رئیس امور عشایر شهرستان دماوند:

کوچ 500 خانوار عشایر به مناطق ییلاقی دماوند، پلور و لار آغاز شد

رئیس امور عشایر شهرستان دماوند از آغاز کوچ 500 خانوار عشایر مقیم و میهمان به مناطق ییلاقی دماوند، لار و پلور از توابع این شهرستان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تارود دماوند، فرشید مشیر غفاری با اعلام این خبر اظهار کرد: عشایر مستقر در مناطق ییلاقی تار، پلور و لار که از شهرستان‌های پاکدشت، ایوانکی، ورامین، کرج، گرمسار، مهدیشهر سمنان و منطقه هستند، متشکل از 250 خانوار عشایر مقیم و 250 خانوار عشایر میهمان بوده که کوچ خود را از 19 خرداد ماه آغاز کردند.

وی در مورد شرایط زندگی عشایر در مناطق ییلاقی و میانوند گفت: عشایر به مدت 90 روز در مراتع ییلاقی و 90 روز در مراتع میانوند در جنوب دماوند حضور خواهند داشت که این کوچ تا اواخر شهریور ماه ادامه دارد.

رئیس امور عشایر شهرستان دماوند با اشاره به اقدامات صورت گرفته توسط این نهاد در سال گذشته، خاطرنشان کرد: آبرسانی توسط 180 تانکر، توزیع سوخت فسیلی به 257 خانوار، بهسازی چشمه و 1500 متر خط انتقال، ایجاد 11 حمام خورشیدی، اعطای وام 10 میلیون تومانی به 14 نفر، 700 رأس دام پردازش‌شده و بیش از هشت تن افزایش گوشت قرمز از جمله اقدامات ما در این حوزه می‌باشد.

مشیر غفاری تصریح کرد: مرمت و نگهداری راه‌های عشایری، مرمت شبکه‌های آب شرب عشایر، احداث مخزن، روشنایی معابر، تشکیل صندوق خرد زنان عشایر و ایجاد فروشگاه‌های ثابت و سیار در ییلاق عشایر یکی از خدمات امور عشایر شهرستان است که مواد غذایی مانند آرد، خواربار، چای، قند، شکر و مایحتاج عشایر را برای 90 روز در فصل ییلاق تأمین و توزیع می‌شود.

مشیر غفاری به واکسیناسیون 75 هزار رأس دام و تشکیل بیمه دام برای سه هزار رأس دام عشایر در سال گذشته اشاره کرد و گفت: با توجه به آیین نامه ساماندهی عشایر، اقداماتی همچون تولید 100 تن کنستانتره، 1200 تن جو و تولید 360 تن سبوس صورت گرفته است.

این مقام مسئول ضمن تشکر از حمایت دیگر نهادهای شهرستان همچون شهرداری، فرمانداری، راه و شهرسازی و … در جهت خدمت رسانی به عشایران، افزود: نقش دامپزشکی شهرستان با تشکیل اکیپ‌هایی جهت حضور در مناطق ییلاقی و کنترل بیش از 300 هزار رأس دام بسیار مهم و حائز اهمیت است.

وی یکی از مشکلات کنونی عشایر منطقه را انسداد برخی مسیرهای ارتباطی جهت کوچ عشایر دانست و گفت: برخی جاده‌های ارتباطی در محدوده جاده هراز و پایین‌دست امامزاده هاشم (ع) دماوند به دلیل ساخت و ساز و دیگر موارد مسدود شده و این موضوع مشکلاتی را برای تردد عشایران فراهم می‌کند که در این راستا نیازمند همکاری بیشتر اداره راه و شهرداری هستیم.

لازم به ذکر است، عشایر شهرستان دماوند شامل هشت ایل ‘هداوند’، ‘کردبچه’، ‘بولانی’، ‘سنگ سری’، ‘عرب سرهنگی’، ‘عرب کتی’، ‘علی کایی’ و ‘حیدری’ است.

مناطق ییلاقی لار، پلور و تار در شمال شهر و شرق دماوند و جاده هراز واقع شده است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا