رییس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان دماوند خبر داد؛

فعالیت 64 واحد صنعتی در شهرستان دماوند/ صدور 104 پروانه بهره‌برداری از معادن در شهرستان دماوند

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان دماوند با اشاره به فعالیت 64 واحد صنعتی در شهرستان دماوند و اشتغال بیش از دو هزار نفر در واحدهای صنعتی دماوند، گفت: 104 پروانه بهره‌برداری از معادن در شهرستان دماوند صادر شده است.

موسی احمدی به‌مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و دستاودهای اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان دماوند در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری تارود دماوند، اظهار کرد: اداره صنعت معدن و تجارت دماوند در ابتدا با عنوان دفتر نمایندگی بازرگانی شهرستان در سال 1362 تأسیس شد، با توجه به گستردگی خدمات و افزایش فعالیت‌ها و وظایف اداری در سال 1369 این دفتر به اداره بازرگانی دماوند ارتقاءیافته و پس از ادغام و تجمیع وظایف اداره صنعت معدن و تجارت شکل گرفت.

وی افزود: شهرستان دماوند دارای هزار و 866 کیلومترمربع مساحت است که 13.7 درصد از مساحت استان را شامل می‌شود و جمعیت 125 هزار و 480 نفری در آن ساکن هستند که فاصله شهرستان تا مرکز استان را 40 کیلومتر است و این شهرستان از دو بخش مرکزی و رودهن و شهرهای دماوند، کیلان، آبسرد، رودهن و آبعلی و نیز 5 دهستان تشکیل‌شده است و دارای 111 روستا است.

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان دماوند خاطرنشان کرد: قبل از انقلاب شکوهمند در سال 57 شهرستان دماوند، فاقد اداره صنعت، معدن و تجارت (صنایع معادن- بازرگانی) بوده است که بعد انقلاب با مدیریت صحیح نیاز به آن محسوس و در ابتدای دهه اداره بازرگانی تأسیس شد.

احمدی بیان کرد: در دوران جنگ ستاد بسیج اقتصادی و تأمین اقلام اساسی به صورت توزیع کوپنی با نظم خاصی انجام گرفت که کمبودی در سفره مردم مشاهده نشود و این توزیع تا 15 سال بعد از جنگ برای رفع تأثیرات سوء آن صورت گرفت و تمامی اقلام موردنیاز شهروندان تا زمانی که در حیطه وظایف این اداره بود با کمیت و کیفیت مناسب و بدون اعتراضات مردمی یا سایر دستگاه‌های دولتی، بدون وقفه و به میزان نیاز شهروندان توزیع می‌شد.

وی تصریح کرد: با تدبیر و مدیریت انقلابی ساختمان ملکی و جدید این اداره در سال 1375 به بهره‌برداری رسید و هزینه‌های اجاره و جابجایی هر ساله حذف شد.

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت دماوند ادامه داد: در تیرماه سال 1390 با ادغام دو وزارت بازرگانی و صنایع و معادن، ادارات شهرستانی نیز ادغام و تشکیل اداره صنعت، معدن و تجارت فعلی را دادند به‌نحوی‌که حوزه کاری بسیار وسیع، اما در هزینه‌ها صرفه‌جویی و بازدهی در دولت افزایش یافت و تمام مسئولیت‌ها و تصمیمات به برکت انقلاب و اسلام و تصمیمات صحیح کلان ملی، استانی و شهرستانی اتخاذ و اجرایی می‌شود.

*فعالیت 64 واحد صنعتی در شهرستان دماوند

احمدی بیان کرد: در شهرستان دماوند تمام سوابقی که در دست هست کمتر از انگشتان یک دست واحد صنعتی بوده که از جمله آنان شرکت آب‌های معدنی دماوند و شرکت دوغ آبعلی بوده است.

وی ادامه داد: آب‌های معدنی دماوند که با سرمایه‌گذاری کلان خارجی به‌واسطه جلب اعتماد سرمایه‌گذاری توسط حکومت اسلامی بعد از انقلاب گسترده فعالیت خود را افزایش داد و از جمله واحدهای نمونه صنعتی شد که چندین مورد تندیس دریافت کرده است.

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان دماوند ادامه داد: شرکت دوغ آبعلی متعلق به خاندان پهلوی بوده است که بعد از انقلاب به صورت شرکت سهامی درآمد و گسترش‌یافته و با رفع مشکلات تاکنون فعالیت مستمر و توسعه داشته است.

احمدی تشریح کرد: از آنجایی که دماوند جزء شهرستان‌های ممنوعه صنایع آزاد به واسطه واقع‌شدن در شعاع 120 کیلومتری تهران به لحاظ مشکلات زیست محیطی قرار دارد؛ اما با درایت مسئولین در حال حاضر دارای 64 واحد صنعتی فعال است که البته 62 واحد دستاورد انقلاب هستند و آن 2 واحد نیز به واسطه انقلاب اسلامی احیا و همچنان فعال باقی مانده‌اند.

وی با بیان اینکه تأسیس واحدهای صنعتی از دهه 60 شروع و در دهه 90 به تعداد فعلی رسیده است، اضافه کرد: شهرک صنعتی شماره 2 دماوند که به تازگی در سال 97 به بهره‌برداری ابتدایی رسیده است که نقطه عطفی در افزایش چشمگیر صنایع پاک در شهرستان خواهد بود؛ زیرا این مجموعه پتانسیل حداقل 300 واحد صنعتی بزرگ دیگر را دارد.

*اشتغال مستقیم بیش از دو هزار نفر در واحدهای صنعتی دماوند

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان دماوند تصریح کرد: درحال حاضر در واحدهای صنعتی شهرستان دماوند دو هزار و 130 نفر به‌طور مستقیم مشغول به فعالیت هستند که حداقل دو الی سه برابر این میزان اشتغال مستقیم برون بنگاهی نیز دارند.

احمدی با بیان اینکه تولیدات در این شهرستان متنوع هستند، تشریح کرد: عمده محصولات شامل اتصالات پلی‌اتیلن، اجاق گاز، هود آشپزخانه، انواع دارو مکمل‌های غذایی، بسته‌بندی و آماده‌سازی میوه‌های خشک و سبزیجات منجمد، سازه‌های نمایشگاهی، خدمات بدنه سردخانه، تابلو برق، درب و پنجره دوجداره UPVC بخشی از این تولیدات هستند.

وی ادامه داد: ورقهای سقفی فلزی، نخ و پارچه، سوسیس و کالباس، قطعات ماشین‌آلات، چیپس، بیسکوییت، بستنی، آب‌سردکن، آب‌میوه طبیعی و پوره میوه، انواع لبنیات، آب آشامیدنی بسته‌بندی‌شده، دوغ پاستوریزه، قطعات شیرآلات بهداشتی، آرد گندم، شیرآلات برنجی گاز، قطعات کامپوزیتی، قطعات فایبرگلاس، انواع دفتر و دفترچه، انواع توری حصاری و … بخشی دیگری از تولیدات واحدهای صنعتی شهرستان دماوند است و این در حالی است که قبل از انقلاب شهرستان فقط دوغ تولید می‌کرد.

*نواقص مجوز واحدهای ناحیه صنعتی آیینه ورزان دماوند در حال برطرف شدن است

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان دماوند گفت: دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه صنعت شهرستان دماوند در مقایسه با قبل از انقلاب اصلاً قابل قیاس نیست زیرا قبل از انقلاب، صنعتی وجود نداشته که حال در جایگاه قیاس قرار گیرد. هرساله در بخش بازسازی و نوسازی یا سرمایه در گردش شاهد مبلغ میانگین 300 الی 500 میلیارد ریال تسهیلات حمایتی دولتی هستیم که به برقراری و دوام صنایع کمک شایانی می‌کند و موجب توسعه آن نیز می‌شود.

احمدی ادامه داد: ناحیه صنعتی آیینه ورزان از جمله نواحی صنعتی موفق در استان است، کما اینکه به دلیل عدم واگذاری آن از ابتدا به وزارت صنعت، معدن تجارت موجب مشکلاتی در مجوزها ایجاد کرده است که همگی در حال رفع نواقص است.

*صدور 104 پروانه بهره‌برداری از معادن در شهرستان دماوند

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان دماوند اضافه کرد: اطلاعات و آماری دقیق از معادن شهرستان دماوند در دوره قبل از انقلاب در دسترس نیست، البته بهره برداری‌ها یا به صورت غیراصولی و بدون مجوز انجام می‌شده است و رصدی صحیح بر آنها نیز اعمال نمی‌شد.

احمدی گفت: شکوفایی اقتصادی معادن بعد از انقلاب اتفاق افتاده است که در این شهرستان دماوند نزدیک به 104 پروانه بهره‌برداری در حوزه معدن و صنایع معدنی صادرشده است که در مجموع میزان ذخیره ماده معدنی بیش از 600 میلیون تن و میزان استخراج سالانه ماده معدنی بیش از 8 میلیون تن است که قابلیت افزایش تولید به بیش از 15 میلیون تن در سال را داراست البته هزینه‌های احیای محیط‌ زیست شهرستان دماوند از کلیه معادن اخذ گردد.

وی با اشاره به مواد معدنی و نوع معدن در این شهرستان بیان کرد: 35 واحد سنگ لاشه ساختمانی، سنگ تزیینی، 34 واحد مخلوط کوهی (شن و ماسه)، 17 واحد خاک صنعتی، 10 واحد گچ، دو واحد زغال‌سنگ در این شهرستان وجود دارد که نزدیک به 98 درصد پروانه‌های صادره و استخراج و تولید در بعد از انقلاب بوده است.

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان دماوند صنایع معدنی فعال را نیز شامل چهار واحد کارخانه آسفالت،10 واحد بتن و صنایع بتنی و یک واحد کارخانه گچ برشمرد.

*قاچاق کالا در شهرستان دماوند به کمترین میزان نسبت به شهرستان‌های دیگر استان تهران رسیده است

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان دماوند با بیان اینکه قبل از انقلاب بازرگانی و صنایع معادن در شهرستان نداشته ایم و همگی بعد از انقلاب تاسیس و فرزندان انقلاب هستند، بیان کرد: در بخش اصناف، با کم ترین حمایت و پشتیبانی دولتی، با سرمایه‌گذاری 20 تا 80 میلیون تومان می‌توان در یک واحد صنفی حداقل برای دو الی پنج نفر به طور مستقیم اشتغال ایجاد خواهد شد و در حال حاضر حدود 4 میلیون واحد صنفی دارای پروانه و فاقد پروانه در کشور مشغول فعالیت هستند که این تعداد حداقل 10 میلیون نفر از اشتغال کشور را به خود اختصاص داده اند.

احمدی تصریح کرد: پدیده ای که هم اکنون کشور با آن مواجه است بحث قاچاق کالا بوده که از حجم گسترده و بالایی برخوردار است به گونه ای که بسیاری از مناطق کشور را در بر گرفته و آثار سویی نیز بر کشور به جا گذاشته است.

وی ادامه داد: حضور و فعالیتهای مستمر بازرسی و نظارت در بازار و واحدهای تولیدی موجب شده قاچاق کالا به کمترین میزان نسبت به شهرستان های دیگر استان برسد و این شهرستان در تولید و توزیع کالا هیچگاه منشا گرانفروشی نباشد و کسبه این شهرستان مجاب به رعایت همه جوانب کسب اعم از رعایت سود مصوب و معقول ، نصب اتیکت ، صدور صورتحساب ، خودداری از احتکار کالا ، کم فروشی و تقلب و در نهایت ایجاد فضای مناسب با شئونات اسلامی و اخلاق نیکو با مراجعین و مشتریان باشند .

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا