دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی شهرستان دماوند:

اُفت 50 درصدی فروش قیمت سیب در دماوند نسبت به سال‌های گذشته/ افزایش قیمت نهاده‌ها و هزینه تولید، رقم خرید و فروش را برای باغداران دماوندی مشکل‌ساز کرده است

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی شهرستان دماوند از اُفت 50 درصدی فروش قیمت سیب در دماوند نسبت به سال‌های گذشته خبر داد و گفت: افزایش قیمت نهاده‌ها و هزینه تولید، رقم خرید و فروش را برای باغداران دماوندی مشکل‌ساز کرده است.

حسین غیبی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری تارود دماوند اظهار داشت: در سال جاری با بارش‌های اوایل فصل و منابع آبی خوب و نیز آب و هوای مناسب از محصول سیب درختی خوبی برخوردار شدیم.

وی گفت: باغداران با توجه به شعار سال و اعتقاد به رونق تولید فعالیت خود را در ابتدای فصل آغاز کردند و در حال حاضر بهترین و با کیفیت‌ترین محصول از سیب در سطح کشور را روانه بازار کردند.

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی شهرستان دماوند با اشاره به اینکه باغداران با مشکلاتی نیز مواجه هستند، افزود: اقلام مورد نیاز برای بسته‌بندی و اقلامی همچون سم و کود با افزایش سه برابری قیمت نسبت به سال‌های قبل روبرو شد که این مسئله هزینه تولید باغدار را افزایش داد.

غیبی بیان کرد: از سوی دیگر در قیمت فروش افت 50 درصدی را نسبت به سال‌های قبل شاهد شدیم، در حالی که سال‌های گذشته سیب درختی حدود 2800 تا 3000 تومان نیز قیمت‌گذاری شد، اما امسال این عدد به نصف رسید و بین 1500 تا 2200 تومان خرید و فروش شده است.

وی ادامه داد: با توجه به افزایش قیمت نهاده‌ها و هزینه تولید، رقم خرید و فروش مذکور برای باغدار مشکل‌ساز شده است، در مورد بسته‌بندی نیز سبدی که سال گذشته بین 700 تا 1000 تومان قیمت داشت امسال به 2100 تا 2500 تومان رسید.

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی شهرستان دماوند گفت: اگر صنعت پتروشیمی داخلی است و ربطی به تحریم ندارد و وارداتی نیست، چرا شاهد افزایش قیمت در اقلام مذکور شده‌ایم، نظارت‌ها چطور اجرایی می‌شوند؟ چرا باید افزایش سه برابری قیمت‌ها، تولیدات باغات را متأثر کند؟

غیبی تصریح کرد: وسایل دیگر همچون کاغذ گراف، پوشال و هزینه کارگری به دو تا سه برابر رسیده است که این برای باغدار قابل تحمل نیست و نگرانی ما تغییر کاربری‌ها است.

وی ادامه داد: سردخانه‌ها نیز افزایش قیمت داشته‌اند، طی مدت 6 ماه برای هر کیلو محصول 400 الی 450 تومان از باغدار درخواست کرده‌اند، نرخی که صنعت و معدن برای نگهداری هر کیلو محصول به مدت 6 ماه اعلام کرده است، 270 تومان بود.

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی شهرستان دماوند گفت: افزایش قیمت سردخانه‌ها باید منطقی باشد و نظارت لازم در این خصوص صورت گیرد نه اینکه قیمت دو برابر افزایش یابد و باغدار متضرر شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا