علیرغم باز کردن راه دریاچه تار، مرتع تار(1) قرق اعلام شد

علیرغم اینکه روز گذشته(خبر را از اینجا بخوانید) یکی از مسیرهای ارتباطی دریاچه تار دماوند بازگشایی شد، اما مرتع تار(1) قرق اعلام شده‌است.

قرق دریاچه تار

اقدام به بازگشایی راه دریاجه تار  هر ساله در درجه اول  برای رفاه چوپانان منطقه انجام می‌شود، اما مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران این مرتع را تا اطلاع ثانوی قرق اعلام کرد.

در این اطلاعیه قرق آمده است: با عنایت به وضعیت تخریب و تقلیل پوشش گیاهی مرتع تار(1) در حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دماوند متاثر از چرای بی رویه دام و عدم مدیریت بهینه توسط بهره‌برداران منطقه و با هدف جلوگیری از روند تخریب اراضی منابع ملی و احیاء و بهبود پوشش گیاهی مرتع مذکور، حسب اعمال ماده 50 قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع کشور، بدینوسیله مرتع مورد نظر به مساحت 2650 هکتار برابر حدود اربعه زیر:

شمالا: سامان مراتع ورین و آبریز جنوبی کوه چنگیزخان

جنوبا: سامان مراتع آیینه‌ورزان و مرتع سهم بانک ملت

شرقا: سامان مراتع هویر

غربا: مرتع سهم بانک ملت و اراضی ورین شرق

از تاریخ 94/03/15 تا اطلاع ثانوی قرق اعلام می‌گردد. بدیهی است در صورت ورود دام و هرگونه استفاده دیگر توسط بهره‌برداران منطقه و اشخاص حقیقی و حقوقی دیگر برابر مقررات با متخلفین برخورد خواهد شد.

دریاچه تار دماوند

لازم به ذکر است؛ در خردادماه سال گذشته (خبر رار از اینجا بخوانید) طی جلسه‌ای با فرماندار شهرستان دماوند در خصوص مشکلات عشایر، وی قرق منطقه تار را مشکل بزرگ عشایر این منطقه برشمرد و دام‌های خود را به سوی مرتع تار حرکت داده بودند و از طرفی قرق نیز اعلام شده بود که قرار بر برداشتن این قرق در سال 93 گردید.

فرماندار شهرستان دماوند مشکل دیگر عشایر در منطقه تار را عدم مکان یابی هر کدام از سهم داران این مرتع اعلام و تصریح کرده بود: به علت اینکه تعداد زیادی از عشایر در این مرتع سهم و حق چرا برای دامهای خود دارند در برخی از موارد اختلافاتی بین آنان به وجود می آید که در این جلسه مقرر شد تا منابع طبیعی و امور عشایر سهم هر کدام از این عشایر را مشخص نماید و این مشکل نیز برطرف گردد و همچنین  مقرر شد هر کدام از استفاده کنندگان از این مرتع نمایندگانی را به منابع طبیعی جهت اجرای طرح‌های مرتع داری معرفی نمایند.

حال باید دید که تدابیر اندیشیده شده برای جلوگیری از سرگردانی عشایر که عرصه مهمی در اقتصاد مقاومتی و تولید ملی را بر دوش می‌کشند در سال 94 چه می‌باشد.

به گزارش تارود درياچه تار در شرق شهر دماوند واقع شده است. طول درياچه تار در درازترين نقطه به حدود 1/5 كيلومتر مي رسد. ماهي قزل آلاي خال قرمز و ماهي زردك نيز توسط دست اندركاران سازمان حفاظت از محيط زيست در سال هاي قبل به اين درياچه ريخته شده كه در فصل مساعد به وفور يافت مي شود.

آب و هواي درياچه در فصول مختلف سال بسيار سرد و همواره در معرض وزش بادهاي غربي است و درياچه مرتفع «تار» و «هوير» در جناح جنوبي رشته كوه هاي فيروزكوه در شرق شهرستان دماوند و غرب شهر فيروزكوه واقع شده اند. درياچه بزرگتر يعني تار از سطح دريا حدود سه هزار متر ارتفاع دارد.

اين دو درياچه در حد فاصل دور رشته كوه به نام خط الراس «ماز» ياا «دوبرار» در شمال و خط الراس «زرين كوه» در جنوب قرار دارند. در اطراف اين دو درياچه اثري از درخت و بوته زار به چشم نمي خورد. در سال هاي گذشته در بعضي دامنه ها آويشن ديده مي شد كه با  فرسايش خاك تقريبا چيزي از آنها باقي نمانده است.

آب درياچه تار از چشمه هاي متعدد و در كف آن و مقداري نيز توسط ذوب برف هاي بزرگ دامنه شمالي زرين كوه به صورت بهمن هاي زمستاني و تا حدودي نيز توسط رودخانه كوچك جنوبي قله اصلي تامين مي شود. سرريز اين درياچه به صورت بسيار اندك سرچشمه رودخانه تار محسوب مي شود كه به طور طبيعي با تغذيه از روخانه هاي فرعي ديگر تشكيل «تاررود» را مي دهد و به سوي شهر دماوند جاري مي‌شود.

 

براي دستيابي به درياچه  تار راه هاي متفاوتي وجود دارد كه مهمترين آنها عبارتند از:

1- راه جاده مشاين رو خاكي شهر دماوند به چناب عرب ها و منطقه «اشنه در» تا نزديكي معدن زير درياچه و درياچه.

2- جاده ماشين رو خاكي از طريق جاده فيروزكوه به دليچاي و وارد شدن به جاده آبادي هاي «يهرلپشت» (Lipasht Yahar) ، «مومج»، «دهنار» و ابتداي آبادي «هوير» و سپس درياچه هوير و تار.

3-  جاده ماشين روخاكي آبادي سربندان در جاده فيروزكوه به درياچه تار.

انتهای پیام/


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا