قدمت رودهن از زبان اعتمادالسلطنه در کتاب مطلع الشمس

 امامزاده محمد تقی(ع) شهر رودهن متعلقبه گزارش تارود به نقل از آفتاب ری، در کتاب مطلع الشمس آمده است:

رودهن در کنار رودخانه (آه) در طرف دست چپ راه واقع و دارای ۱۵۰ خانوار سکنه است که این‌ها نیز کردبچه غالی و از مهاجرین ارومی هستند. «اعتمادالسلطنه»، محمدحسن خان اعتمادالسلطنه این مطالب را در جریان سفری که به همراه ناصرالدین‌شاه قاجار به خراسان داشته‌ است به رشته تحریر درآورده و بدین سان اصالت واقعی بومیان رودهن را مشخص کرده است. همچنین در بسیاری از اشعار برخی شعرا و عرفای قدیمی نیز نام رودهن به وضوح ذکر شده که این نشان از قدمت بالای شهر رودهن دارد.

بنابر گفته ها و شنیده ها، قدمت شهر رودهن که در گذشته با نام های دیگری خوانده می شد به قرن ها پیش بر می گردد که مکان های تاریخی موجود در منطقه گویای این مساله است.که متاسفانه به مرور زمان بسیاری از مکان های تاریخی که از قدمت طولانی برخوردار بودند در این منطقه تخریب شده و از بین رفته اند، در حال حاضر می توان به پل تاریخی «نمیر» متعلق به قرن دوم هجری (آل بویه) که نظیر این پل که در گذشته های دور مسیر ارتباطی تهران به شمال و استان خراسان بوده دراستان تهران وجود ندارد- پل تاریخی فیروزکوهبقعه مبارک امامزاده محمد تقی(ع) شهر رودهن متعلق به قرن ۶ و ۷ هجری که ایشان از فرزندان امام جعفر صادق (ع) است- ساختمان هتل آبعلی به عنوان نخستین ساختمان بتنی ایران، بقعه مبارک امامزاده حمزه (ع) در شهر آبعلی- بقعه مبارک امامزاده روح اله (ع) روستای جورد- امامزاده هاشم(ع)- آخور اسب رستم در روستای وسکاره- ساختمان مدرسه پروین اعتصامی سابق (در حال تغییر کاربری به فرهنگسرا و موزه) و خانه تاریخی روستای «وسکاره» با ۳۰۰ سال قدمت و چندین خانه و حمام تاریخی بسیار قدیمی اشاره کرد.

رودهن در ۳۰ کیلومتری شمال شرق استان تهران و در دامنه های ارتفاعات و آبرفتهای کوهپایه ای دیواره جنوبی البرز واقع شده است. ارتفاع متوسط این شهر از سطح دریا ۱۸۵۰ متر و وسعت آن بیش از ۳۰۰ کیلومتر مربع است. این منطقه بین طول جغرافیایی ۵۵ و ۵۱ و عرض جغرافیایی ۴۳و ۳۵ قرار دارد. به عبارت دقیق تر، مرز شمالی آن را خط الراس کوههای شمال لواسان تا گردنه منطقه امامزاده هاشم(ع) تشکیل داده است و در جنوب، ارتفاعات کوه قوچ، سوری قلعه و … این منطقه را از ناحیه مرکزی ایران جدا می کنند و به دلیل واقع شدن در رشته‌کوه البرز دارای آب و هوایی سرد در زمستان و معتدل و خنک در تابستان است.

میزان بارش برف و باران در فصول سرد سال در این منطقه زیاد بوده و به دلیل شیب خیابان‌ها و کوچه‌ها مشکلاتی را برای اهالی ایجاد می‌کند.. این بخش از دو شهر (رودهن) و (آبعلی) و دو دهستان( مهرآباد) و (آبعلی) و ۳۳ روستا و آبادی و مزرعه تشکیل شده و در مجموع در حدود ۴۰ هزار نفر جمعیت دارد که در حدود ۳۵ هزار نفر آن در حوزه شهری و مابقی در روستاها ساکن هستند که با اتمام طرح بزرگ مسکن مهر در این منطقه این جمعیت به بیش از ۶۰ هزار نفر خواهد رسید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا