انتقال آب تارود با مطالعه اما برای چه؟/1

نخستین نشست شورای حفاظت منابع آب شهرستان دماوند پیرامون انتقال آب رودخانه تارود به هومند آبسرد برگزار شد.

خبرگزاری فارس: کاهش 35 درصدی روان‏‌آب‏ها در رودخانه‏‌های کشور

این نشست با حضور مدیرعامل شرکت آب منطقه‌‏ای تهران، نماینده مردم شهرستان‌‏های دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی، فرماندار دماوند، ائمه جمعه شهرهای دماوند و آبسرد، مدیرکل آبفای روستایی استان تهران، شهرداران، رؤسای شوراهای اسلامی کیلان و آبسرد و جمعی از مسئولان و کارشناسان امور آب و فاضلاب شهرس و روستایی شهرستان دماوند در سالن جلسات شهید رجایی فرمانداری شهرستان دماوند برگزار شد.

خسرو ارتقایی صبح امروز در نخستین نشست شورای حفاظت منابع آب شهرستان دماوند که با حضور کارشناسان و مدیران امور آبفا در منطقه برگزار شد، بیان کرد: تمام مجاری آب‏‌های سطحی از رودخانه جاجرود تا گدوک را مورد مطالعه قرار دادیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌‏ای تهران اظهار کرد: به دلیل وضعی که در منابع آبی کشور وجود دارد، چندین برابر دریاچه ارومیه آب از دست داده‌‏ایم.

ارتقایی با بیان اینکه متولی تأمین آب شرکت آب منطقه‌‏ای تهران است، افزود: آماری که امروز در تمام رودخانه‏‌های کشور بررسی شده و به آن دست یافته‏‌ایم، نشان می‏دهد که 35 درصد روان‏‌آب‏ها کاهش پیدا کرده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌‏ای تهران تصریح کرد: این میزان بارندگی نسبت به همان اندازه‌‏ای که در سال گذشته است، مورد سنجش و مقایسه قرار می‏‌گیرد.

ارتقایی ادامه داد: اگر میزان بارندگی متوسط 320 میلی‏متر در سال باشد، با سالی مقایسه می‏‌شود که همان مقدار روان‏‌آب وجود داشته و این آمار استحصال می‏‌شود.

وی با اشاره به کاهش 35 درصدی روان‏‌آب‏ها در رودخانه‏‌های کشور گفت: در مورد رودخانه حبله‏‌رود در شهرستان فیروزکوه با جزئیات خوبی مطالعه کردیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‏‌ای تهران با بیان اینکه تمام برداشت‏‌ها را اندازه‌‏گیری کردیم، افزود: در ورودی بنه‌کوه که در ابتدای دشت گرمسار وجود دارد، حدود 30 درصد کاهش آب گزارش شد و از 240 میلیون لیتر آب ورودی به 170 میلیون لیتر رسیده‌‏ایم.

ارتقایی با بیان اینکه مسئولان وزارت نیرو ادعا کردند که آب زیادی از این محدوده برداشت شده است، گفت: اگر کل مردم آن منطقه از آب استفاده می‌‏کردند و اراضی را مورد بهره‌‏برداری قرار می‏دادند، معمولا میزان کم‏تری برداشت اتفاق می‏‌افتاد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌‏ای تهران در این جلسه اظهار داشت: خشکسالی‏‌های پی در پی، وضعی که در سفره‏‌های آب زیرزمینی وجود دارد، فرهنگ استفاده مردم از مصرف آب و ارزش پیدا کردن آب، همه باعث شده است تا با همان مقدار بارندگی همیشگی، میزان روان‌‏آب‏ها 30 درصد کاهش پیدا کند.

خسرو ارتقایی با بیان اینکه این میزان آب در نقاط مختلف کشور متغیر است، خاطرنشان کرد: در رودخانه چالوس که در آن مناطق صخره‏ای وجود دارد، این کاهش را شاهد بودیم و این واقعیتی است که منابع دچار این مشکل شده‏‌اند و برای هر کدام برنامه مشخصی داریم.

وی با بیان اینکه آنچه ما را در تأمین منابع محدود می‏‌کند کمیته تخصیص وزارت نیرو است، افزود: این کمیته اجازه انتقال آب از یک منطقه به منطقه دیگر را نمی‏‌دهد و همه باید از آب در طول مسیر استفاده کنند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‏‌ای تهران در خصوص سد ماملو اظهار کرد: حدود 35 میلیون لیتر آب این سد منوط به بهره‏‌برداری از رودخانه تارود است.

ارتقایی ادامه داد: اگر 240 میلیون لیتر مخزن آب داریم، 35 میلیون آن بر اساس آبی است که وارد سد می‏‌شود و بقیه آن سرریز سد لتیان است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‏‌ای تهران افزود: مردم دماوند در گذشته از آب رودخانه تارود و تیزآب استفاده می‏‌کردند.

*انتقال آب تارود به هومند آبسرد انجام می‏‌شود

فرماندار شهرستان دماوند از انتقال آب رودخانه تارود به هومند آبسرد و تشکیل هیئت امنایی برای نظارت بر آن خبر داد.

خبرگزاری فارس: انتقال آب تارود به هومند آبسرد انجام می‏‌شود

ناصر محمودی‌فرد در نخستین نشست شورای حفاظت منابع آب شهرستان دماوند با بیان اینکه کشور با مشکل کمبود آب مواجه بوده و حجم آب سفره‏‌های زیرزمینی کاهش پیدا کرده است، اظهار کرد: دماوند منطقه کشاورزی بوده و انتظاراتی که در بارش نزولات آسمانی داشتیم، برآورده نشده است.

وی افزود: امسال پیش‌‏بینی کردیم قبل از این‏که به شرایط وخیم برسیم، برنامه‌ریزی و سیاست‌‏گذاری کنیم تا در این حوزه به کم‏ترین مشکلات برخورد کنیم.

فرماندار شهرستان دماوند با اشاره به موضوع انتقال آب به هومند آبسرد گفت: انتقال آب به هومند سال‏‌ها دچار مشکلات بوده و مردم دماوند نسبت به این انتقال نگرانی‏‌هایی داشتند.

محمودی‏‌فرد با بیان اینکه این نیازی است که باید برای رشد منطقه آبسرد بدان توجه شود، تصریح کرد: انتقال آب به هومند باعث ذخیره‏‌سازی آب در چاه‏‌ها و دشت‏‌های آن منطقه می‏‌شود.

وی اظهار کرد: مقرر شد برای رفع این نگرانی این جلسه برگزار شود و از کارشناسان و مسئولان امور آب دعوت کردیم تا در این جلسه راه‏کارهایی ارائه شود تا مشکلات را رفع کنیم.

فرماندار شهرستان دماوند با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت عزم ملی و مدیریت جهادی در سیاست‌‏های اقتصادی و فرهنگی اظهار کرد: با توجه به جایگاه جغرافیایی کشور، در بحث آب با مشکل روبه‌‏رو هستیم.

وی با بیان اینکه در مناطقی از شهرستان دماوند هم‏چون دشت هومند در فصل زراعی به علت کاهش سطح آب‏های زیر زمینی مشکلات بیشتری داریم، افزود: اگر امروز درباره آن چاره‌‏اندیشی صورت نگیرد، در آینده نزدیک همه زمین‏‌های حاصل‏خیز کشاورزی این منطقه با خشکی زمین از بین می‌رود.

محمودی‏‌فرد با اشاره به بازدید و جلسات متعددی که تاکنون در این زمینه انجام شده است، گفت: این جلسه با نگاه کارشناسی از سوی متولیان این امر برگزار شده و با پیشنهادهای مسئولان استانی، برای رفع این مشکل و آنچه خیر و صلاح مردم است، با کار اصولی اقدام می‏‌شود.

فرماندار شهرستان دماوند به طرح انتقال آب رودخانه تاررود دماوند به دشت همند آبسرد به منظور تغذیه منابع آبی اشاره کرد و افزود: این طرح از چند سال پیش مورد مطالعه قرار گرفته است.

فرماندار دماوند تصریح کرد: طبق مجوزهای اخذ شده از وزارت نیرو، در فصول غیر زراعی یعنی ماه‏‌های آبان تا اردیبهشت ماه آب مازاد این رودخانه را به وسیله لوله به دشت همند آبسرد منتقل سازد تا بتواند سفره‏‌های زیرزمینی آن را تغذیه کند.

وی اظهار کرد: مردم شهر دماوند که از آب رودخانه تاررود در فصل زراعی استفاده می‏‌کنند، اطمینان داشته باشند، این آب در فصل غیر زراعی و طبق سهمیه وزارت نیرو به دشت همند آبسرد می‏‌رود و هیچ مشکلی در آبیاری اراضی کشاورزی ایجاد نمی‏‌کند.

محمودی‏‌فرد تصریح کرد: کشاورزان دماوندی می‏توانند با تشکیل هیئت امنایی، بر انجام فرایند انتقال آب به دشت همند آبسرد نظارت و از این پروژه اطمینان داشته باشند.

tarood

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا