وقوع سیلاب اخیر عامل قطعی‌های مکرر آب شرب در شهر دماوند/ کاهش ۵۰ درصدی ورودی چاه‌های دماوند/ کم شدن فشار شبانه آب شرب برای ذخیره‌سازی در مخازن دماوند

مردم شهر دماوند چندروزی است که از قطعی مکرر آب شرب گلایه‌مند هستند که مدیر امور بهره‌برداری آبفای شهر دماوند وقوع سیلاب اخیر را عامل قطعی‌های مکرر آب شرب در این شهر دانست و گفت: منابع آبی جدید برای جبران کمبودها اضافه می‌کنیم.

به گزارش پایگاه خبری تارود دماوند به نقل از خبرگزاری فارس، آب شرب یکی از نیازهای اساسی مردم است که روزانه مصارف مختلف ضروری و غیرضروری خود را با آن تأمین می‌کنند و قطعی آن سبب مشکلات عدیده‌ای برای آنان می‌شود.

طی روزهای گذشته تاکنون قطعی و افت فشار آب آشامیدنی در برخی از محلات و مناطق شهر دماوند مشکلات بسیاری را برای شهروندان ایجاد کرده و سبب گلایه‌مندی آنان شده است.

در این راستا، برخی شهروندان از قطعی‌های ۶ تا ۱۲ ساعته در برخی از مناطق شهر دماوند خبر داده و از عدم اطلاع‌رسانی‌های به موقع گله کردند و خواستار توجه جدی مسئولان به این مشکلات شدند.

مراد فرحت مدیر امور بهره‌برداری آبفای شهر دماوند در این خصوص وقوع سیلاب اخیر در منطقه را عامل بروز مشکلات تأمین آب شرب در این شهر دانست و اظهار کرد: وقوع سیلاب اخیر، سبب ایجاد مشکلات اساسی برای چاه‌های تأمین آب شرب شهر دماوند شد.

وی گفت: وقوع سیلاب در لحظات اولیه با ورود به داخل چاه‌ها، سبب کدورت آب شد که مجبور به خارج کردن چاه‌ها از مدار شبکه شدیم و دیگر امکان پمپاژ آب وجود نداشت که بلافاصله شست‌وشوی چاه‌ها، مخازن و ایستگاه‌های پمپاژ را آغاز کردیم.

فرحت با بیان اینکه منابع تأمین آب چاه‌ها از رودخانه‌ها می‌باشد، گفت: در این راستا، گل و لای‌های همراه سیلاب، باعث بسته شدن منافذ چاه‌های آب شد و همین موضوع باعث شد تا ورودی چاه‌ها کاهش یابد؛ قبل از وقوع سیلاب، از چاه منطقه آلیه‌دره ۱۱۰ لیتر در ثانیه آب برداشت می‌کردیم که این میزان بعد از وقوع سیلاب به ۵۵ لیتر در ثانیه رسید.

*لایروبی رودخانه در حال انجام است/ اضافه کردن منابع آبی جدید برای جبران کمبودها

مدیر امور بهره‌برداری آبفای شهر دماوند با بیان اینکه علاوه بر کاهش نفوذپذیری چاه‌ها، آب رودخانه‌ها نیز کم شده است، تصریح کرد: در حال حاضر، با استفاده از بیل مکانیکی در حال لایروبی هستیم که بتوانیم منافذ چاه‌ها را بازگشایی کنیم و همینطور در تلاش هستیم که با دستور شورای تأمین شهرستان دماوند، منابع آبی جدیدی از اطراف جهت جبران کمبودها به منابع موجود اضافه کنیم.

فرحت بیان کرد: در مناطقی که با قطعی‌های بیشتر آب مواجه هستیم، با استفاده از تانکر در حال آب‌رسانی هستیم و شهروندان در صورت نیاز برای تأمین آب مصارف ضروری خود می‌توانند با سامانه ۱۲۲ آبفا تماس بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر، قطع و وصلی شبکه آب‌رسانی، حوادث متعددی را برای شبکه ایجاد کرده و روزانه ۲۰ تا ۳۰ مورد شکستگی در شهر دماوند داریم که چند اکیپ امداد از استان به کمک ما آمدند و با همکاری بخش خصوصی در حال رفع مشکلات ایجاد شده هستند.

*کدورت آب چاه‌ها و کاهش نفوذپذیری با ورود سیلاب

مدیر امور بهره‌برداری آبفای شهر دماوند با اشاره به اینکه امروز قطعی‌های کمتری به نسبت روزهای قبل داشتیم، افزود: امروز تنها چند مورد حادثه شکستگی شبکه داشتیم که مجبور به قطع آب شرب شدیم و قطع دیگری نداشتیم؛ در حال حاضر، مجبور هستیم تا شرایط به وضعیت عادی برگردد، آخر هر شب که مردم مصرف ندارند،فشار آب را کم یا گاهی قطع می‌کنیم تا بتوان نسبت به ذخیره‌سازی آب در مخازن اقدام کنیم.

فرحت تأکید کرد: با توجه به نزدیکی وقوع سیلاب به ایام پایانی هفته و افزایش دو برابری مصارف و اینکه ذخایر آبی هم از بین رفته بود، عملاً دچار مشکلات کمبود آب شرب در شهر دماوند شدیم.

وی با اشاره به کاهش مشکلات قطعی آب در تیرماه امسال گفت: قبل از وقوع سیلاب، طی تیرماه امسال علی‌رغم اینکه در فصل پرمصرف بودیم، با اقداماتی صورت گرفته، علی‌رغم کاهش بارش‌ها، اما نسبت به سال گذشته با مشکلات کمتری مواجه بودیم.

مدیر امور بهره‌برداری آبفای شهر دماوند با بیان اینکه اکنون ۲۷ چاه آب فعال در این شهر وجود دارد، تصریح کرد: بر اثر وقوع سیلاب، هیچ‌کدام از چاه‌ها از مدار خارج نشده، اما به خاطر نفوذناپذیری با کاهش ۵۰ درصدی آب‌دهی مواجه هستیم.

فرحت در خصوص اطلاع‌رسانی و اعلام برنامه‌های قطعی‌های آب شرب بیان کرد: با توجه به کاهش ۵۰ درصدی آب ورودی چاه‌ها و خالی شدن مخازن، مجبور هستیم که جهت جبران، آب شرب برخی از مناطق را قطع کنیم، اما متأسفانه با این شرایط، مصارف سایر مناطق به شدت افزایش می‌یابد و همین موضوع باعث خالی شدن مخازن می‌شود و نمی‌توانیم در ساعاتی که قول وصل شدن داده‌ایم، آب‌رسانی کنیم؛ در واقع، شبکه وصل می‌شود، اما آبی در داخل مخازن وجود ندارد و باید صبر کنیم تا مخازن‌ آب‌گیری کند.

وی تأکید کرد: با توجه به شرایط ایجاد شده، شهروندان برای مصارف ضروری خود آب مورد نیاز را ذخیره کرده و از مصرف آب برای موارد غیرضروری خودداری کنند تا آب شرب به همه مشترکان برسد؛ مشترکان از آبیاری فضای سبز، شست‌وشوی خودرو و پر کردن استخر به طور جدی پرهیز کنند تا شرایط به روال عادی بازگردد.

مدیر امور بهره‌برداری آبفای شهر دماوند افزود: ضمن عذرخواهی از مشترکان و مردم شهر دماوند برای مشکلات پیش آمده، اگر مشترکان در بحث مصارف غیرضروری مراعات کنند، مشکلات با اقداماتی که در حال انجام است به زودی برطرف می‌شود.

فرحت گفت: بسیاری از مردم در طبقات سوم و چهارم آپارتمان‌ها با مشکلاتی مواجه هستند و در برخی موارد آب به این طبقات نمی‌رسد و با استفاده از تانکر در حال آب‌رسانی به این مشترکان هستیم و در خصوص میزان خسارت‌های وارده، همکاران ما در دفتر فنی در حال برآورد هزینه هستند.

وی با بیان اینکه به ۳۹ هزار واحد خانوار در شهر دماوند خدمات‌رسانی می‌کنیم، تصریح کرد: از شهروندان تقاضا داریم، ضمن صرفه‌جویی در مصرف آب و صبر و شکیبایی برای گذر از مشکلات، هرگونه مشکل، حوادث شکستگی شبکه آب شهری و درخواست آب‌رسانی را به سامانه ۱۲۲ آب و فاضلاب اعلام کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا