شهردار دماوند:

آب‌های سطحی و دفع فضولات در شهر دماوند به سمت رودخانه‌ها سرریز می‌شود/ تعریف حریم کیفی تا 150 متر در بستر رودخانه‌های دماوند صحیح نیست/ سایت دفن زباله در منطقه گندک از حیث بهداشتی ارتقا یافته است

شهردار دماوند با بیان اینکه آب‌های سطحی و دفع فضولات  به سمت رودخانه‌ها سرریز می‌شود، گفت: سایت دفن زباله در منطقه گندک همچنین از حیث بهداشتی ارتقا یافته است.

به گزارش پایگاه خبری تارود دماوند، عباس صفری در نشست تهیه طرح حوزه آبریز سد ماملو با حضور جمعی از مسئولان در سالن جلسات فرمانداری اظهار داشت: آب شرب تهران از اهمیت بالایی برخوردار است و اولین مسئله مهم موضوع فاضلاب است، اگر قرار است اقدامی صورت گیرد این موضوع باید مورد توجه باشد.

وی افزود: 90 درصد قسمت تهدید کننده بحث فاضلاب است، در شهر دماوند شیب به گونه‌ای است که تمام آب‌های سطحی و دفع فضولات به سمت رودخانه‌ها سرریز می‌شود که این موضوع حتماً باید تعیین تکلیف شود.

*دفع پساب و پسماند شهری در منطقه گندک با توجه به حوضه آبریز سد ماملو با رعایت احتیاط لازم صورت می‌گیرد

شهردار دماوند ادامه داد: در منطقه گندک که محل دفن پسماندهای شهری و از سویی حوضه آبریز سد ماملو است باید احتیاط لازم صورت گیرد، از این رو این منطقه به لحاظ پسابی که در آنجا دفع می‌شود مورد مطالعه قرار گرفت و راهکارهای لازم اجرا شد.

صفری بیان کرد: منطقه گندک همچنین از حیث بهداشتی ارتقا یافته است و به سطح یک می‌رسد، در مجموع موارد تهدید کننده حوضه تا حدودی شناسایی شده است.

وی با اشاره به تصرفات در بستر رودخانه‌های شهر دماوند گفت: این موضوع جزو چالش‌های آب شرب و نیز چالش‌های اجتماعی است و هر دو باید در کنار هم دیده شوند.

*در منطقه اوره 60 مترمکعب در ثانیه دبی گذر آب بسیار بالا است

شهردار دماوند اضافه کرد: در منطقه اوره برحسب دوره بازگشت 50 یا 25 ساله حدود 60 مترمکعب در ثانیه دبی آب دارد که وحشتناک است.

صفری گفت: در طرح‌های هادی، جامع و تفصیلی نظرات در حوزه‌های مختلف داده شده و در نهایت به طرحی لازم‌الاجرا تبدیل شده است.

وی بیان کرد: در سال گذشته اعتراضاتی در لواسان و فشم و… به دلیل ناهماهنگی‌ها در طراحی صورت گرفت، بر این اساس طرحی برای رودخانه‌ها تعریف شد که طبق آن حریم بستر برحسب مطالعات دوره بازگشت مورد بررسی و توافق قرار گرفت.

*حدود 20 کیلومتر طول رودخانه تاررود در شهر دماوند است/ دیواره ساحلی بستر رودخانه‌های شهر دماوند فرسوده است/ به لحاظ قانونی شهرداری مکلف به ساماندهی دیوارهای رودخانه‌ها نیست

شهردار دماوند افزود: چالش دیگر دیواره‌ها و ساماندهی آنهاست که باید حتماً راهکاری برای آن اندیشیده شود، شهر دماوند حدود 20 کیلومتر طول رودخانه تاررود را شامل می‌شود که در قسمتی از آن دیواره ساحلی انجام شده و اکثر دیواره‌ها فرسوده است و اعتباری در برابر بارندگی‌ها ندارند.

صفری عنوان کرد: به لحاظ قانونی شهرداری مکلف به ساماندهی دیوارها نیست و این مهم از وظایف امور آب است، اما شاید امور آب نیز با توجه به اعتبارات در اختیار نتواند این اقدام را انجام دهد.

وی ادامه داد: حریم کمی و کیفی از موضوعات حائز اهمیت است که لحاظ می‌شود، در برخی نقاط حریم کیفی را تا 150 متر نیز تعریف کرده‌اند که صحیح نیست.

شهردار دماوند اضافه کرد: محدودیتی برای شهر در نظر گرفته شده تا علاوه بر رعایت حریم کمی، حریم کیفی نیز مدنظر قرار گیرد.

صفری گفت: یکی از چالش‌های مهم که در حوضه آب شرب تهران و حوضه آبریز پیشرو داریم این است که تنها به تهران به دلیل جمعیت زیاد آن توجه نکنیم، شهروندان در شهر و در جوار حوضه‌های آبریز نیز حق زندگی دارند و با تعریف حریم کیفی 150 متری، آنها را محدود می‌کنیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا