برخی از واحدهای مسکونی دماوند بدون رعایت حریم کمی و کیفی در مجاورت رودخانه‌ها ساخته شده‌اند/ مقاوم‌سازی 1461 واحد مسکونی دماوند در افق چشم‌انداز 1401

معاون فنی و عمرانی فرماندار شهرستان دماوند با بیان اینکه برخی از واحدهای مسکونی بدون رعایت حریم کمی و کیفی در مجاورت رودخانه‌ها ساخته شده‌اند، گفت: 1461 واحد مسکونی شهرستان دماوند در افق چشم‌انداز 1401  باید مقاوم‌سازی شود.

به گزارش پایگاه خبری تارود دماوند، علی شیوا در نشست بهسازی بافت‌های فرسوده روستایی شهرستان دماوند در سالن جلسات فرمانداری اظهار کرد: در مجموع 7548 واحد مسکونی روستایی در شهرستان دماوند وجود دارد که از این تعداد 5061 واحد نا مقاوم است و اگر در این روستاها زلزله‌ای اتفاق افتد، چیزی از این 5 هزار واحد باقی نمی‌ماند.

وی افزود: از 7548 واحد 2487 واحد مقاوم سازی شده هستند، این ارقام تنها واحدهای روستایی است؛ کما اینکه در شهرهایی همچون آبسرد، کیلان، رودهن، دماوند و آبعلی واحدهای فرسوده فراوان هستند که به دلیل قرار گیری در معابر شهری اتفاقات بدتری را در صورت وقوع یک حادثه باعث خواهند شد.

معاون فنی و عمرانی فرماندار شهرستان دماوند بیان کرد: به واحدهای نا مقاوم در برابر زلزله باید روستاهای نا ایمن در برابر سیل را نیز اضافه کرد، روستاهایی همچون آردینه، مومج، رودافشان، کهنک، هویر، مشهد، یهر و جورد بدون رعایت حریم کمی و کیفی در مجاورت رودخانه‌ها ساخته شده‌اند.

*بلاهای طبیعی ناشی از نقص عملکرد ما در ساخت و ساز است/ نظام فنی روستایی پای مهندسین ناظر را به روستاها باز کرده است

شیوا عنوان کرد: بلاهای طبیعی ناشی از نقص عملکرد ما در ساخت و ساز و استفاده از نعمات طبیعی خداوند است، در این راستا بنیاد مسکن اقدامات مثبتی را انجام داده است که یکی از آنها نظام فنی روستایی است که پای مهندسین ناظر را به روستاها باز کرده است.

وی ادامه داد: انتظار می‌رود در افق چشم‌انداز که تا 1401 ترسیم شده است 1461 واحد تا پایان این افق مقاوم‌سازی شود، این مهم توجه مضاعف دهیاران و شهرداران را می‌طلبد تا مردم را به نوسازی بافت‌های فرسوده ترغیب و تشویق کنند.

*مقاوم‌سازی  1461 واحد مسکونی دماوند در افق چشم‌انداز 1401/ اختصاص تراکم صد درصدی به زمین‌های زیر 100 متر یک امتیاز بزرگ است

معاون فنی و عمرانی فرماندار شهرستان دماوند تصریح کرد: اختصاص تراکم صد درصدی به زمین‌های زیر 100 متر یک امتیاز بزرگ است، از سوی دیگر هشت میلیون تومان وام بلاعوض و 40 میلیون تومان وام کم بهره برای نوسازی دیده شده است، همچنین مشکلات در زمینه ضامنین تا حدی زیادی رفع شده است.

شیوا گفت: دهیاران مکلف‌اند اهالی روستا را به نوسازی بافت‌های فرسوده تشویق کنند، اگر دهیاری عملکرد مثبتی داشته باشد به گونه‌ای تشویق می‌شود که سایر دهیاری‌ها غبطه بخورند.

وی بیان کرد: هر دهیاری باید با نصب بنر، تشویق مردم و اتخاذ سیاست‌های تشویقی مردم را به بازسازی و نوسازی واحدها سوق دهند، شهرداری‌های پنج‌گانه نیز مکلف به بازسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده هستند، علاوه بر این باید طرح‌های موضعی -موضوعی برای مناطق خاص فرسوده و کهن تهیه کنند.

معاون فنی و عمرانی فرماندار شهرستان دماوند افزود: بین بافت فرسوده و کهن تفاوت وجود دارد، بافت فرسوده قدیمی است و واجد هیچ شاخصه فرهنگی و مذهبی نیست و فقط خطرآفرین است، اما بافت کهن جایی است که قدیمی شده ولی واجد شاخصه‌های خاص فرهنگی، هنری یا میراث فرهنگی است.

شیوا تصریح کرد: ستاد بازسازی و نوسازی بافت فرسوده شهرداری‌ها و ادارات را به تهیه طرح‌های موضعی موضوعی مکلف کرده بود و فرمانداری خود را مکلف می‌داند که این طرح‌ها را بدون بروکراسی اداری مصوب کند.

وی ادامه داد: رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد طرحی خوب برای بازسازی و حفظ حریم میراث فرهنگی مسجد جامع دماوند تهیه کرده است و انتظار می‌رود شهرداری‌ها این طرح را در حوزه‌های شهری خود رعایت کنند.

معاون فنی و عمرانی فرماندار شهرستان دماوند گفت: انتظار می‌رود که شهرداری‌ها طرح‌های موضعی موضوعی خود را برای بهسازی و بازسازی بافت‌های فرسوده با تمرکز بر بافت‌های کهن شهری تا هفته دولت ارائه کنند.

شیوا بیان کرد: تلاش بسیاری می‌شود که بافت‌های فرسوده که جان مردم را به خطر می‌اندازد ایمن‌سازی شوند، اما در همین حین شاهد ساخت و سازهای غیرمجاز به دور از چشم دهیاران، بخشداران و شهرداران هستیم که این ساخت و سازها از چند جهت مخاطره برانگیز هستند.

وی افزود: ساخت و سازهای غیرمجاز در درجه اول تخریب اراضی کشاورزی، چشم‌اندازها و اراضی عمومی را در پی دارد، همچنین استفاده بی‌رویه از سرانه‌ها ماحصل دیگر این اقدامات هستند.

*در حال حاضر در بسیاری از روستاها همچون وادان مشکل آب شرب وجود دارد/ اگر ساخت و سازهای غیرمجاز در صالح آباد وادان نبود آیا این منابع آب برای روستا کفایت نمی‌کرد؟

معاون فنی و عمرانی فرماندار شهرستان دماوند اظهار داشت: در حال حاضر در بسیاری از روستاها همچون وادان مشکل آب شرب وجود دارد، اگر ساخت و سازهای غیرمجاز در صالح آباد وادان نبود و تعداد زیادی ویلای غیرمجاز ساخته نمی‌شد، آیا این منابع آب برای روستا کفایت نمی‌کرد؟

*آب سهم روستاییان از عمیق‌ترین چاه‌ها بیرون کشیده و در ویلاها استفاده می‌شود

شیوا ادامه داد: خودمان زمین‌ها را فروخته و اجازه ساخت و ساز غیرمجاز داده‌ایم، آب سهم روستاییان از عمیق‌ترین چاه‌ها بیرون کشیده و در ویلاها استفاده می‌شود در حالی که مردم قدیمی روستای وادان آب شرب ندارند و این بسیار بی انصافی است.

وی گفت: سرانه‌ها فقط شامل آب نیست و همین اتفاقات برای برق و چشم‌اندازها می افتد و در آینده آب و هوای وهوای پاک را نیز نخواهیم داشت، ساخت و ساز غیرمجاز یک مسئولیت عام است و همه مردم شهرها و روستاها مسئولیت دارند.

معاون فنی و عمرانی فرماندار شهرستان دماوند بیان کرد: اصلی‌ترین نکته‌ای که ساخت و ساز غیرمجاز به همراه دارد عدم رعایت اصول فنی است، ساختمانی که شبانه و توسط کارگران بیگانه غیر ماهر ساخته می‌شود،‌ مشخص است که چه وضعیتی دارد.

شیوا در پایان عنوان کرد: هرگونه سکوت ما مشارکت در قتل هموطنان است، یک زلزله کوچک باعث تخریب این ساخت و سازها بر سر خانواده‌ها می‌شود، اکیداً انتظار می‌رود که دهیاران با کمک رویکردهای مذکور مانع این اقدامات شوند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا