فرماندار شهرستان دماوند:

وضعیت کتابخوانی در شهرستان دماوند مطلوب نیست/ انجمن مؤلفان شهرستان دماوند باید ارتباطش را با گروه‌های فرهنگی و اجتماعی تقویت کند/ درصدد راه‌اندازی یک کتابخانه مرکزی عمومی در شهرستان دماوند هستیم

فرماندار شهرستان دماوند با بیان اینکه وضعیت کتابخوانی در این شهرستان مطلوب نیست، گفت: انجمن مؤلفان شهرستان دماوند باید ارتباطش را با گروه‌های فرهنگی و اجتماعی تقویت کند و درصدد راه‌اندازی یک کتابخانه مرکزی عمومی در شهرستان دماوند هستیم.

به گزارش پایگاه خبری تارود دماوند، مجید صفری در نشست صمیمی با مولفان، نویسندگان و کتابداران شهرستان دماوند به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی در سالن جلسات فرمانداری با حضور جمعی از مسئولان اظهار کرد: باید زمینه تشکیل یک نمایشگاه دائمی کتاب و تألیفات مؤلفین شهرستان توسط اداره کتابخانه‌ها بررسی شود، با وجود فضاهای مجازی باید ارتباط با مؤلفین راحت‌تر باشد و از توانمندی‌های آنان بهره ببریم.

وی افزود: انجمن مؤلفین باید ارتباطش را با گروه‌های فرهنگی و اجتماعی قوی کند تا از مشکلات این قشر آگاه باشیم، ندانستن مشکلات خود تبعات دارد و نقص است، باید این ارتباطات متقابل باشد.

*لزوم شرکت اعضای انجمن مؤلفین در نشست‌های شورای آموزش و پرورش و شورای آموزش عالی

فرماندار شهرستان دماوند با تأکید بر اینکه باید یک نفر از اعضای انجمن مؤلفین در نشست‌های شورای آموزش و پرورش و شورای آموزش عالی شرکت کند، گفت: سیاست مطالعه در آموزش و پرورش باید تبیین شود و بهترین جامعه هدف مؤلفان، جامعه دانش‌آموزی و دانشجویی است.

صفری ادامه داد: در ادارات برای افزایش مطالعه باید توسط فرمانداری اقدامی صورت گیرد، همچنین به صورت حمایتی کتاب‌هایی که به فروش نرسیده‌اند را از مؤلفان می‌خریم.

وی عنوان کرد: حتماً باید نماینده مؤلفین در شورای فرهنگی حضور پیدا کرده و مشکلات را مطرح کند و همچنین برای نشر کتاب نیز در صورت امکان در شهرستان دماوند موسسه نشر را مستقر می‌کنیم و پیگیری‌های لازم در این خصوص باید صورت گیرد.

فرماندار شهرستان دماوند در ادامه گفت: در حال حاضر ارتباطات مؤلفان ضعیف است و انتظار می‌رود با گروه‌های فرهنگی و اجتماعی فرمانداری ارتباط و فعالیت بیشتری داشته باشند.

فرماندار شهرستان دماوند بیان کرد: در خصوص مجتمع فرهنگی می‌توانیم از طریق اداره ارشاد اقدام کنیم، این مهم با وزیر ارشاد مطرح شد و از استان گله‌مند هستیم که دماوند را در این موضوعات محروم نگه داشته‌اند.

صفری افزود: همچنین می‌بایست از لحاظ امکانات سخت افزاری و فرهنگی آموزشی از سطح بالاتری برخوردار بودیم اما اینگونه نیست که علت آن شاید نزدیکی به تهران باشد.

*حضور مسئولان کشوری نقش بسیاری در رفع مشکلات شهرستان دماوند دارد

وی با بیان اینکه حضور مسئولان کشوری نقش بسیاری در رفع مشکلات شهرستان دماوند دارد، عنوان کرد: از جمله آثار مهم کتاب و کتابخوانی و مطالعه، آگاهی بخشی به مردم است و تنها چیزی که امروز باید مورد تأکید باشد آگاهی مردم از وضعیت زندگیشان و اوضاع و احوال اجتماعی است.

فرماندار شهرستان دماوند تأکید کرد: مردم باید از حقوق شهروندی خود و از موضوعاتی که در پیرامونشان می‌گذرد آگاه باشند، شاید آگاهی و آگاهی بخشی از دیدمان مغفول مانده برای همین نرخ مطالعه در سطح کشور نگران کننده است و آمار کتابخوانی پایین است.

صفری خاطرنشان کرد: مردم چندان حوصله کتابخوانی ندارند و در رفتارشان شتاب‌زدگی وجود دارد، این مهم مستلزم کار در زمینه فرهنگی و اجتماعی است که شاید نیاز باشد سال‌ها در این خصوص متمرکز شد و با کمی دقت دیده می‌شود که مردم دچار استرس و شتاب هستند و آرامش ندارند که در اوقات بیکاری و یا انتظار کتابی را باز کرده و مطالعه کنند البته این موضوعات در سطح کلان هستند.

وی افزود: آنچه که جامعه امروز به شدت به آن نیاز دارد این است که تا زمانی که همه اقشار اعم از ما مسئولان، مردم، مؤلفان و دانشجویان به جامعه و دنیا آگاهی نداشته باشیم، نمی‌توانیم در خصوص خودمان خوب تصمیم بگیریم.

فرماندار شهرستان دماوند ادامه داد: علت اینکه در برخی موضوعات دچار مشکل می‌شویم این است که قطعاً افرادی از روی ناآگاهی تصمیم‌گیری می‌کنند، بدون مطالعه حرف می‌زنند و بدون دقت دستور می‌دهند که اینها تبعات دارد و برای رسیدن به یک نقطه باید چند بار هزینه کرد.

صفری اضافه کرد: الآن زمان این نیست که زیاد به آزمون و خطا دست بزنیم این زمان از ما گرفته شده است، بسیاری از موضوعات را وقتی چند بار تجربه می‌کنیم دیگر نمی‌توانیم نتیجه مطلوب را کسب کنیم از این‌رو قبلاً با مؤلفان نشستی داشته و موضوعاتی در این خصوص مطرح شده است.

*اهالی قلم و هنر هیچگاه نباید منتظر دولتی‌ها باشند/ نقش اهالی قلم و هنر در زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی تعیین کننده است

وی تصریح کرد: اهالی قلم و هنر هیچگاه نباید منتظر دولتی‌ها باشند هر جا منتظر باشند که دولت برای آنها کاری کند، نقطه استپ آنهاست و همیشه باید درخواست و اقدام از سوی اهالی قلم باشد.

همچنین بنابر تأکیدات فرماندار شهرستان دماوند در این نشست وضعیت کتابخوانی در شهرستان دماوند مطلوب نیست و تلاش‌هایی در این راستا صورت گرفته است، در حال حاضر درصدد راه‌اندازی یک کتابخانه مرکزی عمومی هستیم.

صفری در ادامه گفت: علت اینکه در زمینه کتاب کم‌کار هستیم شاید تا حدودی مربوط به خود مؤلفان، هنرمندان و شعرا باشد، ما نشست‌هایی با گروه‌های مردمی و هنرمندان و وکلا و گروه‌های اجتماعی داریم که در آنها همیشه موضوعات اجتماعی فرهنگی مورد تاکید قرار می‌گیرد و پرداختن به این حوزه‌ها باید بیشتر از سوی این اقشار باشد.

وی عنوان کرد: نقش اهالی قلم و هنر در زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی تعیین کننده و پیگیری‌ها و روحیه مطالبه گری این افراد مؤثر است، همچنین احزاب و گروه‌ها که تشکیلاتی‌تر و منظم‌تر هستند نیز در جامعه نقش دارند.

فرماندار شهرستان دماوند بیان کرد: جلسات و نشست‌ها با قشر ادب و هنر باید ادامه‌دار بوده و منظم‌تر باشد آنها همچنین می‌توانند در خصوص عملکرد مسئولان نیز ورود پیدا کنند.

صفری در پایان گفت: هنرمندان از دید منتقدانه به عملکرد مسئولان نگاه کنند به دلیل بازتر بود نگاهشان مشکلات را دیده و برای راهگشایی و افراد ذی‌ربط منتقل می‌کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا