در نشست هماهنگی ستاد یادواره شهدا صورت گرفت؛

بررسی نقاط ضعف و قوت ۲۲ یادواره شهدا در دماوند

نشست هماهنگی ستاد یادواره شهدا دماوند به منظور تعیین زمان برگزاری ۲۲ یادواره شهدا در سطح شهرستان و بررسی نقاط ضعف و قوت با حضور جمعی از مسئولان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تارود دماوند، شاهرخ جهانشاهی، معاون سیاسی و انتظامی فرماندار دماوند در نشست یادواره شهدای شهرستان دماوند با حضور جمعی از مسئولان در سالن اجتماعات فرمانداری اظهار داشت: هدف از برگزاری این مراسم بزرگداشت مقام شهدا و انتقال فرهنگ ایثار و شهادت به نسل جوان می‌باشد.

وی تاکید کرد: موضوعاتی که در این جلسه مطرح شد حتماً باید مورد توجه قرار گیرد و باید زمان‌بندی مناسبی برای برگزاری یادواره شهدا مشخص گردد.

معاون سیاسی و انتظامی فرماندار دماوند گفت: توقع بر این است در یادواره شهدا مسئولین شهری نیز حضور داشته باشند از این رو بهتر است در زمان‌بندی برگزاری این یادواره‌ها هماهنگی کافی صورت گیرد تا تمامی افراد بتوانند حضور پیدا کنند.

این مقام مسئول به انتخابات مجلس شورای اسلامی در پایان سال جاری اشاره کرد و گفت: یادواره شهدا باید به دور از هرگونه جناح بندی سیاسی برگزار گردد و نباید از این نوع مراسمات استفاده ابزاری صورت گیرد چرا که هدف از برگزاری این برنامه تجلیل از مقام شهدا و نشر فرهنگ ایثار و شهادت به ویژه برای نسل جوان می‌باشد.

وی تاکید کرد: در برخی از مراسم‌ها اسراف بسیاری در پذیرایی صورت می‌گیرد که باید به این موضوع توجه ویژه‌ای شود و از آن جلوگیری گردد و علاوه بر این، مدت زمان اجرای برنامه‌ها نیز باید به اندازه باشد که حاضرین خسته نشده و در جلسات بعدی نیز حضور داشته باشند.

در ادامه این نشست قاسم ملیحی، رئیس بنیاد شهید امور ایثارگران شهرستان دماوند اظهار داشت: در جلسه روز جاری هدف بر برنامه‌ریزی و زمان‌بندی در جهت اجرا و برگزاری یادواره شهداست چرا که تقویم قمری و شمسی هر ساله با هم اختلاف دارند و نیازمند برنامه‌ریزی دقیق می‌باشد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه سال جاری سال مهمی از لحاظ سیاسی است و انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفندماه برگزار خواهد شد برگزاری این مراسم از حساسیت بیشتری برخوردار بوده و انشالله همه یادواره‌های شهدا به برکت خون پاک شهیدان و تلاش همه به بهترین نحو برگزار خواهد شد.

رئیس بنیاد شهید امور ایثارگران شهرستان دماوند از مدیران و مسئولین تشکر کرد و گفت: با کمک‌های مالی، فکری و در اختیار قرار دادن تجهیزات در سال‌های گذشته مسئولین شهرستان در جهت برگزاری یادواره شهدا همکاری مناسبی داشته‌اند.

ملیحی گفت: از کسانی که به صورت خود جوش با برگزاری یادواره شهدا در زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا تلاش داشتند نیز تشکر ویژه دارم اشالله که خداوند به برکت خون شهدا و دعای خیر خانواده‌های آنها ذخیره آخرتی برای ایشان فراهم کند.

وی بیان داشت: در سال گذشته طبق برنامه ریزی انجام شده قرار بر برگزاری 22 یادواره شهدا بود که از این بین تنها 12 یادواره برگزار شد که دلایل این مسئله جای بررسی و بحث دارد.

این مقام مسئول تاکید کرد: همه بر این امر واقف‌اند که برگزاری یادواره شهدای گران‌قدر از تمام جهات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی برای کشور مفید است و باید به بهترین شکل برگزار شود.

محمود نقیبی رئیس شورای اسلامی شهر آبسرد در نشست ستاد یادواره شهدا اظهار داشت: شخصی که افسر نیروی هوایی بوده به علت شیمیایی شدن در بیمارستان بستری و پس از مدتی به درجه شهادت رسیده‌اند و به مدت چند سال برای وی یادواره برگزار شده و مزارش نیز در گلزار شهداست اما اکنون و بعد از این مدت از بنیاد شهید تهران اعلام شده که پرونده ایشان به عنوان شهید پذیرفته نشده است.

وی ادامه داد: خانواده این شخص تقاضای پیگیری پرونده وی را دارند تا شهید بودن این فرد مشخص گردد.

رئیس شورای اسلامی شهر آبسرد عنوان کرد: مسئله مهم دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد ترمیم و بازسازی مزار شهدای شهر آبسرد می‌باشد، چرا که برخی از مزارهای شهدا آسیب دیده‌اند و نیاز جدی به بازسازی دارند و در صورت عدم بازسازی این نمای گلزار در خور شخصیت شهدا نیست و تقاضا دارم در این باره نیز برنامه‌ریزی صورت گیرد.

نقیبی تاکید کرد: آبسرد تنها شهری بود که برای نخستین بار شناسنامه شهدا را به صورت کتاب چاپ کرد اما با این وجود تنها مزار 14 شهید از شهدای این بخش در گلزار شهدا وجود دارد و مابقی شهدا یا پرونده شهداتشان تکمیل نیست و یا در تهران دفن هستند.

وی اعلام کرد: بخش آبسرد در نظر دارد خانه و موزه شهید نیز راه اندازی کند و در آن کتاب‌ها، یادگاری‌ها و خاطرات شهدا را به نمایش بگذارد.

ملیحی رئیس بنیاد شهید امور ایثار گران شهرستان دماوند در ادامه این نشست اظهار داشت: لفظ شهید هم بار حقوقی و هم بار ارزشی دارد و هرکس در راه حفظ ارزش‌ها و صیانت از انقلاب اسلامی جان خود را فدا کند شهید قلمداد می‌گردد.

وی ادامه داد: از لحاظ حقوقی تا زمانی که شهادت افراد احراض نگردد به صورت قانونی بنیاد شهید اجازه ندارد برای خانواده این شهید اقدامی انجام دهد و بعد از احراض، حکم صادر می‌شود و تمام حقوق و مزایای شهیدان برایشان ارائه می‌گردد.

ملیحی گفت: از لحاظ بحث ارزشی، همه در قبال خانواده شهدا و شهیدان وظیفه‌ای داریم اما برای شخصی که شهادتش مشکوک باشد نمی‌توان ورود پیدا کرد.

وی بیان داشت: برای نمونه شهید مدافع حرمی وجود دارد که هنوز شهید اعلام نشده و تا زمان احراض و تکمیل پرونده نمی‌توان اقدامی برای فرزندان دو قلوی و خانواده وی انجام داد، چرا که پیش از رفتن این شخص به سوریه مبتلا به بیماری خاصی بوده و مشخص نیست دلیل فوت ایشان دقیقاً چه چیزی می‌باشد.

این مقام مسئول در خصوص بازسازی مزار شهدا گفت: گلزار شهدا بعد از اتمام ساخت و ساماندهی در حوزه شهری به شهرداری‌ها تحویل داده می‌شود و خدمات پس از تحولشان بر عهده شهرداری می‌باشد، هرچند که هنوز گلزارهایی وجود دارد که شهرداری‌های شهرستان دماوند مسئولیتشان را بر عهده نگرفته‌اند.

ملیحی گفت: علاوه بر جانبازان شهرستان 800 پرونده مهمان نیز در بنیاد شهید وجود دارد که مربوط به جانبازانی می‌باشد که به دلایل مختلف ساکن این منطقه شده‌اند اما اولویت در ارائه خدمات به دلیل کمبود نیرو و منابع با کسانی است که از قبل در بنیاد شهید پرونده داشته‌اند.

جمال هادیان رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد شرق استان تهران در نشست برگزاری یادواره شهدا اظهار داشت: زمان برگزاری 10 الی 12 یادواره شهدا طی جلسه روز جاری مشخص گردیده که اغلب در مساجد برگزار می‌شوند.

وی ادامه داد: در یادواره شهدا کلیپ‌هایی پخش می‌گردد که با آهنگ همراه بوده که با توجه به برگزاری اغلب این مراسم در مساجد باید در نظر داشت که مراجع دینی اجازه پخش موسیقی در مساجد را نداده و خواهشمندم پیرو این مسئله پیش از برگزاری یادواره شهدا هماهنگی‌های لازم صورت پذیرد.

رئیس مرکز رسیدگی به انور مساجد شرق استان تهران گفت: زمان برگزاری این مراسم بعضاً به 4 ساعت هم می‌رسد که سخنرانی مجریان آنقدر طولانی است که از حوصله شرکت کنندگان خارج بوده و بهتر است با برنامه ریزی دقیق و در زمان بندی‌های کوتاه‌تر صورت بگیرد.

وی به اسرافی که در پذیرایی این مراسم‌ها انجام می‌شود اشاره کرد و گفت: بهتر است میزان غذایی که در اختیار افراد جهت پذیرایی قرار می‌گیرد به اندازه باشد تا از اسراف جلوگیری و هزینه برگزاری یادواره‌ها نیز کمتر شود.

وی در خاتمه سخنان خود تاکید کرد: همانطور که دیگر مسئولین در جلسه تاکید داشتند سخنرانی‌ها در این یادواره‌ها نباید وابسته به جناح خاصی باشند و باید به صورت هماهنگ شده و با کنترل پیش برده شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا