رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان دماوند خبر داد؛

پیش‌بینی برداشت حدود 175 هزار تن سیب پاییزه در دماوند/ تولید حدود 25 هزار تن انواع سیب‌های بهاره و تابستانه در دماوند

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان دماوند از پیش‌بینی برداشت حدود 175 هزار تن سیب پاییزه  از باغات این شهرستان خبر داد و گفت: در سال جاری حدود 25 هزار تن انواع سیب‌های بهاره و تابستانه در شهرستان دماوند تولید شده است.

حسین اردلانی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری تارود دماوند اظهار داشت: برای سال جاری پیش‌بینی برداشت حدود 175 هزار تن سیب پاییزه در شهرستان دماوند تولید شود که حدود 25 هزار تن انواع سیب‌های بهاره و تابستانه نیز داشته‌ایم.

وی افزود: سیب تابستانه نظیر سیب گالا و دو رنگ در حال برداشت است و جمع سیب‌های تابستانه و بهاره حدود 25 هزار تن بوده است، در مجموع حدود 200 هزار تن تولید سیب شهرستان پیش‌بینی می‌شود.

*ذخیره‌سازی برداشت بخشی از سیب پاییزه در 13 سردخانه صنعتی دماوند

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان دماوند ادامه داد: بعد از برداشت بخشی از سیب به طور مستقیم روانه بازار مصرف می‌شود و بخش دیگر در 13 سردخانه صنعتی شهرستان دماوند ذخیره‌سازی می‌شود و در طول سال تا شب عید به فراخور مصرف در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌گیرد.

اردلانی در خصوص وضعیت پرداخت خسارات وارد شده سرمازدگی به بهره برداران کشاورزی گفت: خساراتی که در ابتدای فصل اعلام شد با صورت جلسه‌ای که کارشناسان صندوق بیمه کشاورزی استان تهران آماده کردند، مقرر شد که در اسرع وقت غرامت‌های تعیین شده توسط صندوق بیمه براساس درصد خسارت‌های اعلامی به کشاورزان پرداخت شود.

وی تصریح کرد: درصد خسارات متفاوت است و از محصولی به محصول دیگر فرق دارد، در مجموع 16 محصول تولید شده است که درصد خسارات هرکدام مشخص شده و بعد از ارزیابی‌ها و میزان بار کشاورز میزان غرامت مشخص می‌شود و در اسرع وقت پرداخت می‌شود.

*برداشت 14 تن تمشک از 2 هکتار از اراضی کشاروزی دماوند

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان دماوند در رابطه با کشت تمشک به لک بری در روستای چنار شرق بیان کرد: این میوه از خانواده تمشک است که شامل به لک بری و رَزبری است و این دو نوع تمشک در شهرستان دماوند کشت شده است.

اردلانی بیان کرد: یکی از بهره‌برداران علاقمند به نام آقای «جاراللهی» با اصلاح الگوی کشت و اقتصادی کردن تولید، دست به این کار جدید زده است.

وی عنوان کرد: این بهره‌بردار، نهال به لک بری و رزبری را در زمینی به مساحت 2 هکتار کشت کرده و تولید وی بعد از پنج سال اقتصادی شده و در حال برداشت آن است، قیمت میوه‌ها خوب است و در بازار توزیع می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر عملکرد این محصول در هکتار حدود هفت تن است و با توجه به قیمت خوب آن در بازار توانسته سود خوبی را نصیب کشاورز کند، یعنی 14 تن تمشک برداشت شده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا