رازهای سر به مهر در دولت سکرت؛ از ابهامات ژنو تا محرومیت خبرنگاران از سفر به کوهستان های “داووس”

مجمع جهانی اقتصاد در منطقه کوهستانی داووس سویس در این دوره به دلیل حضور ایران با حاشیه هایی رو به رو بود.

از ابهامات ژنو تا محرومیت خبرنگاران از سفر به کوهستان های "داووس"

به گزارش تارود به نقل از مرصاد، مجمع جهانی اقتصاد برای اولین بار در ژانویه سال ۱۹۷۱ و در شهر داووس سوئیس راه اندازی شد. کلاوس شواب موسس مجمع جهانی اقتصاد است. وی که یک فرد آلمانی تبار است بعد از تاسیس این مجمع به عنوان استاد در دانشگاه ژنو مشغول تدریس شد.

بعد از این ریاست وی مجمع مدیریت اروپایی که یک سازمان غیر انتفاعی بود را در ژنو راه اندازی کرد و با کمک این مجمع سران تجاری و صنعتی اروپا را هر ساله در ماه ژانویه به داووس فرا می‌خواند. سپس برگزاری جلسات منطقه‌ای در کشورهای مختلف جهان بعد از برگزاری اجلاس سالانه داووس به برنامه کاری این مجمع اضافه شد و از سال ۱۹۷۹ مجمع مدیریت جهانی انتشار گزارش رقابت اقتصادی جهانی را نیز بر عهده گرفت.

در سال ۱۹۸۷ «مجمع مدیریت اروپا» به «مجمع اقتصاد جهانی» تغییر نام داد و با توسعه حوزه کاری خود تلاش کرد تا اختلافات و مشکلات جهانی را با ایجاد یک پلت فرم بین‌المللی حل کند.

اما امسال ایران به قول رسانه ها و خبرنگارانی که این نشست را پوشش می دادند ستاره این اجلاس بود به گونه ای که خود رئیس جمهور اسلامی ایران معتقد است سخنرانی های او در داووس و حضور ایران در مجمع جهانی اقصاد، نشست ژنو ۲ را در سایه قرار داده است.

بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند حضور ایران در یکی از بزرگ ترین نشست های اقتصادی دنیا می تواند برکات زیادی از نظر جذب سرمایه گذار و سرعت گرفتن چرخ تولید داشته باشد.

اما این اجلاس با حواشی هم روبه رو بود. علاوه بر سخنرانی گستاخانه وزیر خارجه ایالات متحده که سخنان رئیس جمهور ایران را بی معنا و دارای کارکرد داخلی خوانده و معادهده ژنو را برای تعطیلی فعالیت های هسته ای ایران عنوان کرد که البته دکتر روحانی در مصاحبه های تلویزیونی خود مخصوصا با CNN به خوبی به این سخنان پاسخ داد.

حاشیه ای به بزرگی عدم حضور خبرنگاران ایرانی در داووس

اما حضور رئیس جمهور در این اجلاس مهم که برای دولتی ها از آن به عنوان یک تحول یاد می کنند بدون حضور خبرنگاران و همراه نبردن هیچ یک از اصحاب رسانه برای پوشش این نشست مهم سوالات زیادی را به وجود آورده است.

پوشش سفر های خارجی رئیس جمهور آنهم حضور در یک مجمع جهانی در هر دوره ای با انعکاس وسیع رسانه ها و همراه بردن تیمی متشکل از رسانه های تراز اول کشور رو به رو بوده است اما ظاهرا دولت یازدهم چندان تمایلی به باز شدن فضای رسانه ای برای اطلاع از نشست ها و گفتگو هایش ندارد.

سوابقی از عدم شفاف سازی دولت در خصوص اقداماتش/ از مذارکرات ژنو تا لایحه بودجه

این موضوع از سوی نمایندگان مجلس در خصوص مذاکرات دیپلماتیک وزارت خارجه با ۱+۵ هم وجود دارد. به گونه ای که چند بار بیش از نیمی از نمایندگان مجلس خواهان توضیح شفاف و صریح در خصوص این مذاکرات شدند.

رویکرد درون گرای دولت یازدهم در حالی است که یکی از اساسی ترین شعارهای دولت شفاف سازی در راستای اقدامات و عملکردهای دولت بوده است.

عدم شفافیت در خصوص اقدامات دولت در بودجه هم حاشیه هایی داشت که طی آن حتی برخی از حامیان دولت نیز از عدم توضیح در خصوص لایحه بودجه انتقاد کردند.

داریوش قنبری نماینده سابق ایلام در مجلس شورای اسلامی در همان زمان و در گفتگو با ایلنا شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی دولت در زمینه بودجه را ضروری دانست و اظهار داشت: دولت باید با اطلاع‌رسانی مانع از این شود که مردم فکر کنند که زیر حرف‌هایش زده است.

شعار شفاف سازی و تکلیف نامعلوم تحریم ها در مجمع جهانی اقتصاد

گرچه شفاف سازی وعده کابینه یازدهم برای عموم ملت ایران بود اما اینروزها ظاهرا دولت تمایلی بو توضیح در خصوص اقدامات خود حتی به نمایندگان مجلس و خبرنگاران هم نشان نمی دهد.

یکی از اساسی ترین مباحثی که در نشست های حاشیه ای مجمع جهانی اقتصاد ناگزیر از طرح شدن بود بدون تردید مسئله تحریم های اقتصادی غرب و آمریکا علیه ایران است که دولت می تواند با گزارش آنها به مردم و نمایندگانها در مجلس و البته گزارش این موضوع که تا کنون چه اقدام عملی از سوی طرف غربی در راستای کاهش تحریم ها بر اساس معاهده ژنو انجام شده است، در مسیر شفاف سازی قدم بردارد.

البته عدم حضور خبرنگاران در معیت رئیس جمهور قطعا این موضوع را با چالش مواجه می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا