ماجراجویی اردوغان به بهانه ی نقض حریم هوایی ترکیه

image619242جنگنده های روسیه که برای مبارزه با داعش در آسمان سوریه حضور داشتند،به اشتباه وارد حریم هوایی ترکیه شدند،در پی این اتفاق اردوغان با تکیه بر ناتو،اقدام به تهدید امنیت منطقه و حضور روسیه در منطقه کرد.
به گزارش پایگاه خبری تارود به نقل از آناج، دیروز 29 ژانویه ساعت 11:46 جنگده روس که در حمایت از مردم سوریه، برای مبارزه با تروریست ها در آسمان این کشور حضور داشت، لحظه ای وارد حریم هوایی ترکیه شد که در پی این اتفاق هیتلر ترک “اردوغان” با تکیه به ناتو علاوه بر امنیت منطقه،روسیه نیز را تهدید کرد.سخنان این شخص که پیش از سفر به شیلی بیان کرد به شرح زیر است:

“دیروز عصر جنگنده ای متعلق به نیروی هوایی روسیه،حریم هوایی ما را نقض کرد . این نقض هوایی با وجود هشدار هایی به زبان انگلیسی و روسی اتفاق افتاد . به دید ما روسیه قصد بالا بردن بحران در منطقه را دارد. حریم هوایی نقض شده هم زمان حریم هوایی ناتو می باشد که به این وسیله این قضیه تحت تعقیب ناتو می باشد. در حال حاضر قبل از ما ناتو این قضیه را تثبیت میکند.روسیه،در صورت ادامه نقض هایی در تقابل با حق حاکمیت ترکیه مجبور به قبول نتایج آن خواهد شد.”

“این نوع اقدامات غیر مسئولانه چه برای آشتی فدراسیون روسیه، چه ناتو-روسیه ، چه منطقه و چه جهان فایده ای نداشته و کاملا برعکس، مضرر آن می باشد.”

اردوغان با اشاره به دعوت شدن سفیر روسیه به وزارت امور خارجه این کشور گفت: همه این جملات به سفیر روسیه در وزارتخانه گفته و به اتفاقات رخ داده به شدت اعتراض شده است. در این میان من هم به معاون وزارت امور خارجیمان گفته ام که با طرف روس دیدار کنند و شخصا هم خواهان دیدار با جناب پوتین هستم.به گفته سفیرمان از جانب ما به طرف مقابل اعتراضات انتقال داده شده لیکن از آن لحظه تا الان، جوابی دریافت نشده است.

و اما باید خاطر نشان کرد که اردوغان با تهدید روسیه به نقض دوباره حریم هوایی ترکیه دانسته یا ندانسته منطقه را به سمت ناامنی و بی ثباتی می کشاند. حتی یکی از عواملی که امروز به ناامنی منطقه سبب شده و هر روز صد ها زن و کودک بی گناه به دست تروریست ها کشته می شوند،حمایت های اردوغان و شاه سعودی از گروه های تکفیری و افراطی است.

به راحتی می توان گفت اگر حمایت های دولت ترکیه به رهبری اردوغان در حمایت از داعش مثل خرید نفت و فرستادن سلاح و مهمات جنگی نبود الان حال و روز منطقه به اینگونه نبود.

اردوغان در ادامه، از کمپ تروریست هایی که در مرز میان ترکیه و سوریه ایجاد کرده،به مردم عادی خطاب کرد و گفت : “روسیه مردم عادی را مورد حمله قرار داده و با تروریست ها نمیجنگد.”

باید خاطر نشان کرد : ترکیه قبل از این نیز یکی از دو جنگنده روسی را که حریم هوایی این کشور را نقض کرده بودند، زده بود. در پی این اتفاق روسیه با تحریم هایی که علیه این کشور اتخاذ کرده و با قرار دادن ضد هوایی های اس 400 در سوریه ،ترکیه را به پشیمانی دچار کرده بود.

ترکیه در اتفاق قبلی با تکیه به ناتو این عمل را انجام داده بود که در پی آن اعضای اصلی ناتو مثل آمریکا با بیاناتی نظیر “این موضوع مربوط به روسیه و ترکیه هست و ما تنها می توانیم روسیه را محکوم کنیم ” پشت ترکیه را خالی کرده بودند ، چند ماهی از آن قضیه می گذرد باز هم اردوغان به بازیچه گرفته شدن ترکیه توسط آمریکا پی نبرده و همچنان به ناتو امیدوار است،شاید هم جاسوس آمریکا در منطقه همین شخص است.

ترکیه بعد از آن اتفاق عقب افتادگی های اقصادی فراوانی دید به طوری که بزرگ ترین شریک اقتصادی خود یعنی روسیه را از دست داده و در آستانه ی قطع گاز قرار گرفت، تا جایی که حتی روسیه معامله با شرکت ها و اشخاص ترکی را ممنوع کرد.

آمریکا در پی منافع خود در منطقه،کشورهایی مثل عربستان و ترکیه را بازیچه خود قرار داده است و با استفاده از حاکمان دیکتاتوری که دارند به پیشبرد اهداف خود در منطقه تلاش میکند.

منبع: راه دانا

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا