دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی شهرستان دماوند:

کاهش 70 درصدی تولید محصول سیب درختی در باغات منطقه دماوند/ کاهش کشت و برداشت محصول سیب زمینی  در منطقه آبسرد/ هنوز از بیمه محصولات کشاورزی برای جبران خسارت‌ سرمازدگی باغداران دماوند خبری نیست

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی شهرستان دماوند از کاهش 70 درصدی تولید محصول سیب درختی در باغات منطقه دماوند خبر داد و گفت: هنوز از بیمه محصولات کشاورزی برای جبران خسارت‌ سرمازدگی باغداران دماوند خبری نیست.

به گزارش پایگاه خبری تارود دماوند، حسین غیبی در نشست ستاد تنظیم بازار شهرستان دماوند اظهار کرد: برداشت‌ها نشان دهنده کاهش تولید محصول سیب درختی نسبت به سال قبل است و تولید این میوه امسال 30 درصد است.

وی افزود: همچنین در سال‌های گذشته تولید محصول سیب درختی حدود 250 هزار تن اعلام شده بود؛ اما امسال بین 60 تا 70 هزار تن برداشت شده است که کاهش حدود 70 درصدی را نشان می‌دهد.

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی شهرستان دماوند بیان کرد: محصول سیب قرمز درختی نیز بسیار کاهش یافته و برخی باغات 5 درصد نیز محصول نداشتند که به دلیل وضعیت جوی است، اما در تولید محصول سیب درختی زرد وضعیت بهتری برخورداریم.

غیبی عنوان کرد: مقدار بار محصولات باغی موجود در سردخانه‌ها بسیار کم است که 10 تا 15 درصد از ظرفیتشان را تشکیل می‌دهد و بقیه به بازار و شهرستان‌های دیگر منتقل شده است.

*میزان تولید محصول گردو در باغات دماوند امسال 5 درصد است

وی با اشاره به میزان تولید محصول گردو خسارت سرمازدگی 90 تا 100 درصد آن در باغات منطقه دماوند، گفت: در تولید محصول گردو نیز با کاهش شدید روبرو هستیم و میزان این تولید 5 درصد است، متأسفانه از شهرهای دیگر گردوی نامرغوب با بنرهای گردوی دماوند به فروش می‌رسد که باید برخورد شود و در این خصوص متولیان باید این بنرها را جمع‌آوری کنند که اغلب در کنار جاده‌ها هستند.

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی شهرستان دماوند ادامه داد: طی دو سه سال اخیر حدود یک هزار هکتار از بهترین باغات تغییر کاربری دادند و مسلماً در سالهای آینده با کاهش تولید روبرو خواهیم شد.

*کاهش کشت و برداشت محصول سیب زمینی  در منطقه آبسرد/ منطقه آبسرد در زمینه پرورش «گل‌ و گیاه» نمونه است/ فعالیت 120 گل‌کار  در  گلخانه‌های دماوند

غیبی در خصوص میزان کشت محصول سیب زمینی بیان کرد: در زراعت نیز کشت و برداشت سیب زمینی کاهش یافته است از جهاد کشاورزی درخواست داریم که کشت جایگزین برای آن حداقل در منطقه آبسرد را در نظر بگیرند چون قطعات زمین کوچک شده و کشاورز رغبتی برای تولید ندارد.

وی افزود: در حال حضار گلخانه‌های سنتی فعال هستند و در نظام صنفی حدود 120 گل‌کار فعال در این گلخانه‌ها مشغول بکار هستند و آبسرد در زمینه تولید گل نمونه است.

*هنوز از بیمه محصولات کشاورزی برای جبران خسارت‌ سرمازدگی باغداران دماوند خبری نیست

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی شهرستان دماوند تاکید کرد: با توجه به شرایط فعلی دولت در زمینه سرمازدگی باغات و اعطای تسهیلات اقدامی نکرده است و اعتراضاتی در این زمینه داشته‌ایم و هنوز اعتبارات بانکی تأمین نشده است.

غیبی در پایان گفت: با توجه به حضور مسئولان کشوری در منطقه همچنین از بیمه محصولات کشاورزی نیز هنوز خبری نشده است و مسلماً شاهد اعتراضات کشاورزان خواهیم بود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا