مرمت شبستان قدیمی مسجد جامع دماوند در دستور کار است/ قسمتی از مسجد جامع دماوند به موزه قرآن و نسخ خطی قدیمی و نفیس تبدیل خواهد شد

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان دماوند با بیان اینکه مرمت شبستان قدیمی مسجد جامع دماوند در دستور کار است، گفت: قسمتی از مسجد جامع دماوند به موزه قرآن و نسخ خطی قدیمی و نفیس تبدیل خواهد شد.

شهرام شریفی در گفت‌وگو با خبرنگار  پایگاه خبری تارود دماوند در خصوص پروژه‌های عمرانی اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان دماوند اظهار داشت: از ابتدای سال با توجه به اهمیت برخی از بناها و تاسیسات تاریخی اقدام به مرمت پل تاریخی دلیچای کردیم این پل سالها پیش دچار تخریب شده و نیاز به استحکام بخشی و مرمت داشت.

وی افزود: پل دلیچای در ابتدای سال در اولویت قرار گرفت و مرمت آن تکمیل شد، 250 میلیون تومان قرارداد بودجه بود که 180 میلیون تومان برای مرمت پل هزینه و مابقی صرف مالیات و کسورات شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان دماوند گفت: برای امامزاده قاسم تاسکین نیز به علت تخریبهای بسیاری که داشت و سالها مرمت نشده و در حال فروریختن بود بودجه در نظر گرفته و ساماندهی شد.

شریفی ادامه داد: درحال حاضر با همکاری اوقاف اقدام به مرمت گنبد امامزاده عبداله عبیداله در محله درویش کرده‌ایم؛ همچنین با کمک شهرداری و هیات امنای مسجد جامع شهر دماوند در نظر داریم شبستان قدیمی مسجد را مرمت کنیم.

وی تصریح کرد: شبستان قدیمی مسجد جامع یکی از قدیمی‌ترین بخش‌های مسجد جامع شهر دماوند است برای همین در مورد کاربری هایی که می‌تواند داشته باشد رایزنی های بسیاری صورت گرفت.

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان دماوند بیان داشت: با توجه به اینکه مسجد جامع دارای کتیبه‌های تاریخی است و بسیاری از نسخ و کتب و قرآن‌های قدیمی در آنجا نگهداری شده است، تصمیم گرفته شده که در نهایت تبدیل به موزه قرآن و نسخ خطی قدیمی و نفیس تبدیل شود.

شریفی گفت: در فاز اول این موزه مقرر شده که ابتدا پاکسازی صورت گیرد و مصالح به کار رفته و کفپوش مرمت شود، در مرحله دوم تجهیز و قرار گرفتن تاسیسات برقی و نصب ویترین و فضای نمایشگاهی دیده شده است.

وی بیان داشت: 300 میلیون تومان برای فاز اول در نظر گرفته شده است که با کمک خیرین، شهرداری دماوند، هیات امنا و اوقاف تامین خواهد شد و فضای موردنظر حدود 200 مترمربع مساحت دارد.

شریفی گفت: شبستان در گذشته بخش قدیمی مسجد بود و بعدا مسجد از این نقطه توسعه پیدا کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا