چهار کتابخانه در سطح شهرستان دماوند فعالیت می‌کنند/ اختصاص قطعه زمینی در منطقه گیلاوند به منظور توسعه فیزیکی کتابخانه‌ها/ وجود 47 هزار نسخه کتاب در کتابخانه‌های دماوند

در دومین روز از هفته دولت، مسئولان شهرستان دماوند در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در محل فرمانداری این شهرستان نشستی برگزار کردند.

به گزارش پایگاه خبری تارود دماوند، معاون سیاسی انتظامی فرمانداری شهرستان دماوند در این نشست، ضمن گرامیداشت هفته دولت، به موضوع افتتاح کتابخانه سیار پرداخت و اظهار کرد: در حال حاضر، با توجه به توسعه گسترده فناوری اطلاعات، کتاب و کتابخوانی همچنان جایگاه خود را حفظ کرده و به صورت سنتی، نقش خود را ایفا می‌کند.

شاهرخ جهانشاهی گفت: خوشبختانه با وجود پیشرفت تکنولوژی، مقوله کتاب در سبد فرهنگی خانواده‌ها قرار دارد؛ بنابراین به منظور ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی و با هدف آگاهی بخشی به افراد جامعه، لازم است افرادی که مسئولیت فرهنگی بر عهده دارند به صورت فعال‌تر به این موضوع بپردازند.

وی با توجه به اهمیت موضوع خاطرنشان کرد: باید با همکاری و همدلی مسئولان، هم برای گسترش فیزیکی کتابخانه‌ها و هم در جهت غنی شدن کتاب‌های با محتوا در سطح شهرستان بکوشیم.

*چهار کتابخانه در سطح شهرستان دماوند فعالیت می‌کنند/ اختصاص قطعه زمینی در منطقه گیلاوند به منظور توسعه فیزیکی کتابخانه در شهرستان دماوند

رئیس کتابخانه‌های عمومی شهرستان دماوند در این نشست اظهار کرد: پیش از این، سه کتابخانه در سطح شهرستان دماوند فعالیت داشت؛ اما با راه‌اندازی کتابخانه سیار، این تعداد به چهار کتابخانه رسیده است.

حسین محمدی افزود: بر اساس استانداردهای بین‌المللی، به ازای هر 100 نفر باید 8 متر مربع فضا وجود داشته باشد؛ این در حالی است که میانگین ما، یک متر و 6 دهم متر مربع است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر در منطقه گیلاوند، قطعه زمینی به منظور توسعه فیزیکی کتابخانه در شهرستان دماوند در نظر گرفته‌ایم که در صورت تأمین اعتبار، این موضوع اجرایی می‌شود.

*وجود 47 هزار نسخه کتاب در کتابخانه‌های شهرستان دماوند

رئیس کتابخانه‌های عمومی شهرستان دماوند خاطرنشان کرد: تعداد منابع موجود در کتابخانه‌های شهرستان دماوند 47 هزار نسخه کتاب است که بر اساس شاخص‌های بین‌المللی، آمار قابل توجهی در این خصوص نداریم.

محمدی ادامه داد: بنا بر شاخص‌های بین‌المللی، به ازای هر نفر، باید چهار نسخه کتاب موجود باشد؛ در حالی که ما به ازای هر دو نفر، یک نسخه کتاب داریم و امیدواریم با گسترش فیزیکی فضای کتابخانه‌ها، به تعداد منابع نیز افزوده شود.

وی از وجود 2700 نفر عضو در کتابخانه‌های عمومی در شهرستان دماوند خبر داد و از راه‌اندازی کتابخانه سیار به عنوان راهکاری در جهت بالا بردن تعداد افراد مطالعه کننده ابراز خرسندی کرد.

* کتابخوانی عامل ایجاد راه روشنایی و سبک زندگی است

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان دماوند در این نشست  با استناد به قرآن کریم و سخنان پیامبر اکرم (ص)، به تبیین جایگاه علم در اسلام پرداخت و اظهار کرد: جایگاه علم در دین اسلام بالاترین جایگاه‌هاست؛ چرا که هیچ یک از مکاتب، به اندازه دین مبین اسلام به این امر توجه نکرده است.

ذاکر صادقی کیا به اهمیت حفظ و جمع‌آوری علوم پرداخت و خاطر نشان کرد: کتاب‌های علمی و آثار دانشمندان، همواره از گذشتگان به آیندگان انتقال می‌یابد؛ از این رو، ارزش قلم و نوشتار بسیار مورد اهمیت قرار دارد.

وی تأکید کرد: با وجود پیشرفت‌های علمی و رشد فناوری، جایگاه کتاب همچنان محفوظ است و لذتی که در خواندن کتاب وجود دارد، در هیچ تکنولوژی یافت نمی‌شود.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان دماوند، تأکید بسیاری بر فراهم نمودن زمینه برای جوانان و ترغیب آن‌ها برای مطالعه هر چه بیشتر داشت و از کتابخوانی، به عنوان راه روشنایی و ایجاد کننده سبک زندگی صحیح یاد کرد.

انتهای پیام/

خروج از نسخه موبایل