حرم مطهر امامزاده هاشم (ع) در دماوند غبارروبی شد

حرم مطهر امامزاده هاشم (ع) شهرستان دماوند به مناسبت دهه مبارک فجر با حضور مسئولان این شهرستان غبارروبی شد.

به گزارش تارود، در این مراسم، رئیس دفتر آیت‌الله جوادی آملی از مراجع تقلید در دماوند، معاون سیاسی انتظامی فرماندار شهرستان دماوند، رئیس شورای اسلامی شهرستان دماوند، رئیس و جمعی از کارکنان اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان دماوند، رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان دماوند و رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر دماوند حضور داشتند.

تلاوت قرآن توسط یکی از قاریان ممتاز شهرستان دماوند، قرائت زیارت‌نامه امامزاده هاشم (ع)، مداحی ذاکر اهل‌ بیت (ع) و غبارروبی ضریح مطهر این امامزاده (ع) از جمله برنامه‌های این مراسم معنوی بود.

بقعه امامزاده هاشم (ع) در 60 کیلومتری شمال غرب تهران و در بالاترین ارتفاعات مشرف به دماوند و دشت مشاء در گردنه‌ای به همین نام قرار گرفته است؛ بنای کنونی این بقعه نوساز و پیوسته در حال گسترش و توسعه بوده و قدمت بنای اصلی آن به دوره صفویه باز می‌گردد که به ثبت آثار ملی نیز رسیده است.

این منطقه موقعیت مکانی و جغرافیایی بسیار مساعدی دارد و وجود کاروانسراها در کنار آن که در گذشته پناهگاهی برای کاروان‌ها مقابل سرما و بوران منطقه بوده، دلیلی بر این ادعا است.

همچنین کوهستانی بودن منطقه و قرارگیری بنای امامزاده هاشم (ع) در مسیر یکی از پرترددترین جاده‌های کشور یعنی هراز، علاوه بر کارکرد اصلی مذهبی و زیارتی آن، زمینه‌ساز پیدایش کارکردهای مختلف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی شده و توقفگاه مناسبی را برای زائران و مسافران خسته از راه فراهم آورده است.

اکنون موقعیت مکانی آستان امامزاده هاشم (ع) شهرستان دماوند در شمال شرقی استان تهران قرار دارد و جزء مناطق سردسیر کشور به حساب می‌آید و تقریباً تمام روستاهای آن در ارتفاعی بالاتر از یک‌هزار و 500 متر قرار دارد.

این منطقه توسط دو رودخانه مشروب می‌شود که یکی از مشرق و از دریاچه‌های تار سرچشمه می‌گیرد و دیگری از شمال‌غربی جاری می‌شود که از روستای مشاء در پای گردنه امامزاده هاشم (ع) عبور می‌کند و اتصال این دو رود، رود دماوند را تشکیل می‌دهد.

از چشمه‌های معدنی معروف این منطقه چشمه‌ اعلاء است که آب گوارایی داشته و دارای فواید درمانی و بهداشتی بسیاری بوده است؛ همچنین هوای مطبوع و ییلاقی منطقه، از قدیم موجب جذب مردم تهران به این منطقه برای استراحت شده و این امر آمار زائران امامزادگان این منطقه را افزایش داده است.

منبع: فارس

انتهای پیام/ش

خروج از نسخه موبایل