تلاش مخفیانه برخی از کشورها برای دستیابی به سلاح اتمی

image162975در سایه دل مشغولی های کشورهای غربی به ایران و اصرار آنها برای نشان دادن پایبندی ایران به تعهدات ان تی پی، بسیار یاز کشور ها هستند که در حال دسترسی به سلاح های هسته ای بوده و سازمان ملل و اتحادیه اروپا همچنین کشور مستکبر آمریکا با این اقدامات آنها مخالف نیستند.

به گزارش تارود به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا، یک پایگاه خبری فعال در زمینه انتشار اخبار مذاکرات هسته‌ای ایران می‌گوید رفتار ایران فراتر از تعهدات این کشور در پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) بوده است.

این یادداشت را سید حسین موسویان، مذاکره‌کننده اسبق هسته‌ای ایران در پایگاه خبری المانیتور در واکنش به اظهارات اخیر «هنری کیسینجر»، وزیر خارجه اسبق آمریکا و مشاور امنیت ملی این کشور منتشر کرده است. نظرات آقای کیسینجر معمولاً در محافل سیاسی آمریکا حائز اهمیت هستند.

این مقام اسبق آمریکایی اخیراً در اظهاراتی با انتقاد از مذاکرات فعلی برای حل و فصل مسائل مربوط به برنامه هسته‌ای ایران گفته بود این روش به منزله حرکت از جلوگیری از انتشار سلاح‌های اتمی به سمت مدیریت آن است.

وی افزود: «اگر کشورهای دیگر در منطقه به این جمع‌بندی برسند که آمریکا با نوعی از توانمندی غنی‌سازی که برای تولید بمب ظرف یک سال کافی است موافقت کرده است و آنها هم اصرار کنند که می‌خواهند همین توان را داشته باشند ما در جهانی با سلاح‌های گسترش یافته اتمی زندگی می‌کنیم.»

موسویان دیدگاه‌های کیسینجر در این باره را مبتنی بر فهم ناتمام وی از وضعیت مذاکرات هسته‌ای و واقعیت‌های نظام فعلی بین الملل دانسته است.

این پایگاه خبری می‌افزاید طی سالهای گذشته بسیاری از کشورهای امضاکننده پیمان ان‌پی‌تی از لحاظ فنی ناقض این پیمان بوده‌اند. برزیل، آرژانتین، مصر، کره جنوبی و تایوان کشورهایی بوده‌اند که بدون اطلاع‌رسانی به آژانس بین المللی انرژی اتمی فعالیت‌های مخفیانه هسته‌ای داشته‌اند.

علاوه بر اینها، کشورهای دارنده سلاح‌های هسته‌ای هم در اکثر مواقع بدون توجه به تعهداتشان تحت ان‌پی‌تی کلاهک‌های هسته‌ای خود را ارتقا داده‌اند.

المانیتور می‌نویسد درباره ایران رویکردهایی دوگانه به کار گرفته شده است.

این پایگاه خبری می‌نویسد کیسینجر احتمالاً می‌داند که چندین کشور فاقد سلاح هسته‌ای دارای توانمندی غنی‌سازی هستند از جمله ژاپن، برزیل، آرژانتین، آفریقای جنوبی، آلمان و هلند. این در حالی است که مقامات غربی هرگز اشاره‌ای به اینکه این کشورها به دنبال انتشار سلاح‌های هسته‌ای هستند، نمی‌کنند.

طی چندین دهه اخیر موضع کشورهای غربی این بوده که ایران را از حق طبیعی این کشور برای برخورداری از توانمندی صلح‌آمیز هسته‌ای محروم بدارد.

المانیتور نوشت: «بر خلاف آنچه کیسینجر می‌خواهد دیگران را وادار به باور آن بکند، توافق هسته‌ای بار دیگر تعهد ایران به ان‌پی‌تی را اثبات خواهد کرد. کشورهای مذاکره‌کننده با ایران اکنون متقاعد شده‌اند که تهران فراتر از تعهداتش تحت ان‌پی‌تی عمل کرده است.»

در سایه دل مشغولی های کشورهای غربی به ایران و اصرار آنها برای نشان دادن پایبندی ایران به تعهدات ان تی پی، بسیار یاز کشور ها هستند که در حال دسترسی به سلاح های هسته ای بوده و سازمان ملل و اتحادیه اروپا همچنین کشور مستکبر آمریکا با این اقدامات آنها مخالف نیستند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا