آقای نوبخت، از طرح هدفمندی یارانه‌ها خبر دارید؟

گزارش‌ها نشان می‌دهد که رییس سازمان برنامه و بودجه و یا سخنگوی دولت، در جریان طرحی نیست که ماهانه بخش عظیمی از بودجه دولت را می‌بلعد و مسایل آن را لحظه‌ای پیگیری نمی‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تارود دماوند به نقل از افکار نیوز، رییس سازمان برنامه و بودجه اواسط آذرماه امسال و یک روز بعد از ارائه لایحه بودجه به مجلس، در یک نشست خبری اعلام کرد که ۷۷ میلیون نفر یارانه می‌گیرند.

محمدباقر نوبخت درباره عملکرد هدفمندی یارانه‌ها در مورد تعداد یارانه‌بگیران و حذف‌شدگان گفت: «در حال حاضر حدود ۷۷ میلیون نفر یارانه دریافت می‌کنند و ماهانه رقمی نزدیک به ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان از این بابت پرداخت می‌شود.»
همان زمان پس از اعلام این خبر این شائبه ایجاد شد که آیا تنها از جمعیت ۸۰ میلیونی ایران، فقط ۳ میلیون نفر یارانه نمی‌گیرند. این در شرایطی است که پیش از این تعداد یارانه‌بگیران ۷۵ میلیون نفر اعلام می‌شد.
اما نوبخت درباره تعداد حذف‌شدگان اعلام کرده بود که اطلاعی دقیقی ندارد، ولی به هرحال ماهانه به افراد یارانه‌بگیر به دلیل تولد نوزادان اضافه شده و یا این‌که تعدادی هم حذف شدند.
نکته جالب در این میان این بود که عدد پرداخت ماهانه ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان با ۷۷ میلیون یارانه‌بگیر در تناقض بود. یک حساب سرانگشتی نشان می‌دهد که با وجود پرداخت ماهانه ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان یارانه و در عین حال، پرداخت ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به هر یارانه‌بگیر، مجموع یارانه‌بگیران در کشور حدود ۷۴ میلیون و ۷۲۵ نفر می‌شود. این رقم، حدود ۲.۵ میلیون نفر کمتر از عددی است که نوبخت در میان خبرنگاران اعلام کرده بود.
از سوی دیگر، چند روز بعد از اعلام این آمار، نوبخت در جریان بازدید از ایستگاه تشکیلاتی راه آهن همدان ـ تهران رقم دیگری از یارانه‌بگیران اعلام کرد. بنا به گفته وی، ۷۵ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر یارانه نقدی دریافت می‌کنند که دولت ماهانه ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان پول نقدی پرداخت می‌شود.
این‌ها نشان می‌دهد که رییس سازمان برنامه و بودجه و یا سخنگوی دولت، در جریان طرحی نیست که ماهانه بخش عظیمی از بودجه دولت را می‌بلعد و مسایل آن را لحظه‌ای پیگیری نمی‌کند. این در حالی است که بارها و بارها وزرای دولت از مصیبت عظمای دولت در شب پرداخت یارانه سخن گفته‌اند.

منیع: افکار نیوز

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا