رئیس جهاد کشاورزی شهرستان دماوند:

شناسایی بیش از 9 هزار ساخت و ساز غیرمجاز در اراضی کشاروزی دماوند/ تخریب 576 مورد ساخت و ساز غیرمجاز در اراضی کشاورزی دماوند از ابتدای سال تاکنون/ ایجاد 275 مورد اشتغال توسط جهاد کشاورزی دماوند در سال جاری

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان دماوند از شناسایی بیش از 9 هزار ساخت و ساز غیرمجاز در اراضی کشاروزی این شهرستان خبر داد و گفت: از ابتدای سال تاکنون 275 مورد اشتغال توسط جهاد کشاورزی دماوند ایجاد شده است.

حسین اردلانی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری تارود دماوند اظهار کرد: با توجه به گشت‌هایی که توسط جهاد کشاورزی با هدف پیشگیری و جلوگیری از ساخت سازهای غیرمجاز صورت می‌گیرد در قالب سه واحد گشت روزانه از محل‌ها بازدید می‌کنند.

وی افزود: از ابتدای سال تاکنون 576 مورد اعمال تبصره دو ماده 10 ماده 10 قانون اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها داشتیم که حدود 9 هزار و 560 مورد شناسایی شده و 409 مورد شکایت در دستگاه قضایی صورت گرفته است.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان دماوند یکی از اهداف جهاد کشاورزی راهنمایی و ارشاد مردم جهت جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز و حفظ اراضی کشاورزی دانست و گفت: شهرستان دماوند قطب کشاورزی منظقه و استان تهران به شمار می‌رود.

اردلانی ادامه داد: در اغلب روستاها تصرفات یا تغییر کاربری اراضی و ساخت و سازها در باغات صورت می‌گیرد و بیشترین هدف ما جلوگیری از این ساخت و سازها در اراضی است.

وی گفت: خوشبختانه از طریق اقدامات و خدمات تخصصی به کشاورزان توانسته‌ایم تا کنون از افت محصول جلوگیری کنیم اما به علت تغییر کاربری‌ها، اراضی و خاک که برای کشاورزی مهم است صدمه دیده و تحت تأثیر قرار می‌گیرند.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان دماوند بیان کرد: در زمینه کارآفرینی با پیگیری‌های اداره ترویج و نظام مهندسی و برگزاری کلاس‌ها در طول سال، شاهد این هستیم که در بیشتر روستاها این اشتیاق برای ایجاد مشاغل خانگی وجود دارد و جهاد کشاورزی از طریق معرفی این افراد برای دریافت تسهیلات حمایت می‌کند.

*اختلاف بهره‌بردار با سازمان اتکا در تامین آب علت تعطیلی واحد تولیدی  توت فرنگی در دماوند می‌باشد/ ارزش افزوده برای اراضی کشاورزی شهرستان دماوند مشکلاتی را در تولید و قیمت محصولات ایجاد کرده است

اردلانی با بین اینکه از ابتدای سال تاکنون در کل بخش‌های جهاد کشاورزی 275 مورد اشتغال ایجاد شده است، عنوان کرد: در مورد علت تعطیلی اشتغال کارآفرینی که روزانه یک تن توت فرنگی تولید می‌کرد باید بگویم که این کارآفرین یک قرارداد با سازمان اتکا بسته بود و تولیداتش خوب بود اما اختلافات داخلی با این سازمان پیدا کرد که گویا بیشتر در زمینه تأمین آب بوده است.

وی افزود: با توجه به مشکلات منابع آبی اتکا این واحد تولیدی با مشکلاتی روبرو شد، این موضوع در دست پیگیری است تا این تولید کننده دوباره آغاز به کار کند و جهاد کشاورزی هم در این زمینه خسارت سرمازدگی دو میلیاردی را چندین مرحله برای دریافت تسهیلات برای ایجاد و سرمایه در گردش به بانک معرفی کرده است.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان دماوند در خصوص علت‌های مختلف خریداری سیب زمینی‌های همدان و اصفهان به جای دماوند، گفت: ارزش افزوده برای اراضی کشاورزی شهرستان دماوند، مشکلاتی در تولید و قیمت محصولات برخی از محصولات ایجاد کرده است.

*کشت محصولات کشاورزی جایگزین را از لحاظ اقتصادی و مصرف آب به صرفه در دستور کار داریم/ کاهش تولید محصول سیب زمینی در شهرستان دماوند نسبت به سال گذشته

اردلانی با بیان اینکه جهاد کشاورزی با این حال پیش‌بینی‌هایی کرده است تا کشت محصولات جایگزین که از لحاظ اقتصادی و مصرف آب به صرفه باشند، مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد: در راستای هدف مذکور کلاس‌های آموزشی متعددی برگزار شده و در یک ماه اخیر کلاس الگوی کشت و کشت جایگزین برای کشاورزان برگزار شد.

وی تصریح کرد: تولید سیب زمینی در این شهرستان در گذشته بیش از هزار هکتار بود که به دلیل مشکلات مذکور این رقم کاهش یافته است، در حال حاضر این رقم به 200 تا 300 هکتار می‌رسد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا