حرم مطهر امامزاده هاشم (ع) در دماوند غبارروبی شد

حرم مطهر امامزاده هاشم (ع) شهرستان دماوند به مناسبت دهه مبارک فجر با حضور مسئولان این شهرستان غبارروبی شد.

13931119000948_PhotoFreeبه گزارش تارود، در این مراسم، رئیس دفتر آیت‌الله جوادی آملی از مراجع تقلید در دماوند، معاون سیاسی انتظامی فرماندار شهرستان دماوند، رئیس شورای اسلامی شهرستان دماوند، رئیس و جمعی از کارکنان اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان دماوند، رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان دماوند و رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر دماوند حضور داشتند.

تلاوت قرآن توسط یکی از قاریان ممتاز شهرستان دماوند، قرائت زیارت‌نامه امامزاده هاشم (ع)، مداحی ذاکر اهل‌ بیت (ع) و غبارروبی ضریح مطهر این امامزاده (ع) از جمله برنامه‌های این مراسم معنوی بود.

بقعه امامزاده هاشم (ع) در 60 کیلومتری شمال غرب تهران و در بالاترین ارتفاعات مشرف به دماوند و دشت مشاء در گردنه‌ای به همین نام قرار گرفته است؛ بنای کنونی این بقعه نوساز و پیوسته در حال گسترش و توسعه بوده و قدمت بنای اصلی آن به دوره صفویه باز می‌گردد که به ثبت آثار ملی نیز رسیده است.

این منطقه موقعیت مکانی و جغرافیایی بسیار مساعدی دارد و وجود کاروانسراها در کنار آن که در گذشته پناهگاهی برای کاروان‌ها مقابل سرما و بوران منطقه بوده، دلیلی بر این ادعا است.

همچنین کوهستانی بودن منطقه و قرارگیری بنای امامزاده هاشم (ع) در مسیر یکی از پرترددترین جاده‌های کشور یعنی هراز، علاوه بر کارکرد اصلی مذهبی و زیارتی آن، زمینه‌ساز پیدایش کارکردهای مختلف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی شده و توقفگاه مناسبی را برای زائران و مسافران خسته از راه فراهم آورده است.

اکنون موقعیت مکانی آستان امامزاده هاشم (ع) شهرستان دماوند در شمال شرقی استان تهران قرار دارد و جزء مناطق سردسیر کشور به حساب می‌آید و تقریباً تمام روستاهای آن در ارتفاعی بالاتر از یک‌هزار و 500 متر قرار دارد.

13931119000947_PhotoFree

این منطقه توسط دو رودخانه مشروب می‌شود که یکی از مشرق و از دریاچه‌های تار سرچشمه می‌گیرد و دیگری از شمال‌غربی جاری می‌شود که از روستای مشاء در پای گردنه امامزاده هاشم (ع) عبور می‌کند و اتصال این دو رود، رود دماوند را تشکیل می‌دهد.

از چشمه‌های معدنی معروف این منطقه چشمه‌ اعلاء است که آب گوارایی داشته و دارای فواید درمانی و بهداشتی بسیاری بوده است؛ همچنین هوای مطبوع و ییلاقی منطقه، از قدیم موجب جذب مردم تهران به این منطقه برای استراحت شده و این امر آمار زائران امامزادگان این منطقه را افزایش داده است.

منبع: فارس

انتهای پیام/ش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا