مدیرعامل شهرک‌های صنعتی استان تهران:

واگذاری زمین‌های شهرک صنعتی شماره 2 دماوند به صورت نقد و اقساط انجام می‌شود/ کشاورزی بدون صنایع تبدیلی در دماوند ارزش افزوده‌ای ایجاد نمی‌کند

مدیرعامل شهرک‌های صنعتی استان تهران با بیان اینکه واگذاری زمین‌های شهرک صنعتی شماره 2 دماوند به صورت نقد و اقساط انجام می‌شود، گفت: کشاورزی بدون صنایع تبدیلی در دماوند ارزش افزوده‌ای ایجاد نمی‌کند.

صابر پرنیان در حاشیه نشست بررسی مسائل شهرک‌های صنعتی شهرستان دماوند در گفتگو با خبرنگار پابگاه خبری تارود اظهار داشت: واحدهای صنعتی در سال جاری با فضای جدیدی مواجه شده‌اند که از جمله مهمترین آنها تحریم‌های بین‌المللی می‌باشد که در همین راستا در جهت بومی‌سازی تکنولوژی، تهیه مواد اولیه در داخل کشور و رفع نیازمندی‌های دیگر واحدها حرکت می‌کنند.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد کشور وارد یک دوره جهش در تولید، ایجاد تکنولوژی جدید و تولید علم در حوزه صنعت شده باشد، هرچند که واحدهای تولیدی اغلب در تأمین مواد اولیه با مشکل مواجه‌اند اما همچنان خواستار توسعه هستند.

پرنیان عنوان کرد: همه واحدهای تولیدی خواستار توسعه، افزایش اشتغال و ارتقا سرمایه گذاری هستند، در همین راستا وزارت صنعت، معدن و تجارت واردات کالاهایی که نمونه داخلی دارند را ممنوع کرده تا نهضتی در تولید داخل کشور ایجاد شود.

مدیرعامل شهرک‌های صنعتی استان تهران گفت: حدود 20 درصد از واحدهای صنعتی راکد هستند و فعالیت ندارند، واحدهای صنعتی همچون موجودی زنده‌اند و نیازمند به‌روزرسانی تولیدات از رده خارج شده و تولید محصولات متناسب با نیاز بازار می‌باشند تا حیات خود را ادامه دهند.

*در سال 97 میزان سرمایه‌گذاری و واگذاری زمین با 86 درصد افزایش همراه بوده است

پرنیان گفت: در سال 97 میزان سرمایه‌گذاری و واگذاری زمین نسبت به سال 96 با 86 درصد افزایش همراه بوده که رقم قابل توجهی می‌باشد.

این مقام مسئول بیان داشت: هر هفته در استان تهران سه طرح کلنگ زنی می‌گردد و این یک رویکرد جدید می‌باشد.

وی ادامه داد: 3200 طرح نیمه تمام از زمین تا احداث سوله در استان وجود دارد که اگر همراه با واحدهایی که با زیر ظرفیت تولید می‌کنند و به حرکت درآوردن واحدهای راکد به بهره‌برداری برسند، طی دو سال آینده حدود 200 هزار شغل صنعتی و پایدار در استان تهران ایجاد خواهد کرد.

*47 واحد صنعتی در خارج از بافت شهرک‌های صنعتی مشغول فعالیت و اشتغال‌زایی هستند

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران گفت: 47 واحد صنعتی در خارج از بافت شهرک‌های صنعتی مشغول فعالیت، تولید ثروت و اشتغال هستند، این واحدها بدون مجوز فعالیت می‌کنند و با شهرداری در جهت گرفتن پروانه بهره‌برداری مشکلاتی دارند، همچنین در راستای گرفتن استاندارد، معرفی کالاهایشان در بازار داخلی، صادرات و اخذ تسهیلات بانکی با موانعی بسیاری مواجه‌اند که این مسائل در هیات دولت مطرح شده تا در صورت تصویب در سال جاری پروانه دار شده و بتوانند به راحتی به تولید بپردازند.

وی تاکید کرد: متأسفانه برخی از افراد جامعه فکر می‌کنند که تنها مشکل اقتصاد کشور کمبود نقدینگی است و این در حالی است که نقدینگی یکی از ابزارهای ضروری تولید می‌باشد اما به تنهایی کافی نیست، به نظر می‌رسد بهبود فضای کسب و کار به کمک تسهیل دو حذف موقت برخی قوانین می‌تواند اقدامی عملی در جهت حمایت از تولید بوده و ظرفیت اشتغال را در کشور افزایش دهد.

*در شهرک‌های خصوصی و دولتی استان تهران حدود 400 هزار نفر اشتغال دارند

پرنیان گفت: در شهرک‌های خصوصی و دولتی حدود 400 هزار نفر اشتغال دارند که می‌توان با برنامه‌ریزی و حتی بدون سرمایه‌گذاری جدید این تعداد را به یک میلیون نفر بدون زیر ساخت خاصی افزایش داد.

وی تاکید کرد: باید نگرش موجود در رابطه با تولید تغییر یابد و همه رونق تولید را یک دستور دینی و قانونی دانسته و به صورت عملی از تولید، سرمایه‌گذاری مشروع، پایدار، اشتغال‌زا و مولد حمایت کرد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران به ماده یازده قانون هوای پاک اشاره کرد و گفت: این قانون قبل از انقلاب به تصویب رسیده و عملاً در استان تهران رعایت نشده است چرا که شاهد ایجاد و احداث واحدهای صنعتی در خارج از بافت شهرک‌ها بدون رعایت شعاع 120 کیلومتری هستیم، پیگیری‌های لازم در جهت آنکه شهرک‌های صنعتی از ماده یازده قانون هوای پاک مستثنی شوند در حال انجام است.

پرنیان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در شهرک‌های صنعتی مطالعات زیست محیطی، احداث تصفیه خانه و ایجاد فضای سبز در حال انجام است پس نیازی به استعلام دوباره و بروکراسی در این زمینه نیست.

وی افزود: واحدهای صنعتی خارج از بافت اگر قصد افزایش تولید و توسعه فعالیت‌های خود را داشته باشند حتماً باید به شهرک‌های صنعتی انتقال یابند چرا که در این شهرک‌ها زیرساخت‌های مناسب در زمینه خدمات‌رسانی برایشان فراهم شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران اظهار داشت: هر هفته ستاد رفع موانع تولید در استان با حضور مسئولین و دستگاه های خدمات رسان زیر ربط تشکیل جلسه می‌دهد که مصوبات مناسبی نیز نتیجه این جلسات است.

پرنیان تاکید کرد: مصوبات ستاد رفع موانع تولید لازم اجراست و همه دستگاه‌های خدماتی با وجود آنکه قوانین خاص خود را دارند اما باید این مصوبات را به صورت کامل اجرا کرده و از تولید حمایت کنند.

وی در خصوص ساماندهی واحدهای خارج از بافت صنعتی که مجوز هم ندارند، گفت: در این واحدها حدود 220 هزار نفر اشتغال دارند که رسیدگی به مسائل آنها در هیات دولت مطرح شده و در صورت تصویب هیات دولت در عرض دو تا سه ماه شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران پروانه بهره‌برداری برایشان صادر خواهد کرد تا بتوانند در بافت‌های صنعتی مستقر شده و پروانه تولید بگیرند و از مزیت های قانونی این شهرک‌ها استفاده کنند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران گفت: زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی شامل آب، برق، گاز، مخابرات، راه دسترسی، فضای سبز و خدمات عمومی می‌باشد که در سال جاری بودجه این شهرک‌ها برای آماده سازی زیرساخت‌های مذکور 5 برابر افزایش داشته است تا استان تهران در جهت تکمیل زیرساخت‌های لازم قدم بزرگی بردارد.

پرنیان افزود: استاندار تهران نیز به دستگاه‌های خدمات رسان طی چند روز گذشته در جلسه رفع موانع تولید دستوری قاطع برای تکمیل زیر ساخت شهرک‌ها داده است.

وی گفت: دولت برای واحدهای صنعتی زیر ساخت‌های لازم را فراهم می‌کند تا واحدهای تولیدی تنها بر حفظ بازار، افزایش تولیدات، کاهش بهای تمام شده و افزایش صادرات تمرکز کند که در این زمینه شاهد حرکتی انقلابی و جهادی در استان تهران نیز خواهیم بود.

این مقام مسئول ضمن اشاره به شهرک تخصصی پوشاک خاطرنشان کرد: برای نخستین بار در خاورمیانه به زودی شهرک صنعتی پوشاک در تهران با سرمایه گذاری 4 تا 6 هزار میلیارد تومانی بخش خصوصی راه اندازی خواهد شد که در این شهرک 15 هزار نفر اشتغال مستقیم ایجاد می‌گردد.

پرنیان عنوان کرد: هر استان می‌تواند یک شهرک پوشاک داشته باشد، اولین شهرک تخصصی پوشاک در ایران در تهران روبروی فرودگاه امام خمینی به وسعت 200 هکتار کار خود را آغاز خواهد کرد، در این شهرک سبز مدرسه مد و طراحی در نظر گرفته شده تا زنجیره تولید پوشاک به طور کامل تکمیل گردد.

وی تاکید کرد: شهرک سبز پوشاک انقلابی در جهت این صنعت اشتغال‌زا ایجاد خواهد کرد و این پروژه اقتصاد مقاومتی به مردم در جهت تولید ثروت، اشتغال و جلوگیری از قاچاق که سال‌هاست از لحاظ فرهنگی و اقتصادی آسیب می‌رساند، کمک کند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران گفت: ایجاد این شهرک با محوریت صادرات می‌باشد تا علاوه افزایش تولید رونق صادرات را نیز داشته باشیم و الگویی برای دیگر استان‌های کشور شود.

پرنیان با بیان اینکه در شهرک صنعتی دماوند 2 امسال شاهد رونق و جهش واگذاری‌های قابل توجهی خواهیم بود، عنوان داشت: در نشست امروز دستگاه‌های قضایی و اجرایی به یک همبستگی در جهت رفع مشکلات زیر ساختی شهرک رسیدند تا مسائلی همچون راه دسترسی و تأمین گاز برطرف شود تا شاهد تسریع پروژه‌های عمرانی کشور باشیم.

وی گفت: واگذاری زمین‌های شهرک صنعتی شماره دو به صورت نقد و اقساط انجام می‌شود و امسال انتظار آن می‌رود که در این منطقه شاهد ایجاد واحدهای صنعتی و تبدیل شدن دماوند به عنوان مرکز اشتغال و تولید ثروت در منطقه باشیم.

*دماوند قطب کشاورزی استان تهران است/ کشاورزی نیز بدون صنایع تبدیلی ارزش افزوده‌ای ایجاد نمی‌کند

مدیرعامل شهرک‌های صنعتی استان تهران خاطرنشان کرد: دماوند قطب کشاورزی استان است و کشاورزی نیز بدون صنایع تبدیلی ارزش افزوده‌ای ایجاد نمی‌کند از این رو اولویت در این شهرک‌ها ایجاد صنایع تبدیلی کشاورزی می‌باشد تا زنجیره مزرعه، صنعت و خانه به طور کامل تکمیل گردد.

پرنیان تاکید کرد: محصولات تبدیلی کشاورزی کالاهایی ثروت زا هستند و موجب رونق کشاورزی می‌شوند، از طرفی صنعتی پاک بوده و این صنایع که آلایندگی کمتری نیز دارند در اولویت قرار دارند.

وی به رویکرد جدید مقام معظم رهبری در خصوص همکاری جوانان، نخبگان، شرکت‌های دانش بنیان و دانشگاه‌ها در جهت ارتقا تولید داخل، اشاره کرد و گفت: با راه‌اندازی این نهضت مواد اولیه وارداتی کالاها برای عموم عرضه می‌شود تا متخصصین توانمندی های خود را در زمینه بومی‌سازی این مواد نشان دهند که در صنعت خودروسازی نیز شاهد ایجاد نمایشگاه برای ساخت داخلی قطعات وارداتی خودرو هستیم که مورد استقبال نخبگان، جوانان، شرکت‌های ایران خودرو و سایپا نیز قرار گرفته است.

مدیرعامل شهرک‌های صنعتی استان تهران در رابطه با بیانیه گام دوم انقلاب عنوان کرد: طبق این بیانیه ایران از لحاظ علم فنی و مهندسی رتبه دوم را در دنیا دارد و اغلب جمعیت کشور تحصیل‌کرده و در محدوده سنی کار قرار دارند، همچنین 7 درصد از منابع جهان نیز با وجود 1 درصد جمعیت در اختیار ایرانیان می‌باشد که استفاده بهینه از این موارد می‌تواند وابستگی کشور به دیگر کشورها را کاهش داده و انقلاب صنعتی جدیدی را نیز در کشور ایجاد کند.

پرنیان در خاتمه خاطرنشان کرد: نیت بر این است که این موارد فراتر از استان تهران پیگیری شده و به عنوان یک گام عملی در جهت فرامین مقام معظم رهبری خدمتگزار جامعه باشیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا