گذاری می‌باشد و دولت نیز باید نقش حاکمیتی و سیاست‌گذاری و تسهیل سازی خود را اعمال کند.

مقررات زاید حاکم در ایران مانع سرمایه‌گذاری است

وی ادامه داد: یکی از شرایط تسهیل امر سرمایه‌گذاری ایجاد امنیت است، مقررات زاید حاکم در ایران مانع سرمایه‌گذاری است و بایستی باطل شود. زمانی دولت موفق می‌شود که سرمایه‌گذار با علاقه وارد کار شود، در اینصورت آرامش و ثبات اقتصادی در کشور حاکم می‌شود.

روحانی با اشاره به رشد نرخ بیکاری در کشور، بیان کرد: مسئولین نباید نسبت به موضوع اشتغال بی‌تفاوت باشند، اگر جوانی به علت بیکاری معتاد شود، ما فردا چگونه جواب خدا را خواهیم داد.

وی با اشاره به وحدت قومیت‌ها و مذاهب در کشور، اضافه کرد: حاکمیت اسلامی بایستی به همه خدمت کند و تمامی انسان‌ها در مملکت اسلامی احساس امنیت کنند. عظمت پیامبر اسلام فقط معنویت نبود، پیامبر اکرم با خود امنیت، اقتصاد و هم‌زیستی مسالمت آمیز را بین مسلمان و غیر مسلمان نیز آورد.

وی گردشگری را یکی از راه‌های اصلی صدور فرهنگ انقلاب و اسلام دانست و گفت: مقامات استان وظیفه دارند شرایط لازم برای احیای سرمایه‌گذاری را فراهم کنند.

رئیس جمهور ایران با بیان اینکه صرفه‌جویی و تغییر الگوی کشت، تاثیر زیادی در کاهش هدر رفت آب دارد، اذعان کرد: تاکنون به هر استانی رفتم با مشکل آب روبرو بوده است، با روش قدیم ما نمی‌توانیم به خودکفایی برسیم، کشاورزی و صنعت در طول دو سال گذشته با رشد خوبی مواجه بوده است، لذا امیدواریم خوداتکایی به گندم از سال قبل هم بیشتر باشد.

وی ادامه داد: صرفه‌جویی تنها با نصیحت محقق نمی‌شود، پس لازم است سرمایه و فناوری لازم در این زمینه جاری شود. علاوه بر موضوع کمبود آب، فاضلاب نیز یکی دیگر از مسایل مهم است که باید به آن توجه شود.

وی با اعلام اینکه دولت به صورت همزمان نمی‌تواند تمامی طرح ها را اجرا کند، افزود: در دستور کار دادن راه‌های مواصلاتی برای جذب سرمایه امری مهم است.

باید امور مربوط به راه و جاده، و راه آهن به بخش خصوصی واگذار شود

روحانی ادامه داد: هرچند هنوز نیاز به کمک دولت داریم اما باید امور مربوط به راه و جاده، و راه آهن به بخش خصوصی واگذار شود.

وی بیان داشت: در سفر اول خود به استان های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی دو قول داده بودم  که اولین ان در رابطه با احیای دریاچه ی ارومیه است که مردم نگران آن هستند و حق هم دارند که نگران باشند چون موضوع خیلی مهمی است.

وی توضیح داد: همین که امسال به نقطه ی تثبیت وضعیت رسیدیم و کاهش آب دریاچه متوقف شده، خیلی مهم است اما در صحبت با شورای مربوطه در این مورد بحث کردیم و راه های مختلف بررسی شد.

رئیس جمهور ایران خاطرنشان کرد: قطعا راه های دیگری هم در رابطه با این موضوع وجود دارد و قدم های اولیه برداشته شده است اما آنها طرح های مطالعاتی هستند و هنوز صد در صد محقق نشده اند ولی به هر حال دولت به وعده ی خود متعهد است و برای رفع نگرانی مردم در مورد احیای دریاچه ارومیه به تلاش خود ادامه می دهد چرا که اگر از این ناحیه مشکلی پیش بیاید فقط به مربوط به این دو استان نیست بلکه آسیب آن همه ی کشور را تهدید می کند و با انتقال نمک و ریزگردهای ان سلامتی، کشاورزی ئ باغ های مردم در معرض آسیب قرار می گیرد.

روحانی گفت: وعده ی دوم ایجاد مرکز فرهنگ و هنر و ادب در این استان برای همه ی آذری زبان ها بود که انجام گرفت.

وی افزود: در کنار زبان فارسی به عنوان زبان ملی، سایر زبان ها و گویش ها نیز جایگاه خودشان را دارند و باید به آن ها ارزش بدهیم؛ مثلا شهریار شیرین سخن که با شعر “علی ای همای رحمت” خود معجزه کرد در مجموعه ی “حیدرباباه سلام” نیز معجزه کرده و کارش بسیار ارزشمند است.

وی بیان کرد: زبان ها و گویش های مختلف در یک جامعه همچون گلهای مختلف هستند و شما تصور کنید یک دسته گل سفیدی را که در میان آن شاخه گل قرمزی وجود دارد! می بینید که خیلی خوشگل می شود.

قرار ما این است که وعده هایی را بدهیم که بتوانیم آن را اجرا کنیم 

روحانی ادامه داد: قرار ما این است که وعده هایی را بدهیم که بتوانیم آن را اجرا کنیم و یا بخش بزرگی از آن را به انجام برسانیم؛ لذا خوشبختانه این بنیاد شروع به کار کرد و در سال های بعدی نیز بودجه اش را تامین و انشاءالله 960 میلیارد تومان مقرر را نیز عملیاتی خواهیم کرد.

وی گفت: شرایط کشور درسال جاری خیلی است و امروز نفت 50 و چند دلار شده که قیمت آن نسبت به سالهای گذشته بیش از نصف کاهش یافته اما با همت و حمایت مردم، هدایت رهبری و هماهنگی سه قوا دست به دست هم می دهیم و با عنایت خداوند از مشکلات و سختی ها عبور می کنیم.

قول می دهم هرکس در آینده به متن مذاکرات مراجعه کند، احساس غرور خواهد کرد

وی توضیح داد: ما امروز کار بزرگی داریم و آن مذاکره با قدرت های جهانی است و بخش فنی، بخش سیاسی و بخش حقوقی دارد و کار اسانی نیست اما هر کس در دنیا و هرکس در آینده شاهد مذاکرات ما باشد و به متن مذاکرات ما مراجعه کند، به شما قول می دهم که از این کار و از عملکرد دیپلمات ها و مذاکره کنندگان ما احساس غرور خواهد کرد.

رئیس جمهور افزود: در مسیر مذاکرات دو قدم مهم پیش رفته ایم که قدم اول توافق موقت ژنو بود که باعث شد مقداری از فشارهای ناحق غیرقانونی، به نام تحریم، بر ملت ما برداشته شد. مثلا ما امروز از صنعت شیشه بازدید کردیم که کار آن به دلیل عدم انتقال یک ماده اولیه که باید از خارج وارد می شد، به تاخیر افتاد؛ اینگونه تاخیر را برای مردم و برای تولید فشار است اما با توافق ژنو بخشی از این فشار ها برداشته شد.

هنوز هم بابت تفاهم حاصل شده در لوزان به من پیام تبریک می فرستند

روحانی گفت: قدم دوم در لوزان برداشته شد که توافقات در مسیر راه و در چهارچوب ها و راه حل هایی که مورد تفاهم کلی بود خیلی مهم است که هنوز هم در پی آن پیام های تبریک زیادی را از سران کشورهای مختلف دریافت می کنم.

ما به هیچ عنوان پای توافقی را امضاء نخواهیم کرد که اسرار کشور به دست دیگران بیافتد

وی بیان کرد: قدم سوم که مهمتر است مربوط پروتکل الحاقی است؛ ما به هیچ عنوان پای توافقی را امضاء نخواهیم کرد که اسرار کشور به دست دیگران بیافتد و اسرار امنیتی، نظامی، فناوری و علمی کشور ما باید حفظ شود.

وی توضیح داد: تا سال های 82 و 83 حدود 80 کشور پروتکل الحاقی را قبول کرده بودند و از آن زمان تا کنون نیز 40 کشور دیگر نیز این پروتکل را پذیرفته اند که همه هم کشورهای عاقلی هستند و هیچ کدام نمی خواهند اسرار کشورشان به دست دیگران بیافتد.

چرا پروتکل های دیگر را می پذیریم؟!

رئیس جمهور گفت: حال می پرسم پس چرا ما پروتکل های دیگر را امضا می کنیم؟! مثلا برای کنترل ایمنی هواپیما مقرراتی بین المللی است اگر قبول نکنید می گویند اجازه ورود هیچ هواپیمایی به ایران را نمی دهیم و همچنین به هیچ هواپیمایی اجازه ورود به کشوری دیگر را هم نخواهیم داد و اگر مقررات بانکی را قبول نکنید، می گویند پس هیچ کسی با شما معامله نمی کند.

وی اعلام کرد: در دنیای امروز همه کشورها مقررات بین المللی را در چهارچوبی قبول می کنند و هیچ کس نمی خواهد امنیت کشورش را به خطر بیندازد مخصوصا اینکه دو سه بار در کشور ما این پروتکل اجرا شده است.

وی با بیان اینکه کشور ما چارچوب هایی و دنیا نیز چارچوبی دارد، افزود:  و آنچه رهبر به آن تاکید فرمودند در این خصوص است که امرشان برای ما مطاع است و اگر دقت نکنیم، ممکن است اسرار کشور از دست برود، دسترسی طبق پروتکل باید مدیریت شده باشد؛ باید چشم طرف را ببندید، ببرید به آن نقطه که می خواهد بررسی کند و پس از بررسی به همان شکل برگردانید. بنابراین باید اصول را مراعات کنیم؛ باید همان خطوط قرمز نظام را که رهبر بدان تاکید کردند، همه باید مراعات کنند.

روحانی گفت:  از چارچوب مذاکرات ما یکی این بود که غنی سازی ادامه پیدا کند؛ ما هم نمی خواهیم متوقف شود، می خواهیم فناوری ما در زمینه تحقیق و توسعه ادامه داشته باشد؛ مذاکره کنندگان ما به خوبی به خطوط قرمز آشنا هستند و دولت تخصص های لازم را در این رابطه در اختیار دارد.

وی افزود: باید این مسیر را ادامه بدهیم و روابطمان با دنیا بدین شکل باشد که اصول ما حفظ شود و کوتاه ترین و کم هزینه ترین راه را برای نیل به اهدافمان انتخاب کنیم.

وی اظهار کرد: امروزه تدبیر به این معنی است که علاوه بر امروز و فردا به فکر پس فرداهم باشیم، اگر امروز نتوانیم با کشورهای دیگر رقابت کنیم چطور خواهیم توانست جواب نسل فردا را بدهیم.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه باید با حمایت مردم و هدایت رهبر از مشکلات عبور کنیم، افزود: امروز دشمنان منطقه را ناامن ساخته اند و در کشورهایی مثل عراق و یمن به صورت وحشیانه ای مردم را می کشند و به هیچ کس هم چه سنی باشد و چه شیعه رحم نمی کنند که اگر شبیه این فجایع  در یک کشور کوچک غربی اتفاق می افتاد همه کشورهای دنیا و سازمان های بین المللی و حقوق بشر فریاد می کشیدند اما متاسفانه در دنیای امروز اخلاق و عدالت وجود ندارد و برای همین باید حواسمان را جمع کنیم.

روحانی در پایان گفت: با تیز بینی و هدایت رهبر، با توجهات دقیق ملت و با تلاش نیروهای مسلح و دولت نمی گذاریم این ناامنی را به مرزهای ایران بکشند و به حول و قوه ی الهی ایران اسلامی با امن تر از گذشته به حرکت خود در مسیر توسعه ادامه خواهد داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا