چرای دام مهم‌ترین دلیل تخریب پوشش گیاهی و چند برابر شدن خطر سیلاب

کارشناس مرتع اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دماوند گفت: چرای دام مهم‌ترین دلیل تخریب پوشش گیاهی و چند برابر شدن خطر سیلاب است.

به گزارش پایگاه خبری تارود، مهندس آزادی اظهار داشت: چرای بی رویه دام علاوه بر نابودی مرتع موجب فرسایش خاک و بروز خطراتی در پی آن می‌شود در صورت از بین رفتن علوفه مراتع،  بارانهای تند بهار و پاییز خطر سیلاب را تشدید می کند.

وی افزود: بهترین راه حفظ پوشش مراتع را چرای این مناطق طبق برنامه زمان بندی و استاندارد بیان کرد و اظهار داشت: تداوم بر هم زدن فعالیت فیزیولوژیکی گیاه موجب از بین رفتن مرتع و از بین رفتن بیشتر گیاه به علت کاهش عملیات فتوسنتز، رقابت گیاهی، سن زیاد و خشکسالی و در نهایت کاهش رشد می‌شود.

کارشناس مرتع اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دماوند بیان کرد: در همین راستا به اطلاع کلیه دامداران شهرستان دماوند می‌رساند، با توجه به نزدیک شدن فصل پاییز و وقوع بارش‌های سیل‌آسا در هفته جاری، عشایر و مرتعداران شهرستان دماوند از تردد در اطراف رودخانه‌ها، مسيل‌ها، جويبارها و ارتفاعات خودداری کرده و از انتقال دام‌هاي خود به این مناطق به علت احتمال وقوع سیلاب و بالا آمدن ناگهانی آب اجتناب كنند.

انتهای پیام/

خروج از نسخه موبایل