رئیس اتحادیه مشاوران املاک و نمایشگاه‌داران اتومبیل شهرستان دماوند:

کاهش 15 تا 20 قیمت ملک و آپارتمان در دماوند/ بنگاه‌های اتومبیل سیار در صورت داشتن قولنامه‌ به تعزیرات حکومتی معرفی می‌شوند

رئیس اتحادیه مشاوران املاک و نمایشگاه‌داران اتومبیل شهرستان دماوند از کاهش 15 تا 20 قیمت ملک و آپارتمان در این شهرستان خبر داد و گفت: بنگاه‌های اتومبیل سیار در صورت داشتن قولنامه‌ به تعزیرات حکومتی معرفی می‌شوند.

رضا میرزاکریمی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری تارود دماوند با اشاره به کاهش قیمت ملک و آپارتمان در شهرستان دماوند اظهار کرد: از اردیبهشت‌ماه سال جاری افت قیمت‌ها را در این حوزه شاهد شدیم، قیمت در ملک حدود 15 تا 20 درصد و در آپارتمان‌ها 15 تا 25 درصد کاهش یافت.

وی افزود: قانونا استیجاری‌ها باید 8 تا 12 درصد با سال‌های گذشته افزایش قیمت داشته باشند که اکثراً رعایت می‌کنند، اما تعدادی رعایت نمی‌کنند که با آنها برخورد می‌شود.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک و نمایشگاه‌داران اتومبیل شهرستان دماوند ادامه داد: به دفاتر املاک تذکر داده شده که از نوشتن قیمت‌های 40 تا 50 درصدی خودداری کنند در صورت عدم رعایت ما می‌توانیم با هماهنگی دستگاه قضایی و تعزیرات حکومتی حتی برای مالک پرونده‌سازی کرده و او را جریمه کنیم زیرا 25 تا 40 درصد اجاره بها را افزایش می‌دهند.

میرزاکریمی عنوان کرد: اتحادیه‌ها و اصناف می‌توانند در تخلفات صنفی دخالت کنند و کلاه برداری‌ها را به دادسرا هدایت کنند، همچنین عدم رعایت قانون صنفی گزارش داده می‌شود.

وی ادامه داد: چندین مورد از اجاره بها وجود داشته که در آن کلاهبرداری صورت گرفته و در تعزیرات حکومتی جریمه‌های سنگین 40 تا 50 میلیون تومانی برای آنها در نظر گرفته شده است.

*شناسایی 220 مشاور املاک غیرمجاز در دماوند

رئیس اتحادیه مشاوران املاک و نمایشگاه‌داران اتومبیل شهرستان دماوند در مورد مجوز واحدهای این اتحادیه صنفی گفت: 885 املاک مجاز با پروانه و 220 مورد غیرمجاز و در دست اقدام داریم که 40 مورد از آنها از سال گذشته تاکنون پلمب و تعطیل شده‌اند و 120 مورد اخطار پلمب گرفته‌اند.

میرزاکریمی بیان کرد: 25 دفتر نمایشگاه فروش خودرو در شهرستان دماوند وجود دارد که 7 دفتر غیرمجاز دیگر اخطار پلمب گرفته‌اند.

وی در خصوص بنگاه‌های اتومبیل سیار گفت: فعالیت در هر شکلی که باشد اگر قولنامه‌ای نوشته شده باشد و طرف قابل شناسایی باشد با وی برخورد و پرونده‌سازی می‌شود و به تعزیرات حکومتی ارسال می‌شود.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک و نمایشگاه‌داران اتومبیل شهرستان دماوند تصریح کرد: قراردادهایی معتبرند که پروانه کسب و نرخ نامه قانونی و مصوب کمیسیون نظارت را داشته باشند، قولنامه و مبایعه نامه‌های رسمی با سربرگ شهرستانی قابل اعتبارند و برای مبایعه نامه‌های ملک و اجاره‌ای نیز سربرگ شهرستانی با کد رهگیری هولوگرام دار معتبر هستند.

میرزاکریمی در خصوص رقم دریافتی کمیسیون‌ها ادامه داد: کمیسیون املاک با قیمت یک تا 50 میلیون تومان، 1.5 درصد، از 50 تا 300 میلیون تومان یک درصد، از 300 میلیون تومان به بالا نیم درصد به اضافه 9 درصد ارزش افزوده تقسیم بر دو است که از طرفین اخذ می‌شود.

وی تصریح کرد: برای نمایشگاه اتومبیل نیز قیمت‌ها مصوب و مشخص شده است و تا 25 درصد معامله انجام می‌شود که همه آنها مصوب هستند.

*مشکل اصلی اتحادیه فقط دایر شدن دفاتر املاک قارچ گونه است

رئیس اتحادیه مشاوران املاک و نمایشگاه‌داران اتومبیل شهرستان دماوند افزود: مردم می‌توانند تخلفات را به طور حضوری به اتحادیه‌ها گزارش دهند یا به بازرسی‌های اصناف شکایت کنند تا کارشناسان آنها را بررسی کنند.

میرزاکریمی بیان کرد: اگر تخلفات مصالحه نشد بر مبنای کارشناسی‌ها اعلام خسارت می‌شود و تعزیرات حکومتی بر این مبنا خسارت طرفین را باید همان موقع برگرداند که از 2 تا 5 برابر مبلغ خسارت جریمه در حق دولت می‌شود.

وی با بیان اینکه مشکل در این اتحادیه فقط دفاتر املاک است که به طور قارچ گونه دایر می‌شوند و مجوز ندارند، گفت: آنها در کار املاکی‌ها خلل ایجاد می‌کنند و اکثر تخلفات در این دفاتر غیرمجاز صورت می‌گیرد؛ پیدا کردن کلاهبرداران مشکل است و برای اتحادیه و پلیس مشکل ایجاد می‌کنند هرچند سعی ما جلوگیری از این خسارات است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا