رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای دماوند:

مهارت آموزی 287 نفر در مرکز فنی و حرفه‌ای دماوند از ابتدای سال تاکنون/ رشته‌های مکانیک، انرژی خورشیدی، پکیج، آبگرمکن و برق صنعتی بیشترین متقاضی را دارد

رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای دماوند از مهارت آموزی 287 نفر در مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای از ابتدای سال تاکنون خبر داد و گفت: رشته‌های مکانیک، انرژی خورشیدی، پکیج، آبگرمکن و برق صنعتی بیشترین متقاضی را دارد.

به گزارش پایگاه خبری تارود دماوند، داوود کبریا پاشا در گفتگویی در خصوص فعالیت‌های این نهاد طی چهار ماه گذشته، اظهار داشت: جوشکاری، مکانیک و برق خودرو، پکیج، آبگرمکن، برق صنعتی، plc، لوازم خانگی، بنای سفت کار درجه یک، انرژی خورشیدی از جمله رشته‌های ارائه شده در این مرکز بوده که مورد استقبال نیز قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه امکانات موجود در این مرکز کسب مهارت تا 50 درصد را برای هنرجویان فراهم می‌کند، افزود: مکانیک، انرژی خورشیدی، پکیج، آبگرمکن و برق صنعتی بیشترین متقاضی را دارند و در هر حرفه 12 تا 14 کارآموز در کارگاه آموزش می‌بینند و ساعات آموزش بر اساس نوع و استانداردهای هر حرفه متفاوت است.

رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای شهرستان دماوند در خصوص افزایش حرفه‌های آموزشی در این مرکز ادامه داد: با توجه به کمبود اعتبار، امکان افزایش آموزش حرفه‌های جدید در دستور کار سازمان فنی و حرفه‌ای قرار ندارد.

این مقام مسئول با بیان اینکه آموزش درجه یک در برخی حرفه‌ها همچون مکانیک لازم است، اضافه کرد: آموزش درجه یک رشته همچون مکانیک نیازمند حداقل 100 میلیون تومان اعتبار است که در حال حاضر با توجه به تنوع رشته‌ها در این مرکز تحقق این امر امکان پذیر نیست.

وی ادامه داد: طبق اعلام اداره تعاون، کار و رفاه امور اجتماعی، 3 هزار نفر در سطح شهرستان فاقد شغل و بیکار هستند و باید بتوانیم افراد جویای کار را به این مرکز سوق دهیم.

کبریا پاشا عنوان کرد: کمبود نیروی انسانی و مربی با تجربه در ارائه آموزش رانندگی پایه یک و 2 و همچنین کمبود تجهیزات در حرفه آسانسور سبب شده است تا امکان ارائه آموزش این 2 حرفه وجود نداشته باشد.

این مسئول کمبود اعتبار را به عنوان مهم‌ترین مشکل این مرکز دانست و تصریح کرد: با توجه به محدودیت امکانات اعتباری در حوزه‌های مصرفی و تسهیلات در 2 سال گذشته امکان پرداخت تسهیلات وجود نداشت و تسهیلاتی که در سنوات گذشته نیز پرداخت می‌شد به دلیل عدم نظارت کافی در حرفه مد نظر استفاده نمی‌شد.

وی خاطرنشان کرد: تنوع‌های موجود در هر حرفه می‌تواند زمینه‌ساز اشتغال باشد، اما به دلیل ناتوانی مالی افراد، پایدار نیست و باید سعی کنیم آموزش‌ها به صورت تخصصی باشد که این روند در رونق اقتصادی مؤثر است.

رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای شهرستان دماوند بیان کرد: از ابتدای سال تاکنون 35 هزار 980 ساعت به 287 نفر در 14 حرفه آموزش ارائه شده و یا در حال ارائه است و پیش‌بینی می‌شود در 6 ماه اول سال بتوانیم به 300 نفر آموزش ارائه دهیم.

کبریا پاشا با اشاره به تخصیص اعتبارات صورت گرفته به این مرکز، اظهار داشت: یک بخش اعتبار تجهیزاتی است که با توجه به وجود 7 کارگاه و 14 حرفه در حال آموزش، میزان آن متفاوت است و نوع دوم، اعتبار مواد مصرفی در حرفه‌ها است که با توجه به نوع آموزش کارگاه پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینکه برای به روز شدن هر کارگاه نیازمند 20 میلیون تومان اعتبار هستیم، گفت: از ابتدای سال تاکنون در بخش تجهیزات و مواد مصرفی 65 میلیون تومان اعتبار اختصاص یافته و اگر هر سال شاهد تخصیص اعتبار 150 تا 200 میلیون تومان باشیم، می‌توان کارگاه‌ها را ارتقا داد.

این مقام مسئول تصریح کرد: بودجه سازمان فنی و حرفه‌ای در بخش آموزش نسبت به تمام دستگاه‌های آموزشی 1.3 درصد است و با توجه به اینکه 700 مرکز در سراسر کشور وجود دارد این میزان بودجه برای آموزش کافی نیست.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا