رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دماوند:

مشارکت 35 هزار نفر از شهرستان دماوند در طرح ملی کنترل فشارخون/ حدود 4000 نفر از جمعیت بالای 30 سال شهرستان دماوند دارای فشار خون بالا هستند 

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دماوند از مشارکت 35 هزار نفر در طرح ملی کنترل فشارخون سال 98 خبر داد و گفت: حدود 4000 نفر از جمعیت بالای 30 سال شهرستان دماوند دارای فشار خون بالا هستند.

حسن خیرخواه در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری تارود دماوند اظهار کرد: طرح کنترل فشار خون با موفقیت کامل در سطح شهرستان دماوند اجرا شد و عملکرد شبکه بهداشت و درمان این شهرستان مطلوب‌تر بوده است.

وی افزود: اطلاع‌رسانی طرح کنترل فشار خون از 27 اردیبهشت‌ماه شروع شد و تا 15 تیرماه به پایان مرحله اجرایی رسید، اجرای این طرح رسماً از 17 خرداد شروع شده بود.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دماوند ادامه داد: در این طرح باید فشار خون 50 درصد از جمعیت بالای 30 سال شهرستان دماوند اندازه‌گیری می‌شد که شبکه بهداشت دماوند بیش از این رقم را محقق کرده است و حدود 80 درصد از جمعیت هدف در این طرح شرکت کردند.

خیرخواه عنوان کرد: از جمعیت 39 هزار نفر بالای 30 سال در شهرستان باید 19 هزار نفر تحت پوشش طرح قرار می‌گرفتند که طبق آخرین آمار تا امروز کنترل فشار خون برای 35 هزار و 31 نفر از دماوندی‌ها انجام شد که این رقم خوبی است.

وی ادامه داد: کد ملی تمام این افراد در سامانه ثبت می‌شود و طبق این سامانه دماوند در اجرای این طرح به نسبت جمعیت از 20 دانشگاه علوم پزشکی در کشور بالاتر است.

*47 ایستگاه کنترل فشار خون در شهرستان دماوند مستقر بود

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دماوند گفت: در سطح شهرستان دماوند 47 ایستگاه کنترل فشار خون مستقر بود، برای اجرای این طرح به تمامی ادارات شلوغ، دادگستری‌ها، پارک‌ها و هر گونه تجمع همچون نماز جمعه اکیپ فرستادیم.

وی بیان کرد: 180 کاربر را مشخص کرده و برای آنها کاربری‌هایی همچون ثبت در سامانه و کنترل فشار خون تعریف کردیم که براساس مکان و موقعیت به این مهم پرداختند.

خیرخواه افزود: دورترین خانه‌های بهداشت نیز این طرح را اجرا کردند و فشار خون 100 درصد جمعیت بالای 30 سال تحت پوشش خانه‌های بهداشت کنترل شد، همچنین 100 درصد جامعه هدف مراکز روستایی تحت پوشش قرار گرفتند.

وی اظهار کرد: تا امروز در سطح کشور برای حدود 29 میلیون نفر کنترل فشار خون انجام شد که از کل این جمعیت 40 درصد فشار خون طبیعی داشتند.

*40 درصد از جمعیت بالای 30 سال شهرستان دماوند دارای فشار خون طبیعی هستند

خیرخواه ادامه داد: در دماوند نیز 40 درصد از افرادی که در طرح شرکت داشتند، دارای فشار خون طبیعی بودند، 41 درصد فشار خون بین 12 تا 13.9 داشتند و 12 درصد از جمعیت فشار خون درجه یک داشتند که از 14 تا 16.9 را شامل می‌شود.

وی تصریح کرد: فشار خون 3.9 درصد از جمعیت درجه دو بود که تقریباً از 16 تا 18 را شامل می‌شد، 1.4 درصد نیز فشار خون بالای 18 روی 110 داشتند که اقدام فوری در محل برای آنها انجام شد و یا در سطح شهرستان چند مورد اعزام به بیمارستان با آمبولانس صورت گرفت.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دماوند گفت: از 35 هزار نفری که در دماوند در این طرح شرکت داشتند، 14 هزار نفر از فشار خون طبیعی برخوردار هستند، فشار خون 14 هزار نفر تا 13.9 درصد است و حدود 4000 نفر فشار خون بالا دارند که در مراحل بعدی برای انجام مراقبت‌های بعدی به آنها پیامک ارسال می‌شود.

*بیش از 1300 نفر جمعیت بالای 30 در شهرستان دماوند فشار خون بالای 16 دارند

وی بیان کرد: بیش از 1300 نفر نیز فشار خون بالای 16 دارند که مراحل پیگیری برای آنها نیز انجام می‌شود، 490 نفر فشار خون بالای 18 داشتند که اقدام فوری و پیگیری‌ها برای آنها انجام شده است.

خیرخواه افزود: این طرح کاملاً به اهداف خود رسید و افرادی که از فشار خون بالای خود خبر نداشتند شناسایی شده و از آن اطلاع پیدا کردند، همچنین افرادی که مطلع بودند اما درمانشان مناسب نبود مورد پیگیری درمانی قرار گرفتند.

وی عنوان کرد: مشارکت مردمی در این طرح بسیار خوب بود، از 29 میلیون نفر شرکت کننده در طرح شاید 7 یا 8 میلیون نفر نیز فشار خون گرفته‌اند که یا اتباع بوده‌اند و کد ملی نداشته‌اند و یا به هر دلیل دیگری فشار خون گرفته‌اند اما در سامانه ثبت نشده است.

خیرخواه ادامه داد: علیرغم اینکه اطلاع‌رسانی ملی و کلی به نحو مطلوب نبود اما مشارکت مردم بسیار خوب بود، دماوند نیز با وجود مشکلات توانست این طرح را اطلاع‌رسانی کند و پرسنل شبکه بهداشت در ایام تعطیلات و دیگر روزها در خدمت مردم بودند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دماوند گفت: دستگاه‌ها و ارگان‌های مختلفی اعم از فرمانداری، امام جمعه و دستگاه‌های اجرایی و رسانه‌ها در اجرای این طرح همراهی و کمک کردند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا