حمایت مالی از کشاورزان و باغداران دماوند کی صورت می‌پذیرد؟

وعده‌های سرخرمن مسئولان در پرداخت خسارت سرمازدگی باغداران دماوند/ عدم تخصیص وام به کشاورزان خسارت دیده سرمازدگی در دماوند/ توسعه کشاورزی دماوند فقط در حد شعار مسئولان باقی مانده است

پرداخت خسارت سرمازدگی باغداران دماوند به وعده‌های سرخرمن مسئولان تبدیل شده و توسعه کشاورزی منطقه دماوند فقط در حد شعار مسئولان باقی مانده است.

به گزارش پایگاه خبری تارود دماوند، حدود ۹ ماه از خسارت ناشی از سرمازدگی محصولات باغات در شهرستان دماوند می‌گذرد؛ علی رغم بازدید زیاد مسئولان استانی و کشوری و اعلام خسارت ۹۰ درصدی ناشی از سرمازدگی باغات هنوز هیچ یک از وعده‌های مسئولین عملی نشده و باغداران امیدوار به وعده‌های توخالی و سرخرمن مسئولان هستند.

نامه‌ای مبنی بر درخواست مدیریت شعب بانک کشاورزی استان تهران از نماینده دماوند و فیروزکوه در خصوص همکاری با امهال وام بهره‌برداران بخش کشاورزی آسیب دیده از خسارت سرمازدگی که امید را در دل کشاورزان و باغداران منطقه زنده خواهد کرد.

متأسفانه بهره‌برداران بخش کشاورزان در این رابطه به بانک‌های عامل مراجعه کردند و نتیجه‌ای نگرفتند و اعتراض خود را با ارسال پیام اعلام داشتند.

یکی از کشاورزان منطقه گفت: متأسفانه هیچ بانکی در خصوص وام به کشاورزان خسارت دیده اقدامی نکرده و بانک‌های کشاورزی هم اعلام داشتند دستورالعملی در این خصوص ارسال نشده است.

باغدار دیگر در خصوص این نامه اظهار داشت: تمام امورات زندگی ما از طریق فروش محصولات تأمین می‌شد، ولی امسال بیشترین ضربه اقتصادی بر پیکره خانواده ما وارد شد و مسئولان هم وعده‌های بی‌ثمر دادند که متأسفانه عنایتی صورت نگرفته است.

یکی دیگر از باغداران منطقه عنوان کرد: متأسفانه دلالان اقتصادی گردوهای اطراف را در خود شهرستان دماوند با نام گردوی دماوند فروختند و سرمایه هنگفتی نصیبشان گردید و از اسم محصول ما بهره کافی را بردند

البته ناگفته نماید دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی شهرستان دماوند در یک نشستی با مسئولان از کاهش ۷۰ درصدی تولید محصول سیب درختی در باغات منطقه دماوند خبر داده بود و اظهار داشت: هنوز از بیمه محصولات کشاورزی برای جبران خسارت سرمازدگی باغداران دماوند خبری نیست؛ متأسفانه سرمازدگی موجب کاهش کشت و برداشت محصولات شده است.

و با توجه به برداشت محصول سیب‌زمینی گفت: امسال شهرستان دماوند با کمبود شدید محصول سیب‌زمینی مواجه بود که باز دلالان سیب‌زمینی شهرستان‌های دیگر را جای سیب‌زمینی آبسرد به مردم فروختند.

*خسارت ۸۰ تا ۹۰ درصدی سرمازدگی به باغات دماوند موجب کاهش تولید میوه‌های بهاره شد

در همین راستا بهروز عیدیان، معاون اداری و مالی اداره جهاد کشاورزی شهرستان دماوند در گفتگوی چند ماهه اخیر خود عنوان کرد: سال گذشته ۹۳۵ تن محصول آلبالو و سه هزار و ۶۴ تن محصول گیلاس از باغ‌های شهرستان دماوند برداشت شد، اما در سال جاری با توجه سرمازدگی حدود ۵۰۰ تن محصول گیلاس و ۱۰۰ تن محصول آلبالو برداشت گردید.

وی همچنین در مورد میزان برداشت محصولات باغی همچون هلو و زردآلو در سال جاری گفت: سال گذشته ۱۱ هزار تن محصول هلو از باغ‌های شهرستان دماوند برداشت شد، اما امسال این رقم به ۱۰ درصد و به عبارتی حدود یک‌هزار و ۱۰۰ تن رسید و میزان برداشت محصولات زرد آلو و قیسی نیز در سال گذشته حدود یک‌هزار و ۹۸۰ تن بوده است.

معاون اداری و مالی اداره جهاد کشاورزی شهرستان دماوند خاطرنشان کرده بود که به طور کلی امسال محصولات بهاره شهرستان دماوند بیش از ۸۰ الی ۹۰ درصد دچار سرمازدگی شدند.

همچنین نماینده مردم شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه در مجلس شورای اسلامی در خصوص پرداخت خسارات کشاورزان در یک نشست خبری گفت: در این رابطه دو اقدام اساسی صورت گرفت که یکی از آنها مربوط به این بود کلیه بهره‌بردارانی که وام کشاورزی دارند سه سال استمهال به آنها تعلق گردید و دستوراتی برای بانک‌های کشاورزی و صادرات گرفته شده است.

میرزایی نیکو افزود: در این رابطه مصوبه هیئت دولت را داریم که به وزیر جهاد کشاورزی ابلاغ شده است که مواردی بوده در شهرستان دماوند انجام شده است و اختلافی در نوع وام وجود دارد که باید پنج درصد آن را پرداخت کنند.

وی در پاسخ به اینکه کشاورزان دلخوری داشته و وام‌های استمهال را دریافت نکردند، گفت: هر کسی که وام کشاورزی دریافت کرده و تا سال ۹۶ این وام دریافت شده است با پرداخت پنج درصد می‌تواند تا سه سال استمهال کند و این مصوبه هیئت دولت و ابلاغ شده است.

حال با همه این خسارت آیا آوردن وزیر و معاون و … کار ساز بوده است که با این همه وعده وعید سعی داشتند امید را در دل کشاورزان زنده نگه دارند.

باز وعده‌های سرخرمن بوده است مگر نه اینکه شعار مسئولان ما توسعه کشاورزی در شهرستان دماوند است، پس حمایت مالی به کشاورز و باغدار کی صورت می‌پذیرد.

پرداخت خسارت سرمازدگی باغداران دماوند پرداخت خسارت سرمازدگی باغداران دماوند پرداخت خسارت سرمازدگی باغداران دماوند پرداخت خسارت سرمازدگی باغداران دماوند

گزارش از شمیم علاءالدینی

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا