معاون وزیر راه و شهرسازی:

تملک پروژه کنارگذر جنوبی گیلاوند هزینه سنگینی به همراه دارد/ احداث پل‌روگذر در منطقه گیلاوند ۴ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تملک پروژه کنارگذر جنوبی گیلاوند هزینه سنگینی به همراه دارد، گفت: احداث پل‌روگذر در منطقه گیلاوند چهار هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

به گزارش پایگاه خبری تارود دماوند، خیرالله خادمی در نشست تخصصی مسئولان شهرستان دماوند برای احداث کمربندی گیلاوند اظهار داشت: کنارگذر شهرستان دماوند از نیازهای واقعی کشور است زیرا تنها بزرگراه به شمال کشور است و بزرگراه دیگر منتهی به مازندران نداریم همچنین خودروهای سنگین به استان‌های شمالی و خراسان از این مسیر عبور می‌کنند لذا این مسیر یک شاهراه مهم و استراتژیک برای کشور است.

وی با اشاره به ترافیکهای سنگین در این محور اظهار کرد: بارها از این محورها از جمله کنارگذر جنوبی به همراه مسئولان و نماینده شهرستان بازدید انجام داده‌ایم، در زمانی تملک آن 250 میلیارد تومان برآورد شده بود و همان زمان هم اعلام شد که امکان پذیر نیست و هزینه بسیار سنگینی موردنیاز است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: عددی که به نظر می‌آید می‌توان پروژه را با آن اجرایی کرد بین 3 تا 4 هزار میلیارد تومان است حتی برای عبور از این منطقه پل روگذر را نیز بررسی و جانمایی کرده‌ایم، ‌طول پل 7 تا 8 کیلومتر بود و وردی و خروجی‌ها دچار اشکال می‌شدند لذا کار احداث پل بسیار سخت و هزینه در سال‌های گذشته دو برابر هزینه اجرا بر روی زمین در شمال و جنوب بود.

خادمی ادامه داد: در حال حاضر نیز هزینه هر کیلومتر پل 500 میلیارد تومان برآورد می‌شود و برای 8 کیلومتر حدود 4000 میلیارد تومان نیاز است.

وی تصریح کرد: در روز حدود 40 هزار وسیله نقلیه در محورها تردد می‌کنند و اگر پروژه اجرا شود یک آزادراه اقتصادی خواهد بود اما به شرطی که بنیاد یا قرارگاه کمک کنند و تردد خودروهای سنگین در مسیر فعلی ممنوع شود.

*استفاده از ظرفیت‌های زمین و مسکن برای تامین بودجه کمربندی گیلاوند/ برای جذب سرمایه‌گذاری اجرای کمربندی کاملا آمادگی داریم

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه برای جذب سرمایه‌گذاری کاملا امادگی داریم اضافه کرد: کمبود منابع مالی در بودجه بسیار جدی است و راه و شهرسازی به دنبال راهکارهایی برای تامین مالی از روش‌های دیگر است، یکی از این راهکارها استفاده از ظرفیتهای زمین و مسکن است و باید استفاده از ظرفیت راه ها و زمین نیز به آن اضافه شود.

خادمی گفت: اگر بزرگراه احداث شود باید ظرفیت برخورداری از حاشیه آن نیز برای وزارت راه و شهرسازی مهیا شود که این مهم در قانون 1401 آورده شده است.

وی عنوان کرد: اکثر محورهای جنوبی و بخشی از محورهای شمالی تصرف شده‌اند و ترافیک نیز مشکلاتی ایجاد کرده است لذا تا چند سال آینده باید مشکلات برطرف شوند.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: محیط زیست نیز موانع و قوانین خود را دارد اما می‌توان به صورت موقت اقداماتی را انجام داد و حداقل امسال ردیف اعتباری جذب شود.

خادمی ادامه داد: نمی‌دانیم که چه مقدار از محورها تصرف شده و ویلا یا ساخت و سازهای مجاز یا غیرمجاز در آنها ساخته شده است، حاضریم محورهای دیگر را نیز بررسی کنیم اما نمی‌توانیم کاری کنیم که راه طولانی شود بلکه مسیر باید برای ترددکنندگان جذاب و کوتاه باشد.

*ورود بخش خصوصی برای اجرای کمربندی گیلاوند موثر خواهد بود/ سرمایه‌گذاری از طریق تهاتر زمین برای اجرای کمربندی گیلاوند صورت گیرد

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: گزارشات مستدل‌تری نیاز است تا پروژه محور اجرایی شود، اگر سرمایه‌گذاری از طریق تهاتر و… صورت گیرد و عوارض آزادراهی دریافت کنیم اقتصادی خواهد بود زیرا تمام آزادراه‌های اطراف تهران اقتصادی هستند؛ ترافیک بسیار زیاد است و هزینه‌ها را جبران می‌کنند.

خادمی تاکید داشت: ورود بخش خصوصی موثر خواهد بود و موجب گره گشایی از مشکلات خواهد شد و حاضریم شرایطی را ایجاد کنیم که برای بخش خصوصی به صرفه باشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا